Diskussion om foder i stallet igår..

Ireland

Trådstartare
Igår så började jag och en i stallet prata om foder. Hon var och skötte sin dotters häst och vi stod och borstade våra hästar i gången.
Vi bestämde oss för att börja ge lunch hö. Och hon frågade mig hur mycket hö min häst fick om dagen. "Hon får 11 kg" , sa jag. Ögonen blev stora som klot på henne, och hon sa att hon aldrig hade hört talas om att en häst fått så mycket hö nån gång.
Jag sa att jag helst ger hästens behov i hö, och lägger därefter till krafftfoder och mineraler ifall det behövs. Jag har analys på mitt hö, det har inte hon. Mitt sto väger ca 600 kg, hbl och rids nu lätt arbete. Hon får 11 kg hö, 1,2 kg lucern, 0,2 kg betfor och sen 1-1,5 kg Salsa musli beroende på arbete. Detta täcker upp hennes behov mer än väl och hon står på en kvot på 6,4 , vilket jag tycker är bra då hon håller på att sätta muskler.

Är det inte normalt att ge såhär mycket hö till en stor häst? Hennes häst fick 7-8 kg hö och sedan 3 kg kraftfoder, och går endast lite mer än vad min gör.

Har ni någonsin fått sådana reaktioner?
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Jag tycker det låter jättebra som du gör... för att det liknar mitt sätt att tänka :p Hellre mer hö än annat. Det är en ekonomisk fråga tror jag. Fundera inte så mkt på hur andra gör. Läs forskning istället och dra dina slutsatser där. Jag har läst liknande trådar här på buke.. typ frågan: Vad får din häst för foder? och alla svar har varit olika men förmodligen mår de flesta hästar väl om ägaren inte här helt ute och cyklar. /G
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Min lilla häst på 156cm som väger 420 kg får också 11 kg hö om dagen. Jag får också en del snea blickar på mig, han får nu mest i stallet men han är den minsta hästen. Han får desutom 1 kg lucern på det, folk verkar tycka det är mycket märkligt.
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Ja visstär det konstigt? Även fast folk kanske inte har gått foderkurser eller tex läst foder i skolan, så borde de iallafall veta att gräs (hö) är det som är mest naturligt för en häst att äta, och det borde inte vara så märkvärdigt att då ge hela hästens behov med hö.. :confused:

Min valack var minst av alla när jag hade honom på skolan. Han åt mest av alla med. Dock har han alltid ätit mest av alla.. Men har alltid fått största mäjliga delen med grovfoder.
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Nu har inte jag räknat på hästens foderstat, utan ägaren. Hästen är halvblod, 156 cm, ca 450 kg.
Jag ger 8 kg hösilage och 1,5 kg krafft, 3 dl betfor och 0,5 dl mineraler. Hösilaget är väldigt proteinrikt och hästen är känslig för protein, därför täcker vi upp med krafft som det är mindre protein i.

Det är kanske skillnad om vi har en tanke bakom det och ändå sätter hästens välbefinnande i första hand? Just eftersom hon får gallorna så lätt och har fått proteinförgiftning en gång tidigare så är vi försiktiga.
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Du är helt rätt ute, 11 kg låter inte alls extremt mycket för en stor häst. Fick den chansen skulle den kanske äta ännu mer utan att må eller prestera dåligt.:) Men tyvärr är det inte ovanligt att folk resonerar som "hon" gör...

Nu var ju hon inte så väldigt extrem ändå om hästen ändå får 7-8 kg hö.

Det finns de som ger betydligt mindre hö än så,för att "hästen blir tjock" annars, men de 3 kg:na kraftfoder måste man ju ge för att hästen ska orka med träningen. Den "hårda träningen" består av 2 uteritter, 3 dressyrpass och en hoppträning/vecka...

DÅ resonerar man konsigt!:angel:
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Jag gav min 2-åriga halvblodsföl som var 150 cm hög 14 kg hö för att + kraftfoder och betfor. Man måste ju ge dem vad de behöver för att de inte ska falla ur.
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Nej och jag ger ju också helst mest hö av den anledningen att hon ska äta mesta delen av den tiden hon står och inte gör någonting. Alltså av sysselsättning. Hästarna i stallet får 1,5-2 timmar på sig på morgonen för att äta upp sitt hö (får frukost vid 5 och kommer ut halv 7-7)
hennes häst som får 1,5 kg på morgonen står ju mest och inte har något att göra och väntar på att komma ut. Den hästen går ca 4-5 dagar i veckan med en dressyrträning. Resten av tiden ridning hemma.
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Jo självklart. Man måste ju i första hand gå efter vad grovfodret innehåller. Men det bästa tycker jag borde vara att ge största mängden grovfoder som möjligt, och sedan lägga till kraftfoder för att få en komplett foderstat. Självklart kan man inte proppa i hästen 15 kg hö om den inte äter det, tex. Då får man ge kraftfoder och mindre hö. För hästen i stallet äter inte mer hö än det som hon får. Så att de ger 3 kg kraftfoder kan väl verka rimligt. men att ALDRIG HA HÖRT ATT EN HÄST FÅTT 11 KG HÖ innan!! DET tycker jag är märkligt.

Det borde väl inte spela någon roll om proteinet kommer från hö eller kraftfoder? Eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Nu har inte jag räknat på hästens foderstat, utan ägaren. Hästen är halvblod, 156 cm, ca 450 kg.
Jag ger 8 kg hösilage och 1,5 kg krafft, 3 dl betfor och 0,5 dl mineraler. Hösilaget är väldigt proteinrikt och hästen är känslig för protein, därför täcker vi upp med krafft som det är mindre protein i.

Det är kanske skillnad om vi har en tanke bakom det och ändå sätter hästens välbefinnande i första hand? Just eftersom hon får gallorna så lätt och har fått proteinförgiftning en gång tidigare så är vi försiktiga.

Var det menat till mig?
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Japp min lilla häst borde ju äta MAX 5-6 kg. Han får 10kg..

Men dom flesta i stallet är mycket för att ge mycket hö nu som tur är så jag får inte så mycket sneda blickar men vissa undrar hur min häst kan äta så mycket (han är 152cm och väger runt 400).

Vi har tyvärr inte analys på hösilaget
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Jo självklart. Man måste ju i första hand gå efter vad grovfodret innehåller. Men det bästa tycker jag borde vara att ge största mängden grovfoder som möjligt, och sedan lägga till kraftfoder för att få en komplett foderstat. Självklart kan man inte proppa i hästen 15 kg hö om den inte äter det, tex. Då får man ge kraftfoder och mindre hö. För hästen i stallet äter inte mer hö än det som hon får. Så att de ger 3 kg kraftfoder kan väl verka rimligt. men att ALDRIG HA HÖRT ATT EN HÄST FÅTT 11 KG HÖ innan!! DET tycker jag är märkligt.

Det borde väl inte spela någon roll om proteinet kommer från hö eller kraftfoder? Eller?

Nej, men krafften hästen äter nu har högre energivärde och lägre protein (varför kommer jag inte ihåg vad den heter?) så det blir en bättre kvot på det hela, om jag har förstått det rätt. Jag är inte alls hemma på det här med foder. ;)


Var det menat till mig?
Nej, jag får be om ursäkt. :bow:
Jag vet inte riktigt hur det gick till, om jag missade knapplån eller om jag bara är allmänt förvirrad i dag. :angel:
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Jag tycker det är helt rimligt med 11kg hö.

Vet att många har synpunkter på det här med o ge mkt grovfoder, själv blev jag anmäld för att mina shettisar fick för mkt hö (5kg var/dag) o att araben som är fångis får 7-8kg/dag
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

tycker du har en bra syn på hästens intag. Min får morgon, middag, eftermiddag och sen fri tillgång på natten. skulle inte förvåna mig om hon äter runt 15kg. Dock måste man tänka på att det är ensilage och inte hö, ensilaget är ju väldigt mkt vatten och därför måste dem ha mer. utöver det får hon 1kg krafft .(mkt lugn motion)
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Jadå, det händer lite då och då :)

Min lille kille på 155 cm får ca 12 kg + fri tillgång på halm och det är många som stått och gapat när de får veta.

Men jag säger bara: "Han får precis lagom. Titta bara så fin han är i hullet!" Och det kan de inte förneka för det är han verkligen. :)

Jag har lärt mig att inte bry mig om vad de tycker för jag är övertygad om att min häst mår som en prins och ännu mer övertygad blir jag när jag ser vissa hästar stå och huttra i kylan utan något att äta pga att de bara fått en liten tuss hö på lunchen som räcker ca en halvtimme :(
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

*knapplån*
Min maxade D-ponny äter runt 10 kg hö när han får fri tillgång alternativt ca 14 kg ensilage. Det tycker en del är massor tydligen. Han var också minst i förra stallet men fick mest grovfoder. Han är inte fet heller.
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Äh, 11 kg är väl inget. Förvånad blir man kanske om man hör om en häst som äter 35-40 kilo per dag, men det finns väl hästar som gör det på fri tillgång kanske (de i STORT format och med STOR aptit?)

Min nordis skulle lätt sätta i sig runt 20 kg TS per dygn om hon fått fri tillgång, storhästen i stallet skulle säkerligen kunna smälla i sig 10 kg ytterligare utan problem..

Nu får dom inte fritt på hö för vårt hö har alldeles för höga värden för det (de skulle bli smällfeta), men de har fri tillgång på halm, får ca 8-9 kg hö var per dag och allt som allt äter dom väl runt 10-12 kg per dag av hö/halm nu när det är snö.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Jag tycker det är helt rimligt med 11kg hö.

Vet att många har synpunkter på det här med o ge mkt grovfoder, själv blev jag anmäld för att mina shettisar fick för mkt hö (5kg var/dag) o att araben som är fångis får 7-8kg/dag

Suck - man kan ju inte anmäla folk för att man ger sina djur för MYCKET mat, om de ser normala ut i hullet och ser ut att må bra (göder man dom så att de blir extremt överviktiga är en annan sak).

När ska folk lära sig liksom? :crazy: De tror att bara för att de flesta hästar (normalstora) ges en begränsad mängd hö på ca 6-9kg så är det det enda rätta ( i många av de fallen får hästen för lite TS!). Hur är det med kunskaperna om hästars beteende och matsmältning egentligen?? :devil:

Själv ÖNSKAR jag att jag kunde ge de hästar jag håller på med FRI TILLGÅNG PÅ GROVFODER (helst hö) men eftersom jag bara håller på med väldigt lättfödda kallblod så fungerar inte det - iaf inte så länge de är uppstallade och motioneras bara sporadiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Jag tycker det är jättebra att du ger så mycket grovfoder som du gör:)
Det bästa för hästarna är ju att kunna tugga så mkt som möjligt!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 054
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 902
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp