Dispens för hackamore

Sara75

Trådstartare
Är det någon i modern tid som lyckats få dispens för att rida på hack på en dressyrtävling? :devil: Min pålle har gjort illa truten.... Är det någon idé att ens försöka eller är det bara att skippa tävling för resten av det här året? Någon gång lär han ju bli bra i munnen igen.....

Sv: Dispens för hackamore

Tyvärr tror jag inte att det är möjligt annat än på klubbnivå... Jag vet att jag nångång läst Lettes svar på en liknande fråga i Ridsport, och hans svar var ungefär att "om inte hästen är ridbar på tränsbett anses den inte vara lämplig att använda i dressyrtävlan", och detta även om den då är tillfälligt skadad.... sorry.

Sv: Dispens för hackamore

Är det någon i modern tid som lyckats få dispens för att rida på hack på en dressyrtävling? :devil: Min pålle har gjort illa truten.... Är det någon idé att ens försöka eller är det bara att skippa tävling för resten av det här året? Någon gång lär han ju bli bra i munnen igen.....

Eftersom hackamore har en helt annan effekt än tränsbett, och påverkar hästen och formen på ett annat sätt, så blir bedömningen inte jämförbar med ridning på träns. Därför tror jag att det blir mycket svårt eller omöjligt att få dispens för hackamore på dressyrtävling, t o m på klubbtävling.
Däremot kan du ju rida och träna hemma, så att ni är "fit for fight" på tävling så fort munnen är ok igen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 538
Senast: Exile
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 833
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 936
Senast: Eurydome
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 547
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar