Diskussion om foder i stallet igår..

Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Vadå.. anmäld? :crazy:

Jo jag blev anmäld av en bekant pga att mina hästar fick enl. henne för mkt hö. Inspektören som var ute hade dock inget att anmärka på.
Hon som anmälde fodrar dock sina hästar med väldigt lite grovfoder, 4kg till ett halvblod på ca 160cm
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Jag blev anmäld av min förra stallägare bara för att min kbltravare fick 10 kg hö om dagen!:mad: Så jag flyttade därifrå, var dessutom MKT dålig hästhållning i det stallet.
Är 158 hö, väger 640 kg, i normalhull nu, men har tunnat ur den senaste tiden vid flankerna.:(
Så nu får han 12 kg hö (dåligt proteinvärde), massor av kli, betfor, fibergi låg (ska bytas ut) och lusernpellets.
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Jag tycker du resonerar bra. Grovfodret i första hand och sedan får man komplettera med det kraftfoder (mineraler, vitaminer osv. ) som ev. kan behövas. Jag tycker det är synd, men många verkar inte ha en aning om vad de stoppar i sina hästar.

Men 11 kg är väll en normal giva, tycker inte alls att det är så mycket. Min häst väger lite mer en din, hon är hbl och väger drygt 640 kg. Dock så har jag inte fått tag i så mycket bra hö i år, så nu får hon 8 kg hö, halm (fritt) , upp till 2 kg lusern, mineraler, salt, vitaminer och glucosamin. Hon fungerar jättebra på det.


Jag tycker det är synd om de hästar som folk tutar i lite vad som av och inte har den blekaste av vad fodermedeln innehåller. Klart att alla hästens behov ska vara tillgodosedda men jag förstår inte varför folk inte kan ge hästarna mer grovfoder (analyserat så man ser vilka behov hästen har i övrigt ). Det mår ju hästen bra av, och hästägarens plånbok likaså.
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Ofattbart att så många vet så lite. Hästar är gräsätare!
Helt rätt tycker jag att ge som du gör. 1 kg/ts /100 kg häst är det MINSTA men ska ge, att rekommendera är väl 1,5-2 kg ts /100. Tyvärr vet kanske inte många att även hö inehåller vatten så 1 kg hö är till viss del vatten även om det är "torrt som hö". har mina på fritillgång av grovfoder, helt fritt ute med silage och till natten får de en hel höhäck + en del halm som de ibland äter upp, ibland inte. Tycker att kraftfodret ska vara ett komplement till grovfodret och inte ett substitut. Ta en analys på höet, ge hästen så mkt den orkar äta, komplettera med kraftfoder och vit&mineraler om det behövs baserat på hästens hull, ålder, aktivitet och givetvis beroende på vad analysen visade... Ibland är hö/silaget så kraftigt att man kanske får komplettera med halm!
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

De flesta hästar jag vet får minst 10 kg iaf. De flesta över 15 kg... så jag tycker verkligen inte det låter konstigt ;)
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

*knapplån*

Jag är inte så haj på det här med att räkna ut grovfoder.
Min häst får i dagsläget 5 kg hö uppdelat på fyra fodringar per dag samt 2 kg kraft om dagen (krafft sport samt havre). Hon är fin i hullet om än lite muskelfattig efter vintervilan. Hon väger drygt 300 kg (liten islandshäst 1.28 i mankh.)

Vad är lagom att ge en henne?
Jag har inte analysrapporten på höet, men har sett den. Om jag förstår det rätt att man skall ge 1 kg/ts per 100 kg häst så skall min häst bara få 3 kg per dag och det tycker jag är alldeles för lite.. :s
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Om jag inte minns fel så har HÖ alltid en TS halt på 84%.
Du som har en häst som väger 300 kg ska alltså ge ca 3,6 kg hö/ dag om du ska ge hästen 1kgTS/100 kg kroppsvikt.
Det är alltså det minsta du ska ge. Sedan är det (tror jag) rekomenderat att ge 1,2-2kg ts/100kg kroppsvikt och dag.

Hoppas du förstår!
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Min förra häst fick 18 kg per dag :p men var fortfarande inte tjock ! :devil:
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Om jag inte minns fel så har HÖ alltid en TS halt på 84%.
Du som har en häst som väger 300 kg ska alltså ge ca 3,6 kg hö/ dag om du ska ge hästen 1kgTS/100 kg kroppsvikt.
Det är alltså det minsta du ska ge. Sedan är det (tror jag) rekomenderat att ge 1,2-2kg ts/100kg kroppsvikt och dag.

Hoppas du förstår!


Tack, nu är jag med. Då är 5 kg rätt lagom.. :D
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Nej nej nej - man SKA inte ge 1kg TS/100kg utan det är MINIMIGIVAN som man måste ge för att hästen mage överhuvudtaget ska fungera och hästen ska klara sig.
Någon uppåt gräns finns inte! (den gränsen ser man i så fall på HULLET på hästen men ger man kraftfoder är det DET som ska minskas/tas bort först)
Och REKOMMENDATIONEN är att ge MINST 1.5-2kg hö per 100kg häst så du skulle gärna kunna ge din lilla isis minst 6kg. Men även fri tillgång om det skulle passa er!

Shit alltså, har hört andra som totalt MISSFÖRSTÅR det här med "1kg TS/100kg kroppsvikt" och tror att det är det man SKA ge och inte mer. :crazy: Fick riktigt förklara för en i mitt stall att det är bara MINIMIGRÄNSEN, INTE ett rekommenderat intag.
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

:bump: :bump:
Ja det är märkligt att man inte kan förstå det här med MINIMI! Har en bekant som jag får påminna om när hon ger silage till sin attt hon MÅSTE räkna in vattnet med. Men hon tycker då att jamen jag ger ju mkt, titta här! så här mkt 3 gg /dag.... Försökte förklara genon att ta famnar med hö som motsvarade mängden silage... och DÅ fattade hon... Hoppas jag :confused: Sen undrade hon om inte vattnet med innehöll "näring"? Hummm.... frågade vad hennes vatten i kranen innhöll och om det var näring i det? Nej var då svaret.. Nä hörrni, jag ger upp! :angel:
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

haha ja det är helkonstigt..
Men det värsta är när folk tror sig veta allt och inte vill ändra på sig. När de inte lyssnar och tror att man bara pratar strunt. Då vill man bara ge upp.. Vilket jag har gjort nu.
 
Sv: Diskussion om foder i stallet igår..

Jag brukar kalla det för "svältgränsen" för att folk ska förstå.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 054
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 902
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp