Dispens för utrustning?

Lena_B

Trådstartare
Hur svårt är det att få dispens för att använda utrustning på tävling/prov? Min hund har haft problem med böjsenorna i baktassarna och även om hon äntligen är smärtfri och inte längre har någon inflammation är senorna långa och veterinär/rehab anser att hon behöver gå med skor minst ett år till, och förmodligen alltid kommer att behöva dem i tex skogen. Hon gick flera månader efter att vi först hittade skadan, sedan har hon varit fullt igång drygt ett halvår innan hon drog upp skadan igen i april.

Vårt huvudmål har varit B-prov för retriever, Working Test och lite lydnad, men vi hade också anmält till rapportkurs när hon drog upp skadan för andra gången. Det är nog inte troligt att hon kommer att klara något av detta utan skor bak. WT är förstås (fortfarande) inofficiellt, så där förmodar jag att arrangören kan bestämma, ev kan hon kanske få starta utom tävlan.

Vi har inte tävlat rally, så det lär vi kunna hålla på med ett bra tag innan vi kommer upp i en klass där det kommer in hopp. Gissningsvis kommer hon att klara fartmomenten i lydnad/bruks på tävling om hon alltid har skor på träning, men det lär ta ett år eller så.

Har ni någon aning om hur man brukar se på detta? Är det meningsfullt att söka dispens överhuvudtaget? Även om vi inte tävlar mycket så har det varit trevligt att ha ett mål för träningen.

Enligt nationella dopingreglementet finns dispensmöjlighet för skydd om det handlar om en läkt skada:

Övrigt, t. ex DISPENSMÖJLIGHET
Skydd, lindning av tidigare skada finns

Så du borde kunna söka dispens, hur svårt/lätt det är att få det har jag dock tyvärr ingen aning om.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka