Diskussion! Ang sits - olika stilar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Diskussion! Ang sits - olika stilar

Det är därför jag så gärna vill veta vad du anser att domarna kan göra för att våga vara lite kritiska? Vad har du för "verktyg" eller "ögon" som du kan dela med dig av?

/Malin

jag tcyker jag har lärt mig mest av att titta på hur stor förändringenblri i hela hästen när en ryttare som rider med sätet formar om hästen

Jag kan ju int rekomendera kliniks som redan varit :crazy:

Men testrytatrna på Flyinge brukar ju vara ett säkert kort.

Sätt dig bredvid någon som kan tala om var du skall titta ;)

Sedan skall ju varje människa bilda sig en egen uppfattning

och sedan så finsn det så många saker att titta på man kan inte ha blicken överallt samtidigt.

och precis som allt mästevara lätt i början - man kan böra kolla stillbilder sedan blir man snabbare och snabbare

Teckningarna i proffsryttarens ridlära är SKITBRA för att få ett öga för form

Måste bara få fråga.. du pratar så fint här och verkar besitta en kunskap som ingen annan, men vad jag har sett av dina elever/adepter så verkar du inte kunnat överföra din kunskap till praktik hos dem?

Kan du inte lägga ut en video på god ridning, kanske när du själv utför den så att vi får en uppfattning om vad du pratar om, vi som inte förstår pga vår bristande förmåga?

Senast ändrad av en moderator:

Det känns ju lite konstigt att tro att det bara handlar om hästens lydnad, hur ska hästen kunna lyda (även om den vill/är uppfostrad till det) om ryttaren inte tillåter det (omedvetet)? Man kan ju sparka hur mkt man vill men om hästen står med näsan mot en bergvägg kan den ändå inte gå framåt...

But then again, eftersom jag själv är av åsikten att ryttaren ska fokusera på att tillåta hästen att göra det man ber dem om, så är det väl svårt för mig att se det logiska i att på det andra sättet.

Vet inte om detta fungerar, men provar.

Modernbild5.jpg

Jag tycker att det visar en tydlig skillnad. Gamla bilden från 1936.

Chronos36.jpg

Senast ändrad:

Men svarade det där verkligen på min fråga? Visst, jag ser skillnad men jag frågade inte om skillnaden mellan dressyr för x antal år sedan och dressyr nu. Fast det kanske inte var till mig?

Andra bilden visar en bättre piaff, det ser ju alla. Men det är lite vanskligt att välja ut två bilder och låta de stå som representater för hela dressyrsporten förr och nu. Det finns hästar även idag som kan sätta sig korrekt i en piaff, precis som det inte finns det.

Det var till dig, men har inte hunnit klart.... Svaret på din fråga är - JA!

Men jag anser mig inte fullärd. Bilderna var en sak som kan illustrera vissa skillnader - fra ser du hur ryggen är uppe på den gamla bilden.
Det är lite extra intressant, eftersom många använder rk/hf för att just få upp ryggen.

En annan sak som inte har kommit upp hittills är problemet med böjning i hörnpasseringar och andra böjda spår. Det var faktiskt det första jag la märke till som stred mot mitt ideal - Rembrandt gick rak genom alla hörnor.
Men det är en naturlig följd av den longitudinella överböjningen - lateral böjning funkar inte samtidigt, så hästen spårar inte, utan många hörnpasseringar utförs som en framdelsvändning under rörelse framåt. /:cool:

Andra bilden visar en bättre piaff, det ser ju alla. Men det är lite vanskligt att välja ut två bilder och låta de stå som representater för hela dressyrsporten förr och nu. Det finns hästar även idag som kan sätta sig korrekt i en piaff, precis som det inte finns det.

Tanken var att visa två extremer - det blir tydligt då vad jag menar. Jag blir jätteglad om du har hittat en modern piaffbild som är lika tydlig!!! OCH gamla "skitbilder" kan jag också gräva fram om någon är intresserad. MEN det var inte det det handlade om.

Varför tycker han att det är "en för hästen bättre stil"? Eller finns det ingen info om det? Jag är inte så intresserad av vad folk tycker så länge de inte kan förklara varför de har den åsikten. :idea: :D

Han säger ungefär bara detta:

Han vill komma bort ifrån att behöva vara stark och inverka med styrka, utan vill istället inverka med hjälp av signaler. Hästen ska känna sig bekväm och inte vara pressad. Det ska se lätt, flott, elegant och obekymrat ut. Hag kan personligen inte se vitsen med att först lägga i handbromsen och sedan gasa allt vad man kan.

Han tycker sig se att det verkar gå åt det här hållet på elitsidan. Sedan finns det såklart alltid personer med andra åsikter säger han också.

Alltså hans ord synpunkter, inte mina. Jag kan för lite för att bedöma men mindre inverkanär ju alltid sympatiskt som tanke, jag avskyr drivande i varje steg med skänkel eller juckande:eek:

Jag vet inte mera, detta var vad som framgick:idea:

Det var till dig, men har inte hunnit klart.... Svaret på din fråga är - JA!

Jag var för snabb mao. :p

Det där med hörnpasseringar är ett intressant kapitel tycker jag. Alla de år jag red på ridskolan här hörde jag inte ett knäpp om att RIDA genom ett hörn. Man bara gled runt liksom, för det fanns ju ingen annanstans att gå. Vaddå korrekt hörnpassering? Sen när jag fick lära mig det sent omsider från annat håll blev det roligt. :banana:

Det är jättelätt att göra en hörnpassering som en framdelsvändning tycker jag, man hamnar så lätt där istället för runt med hästen med sig. Men att jag hamnar där och joxar är ju inte samma sak som att elitryttare gör det, förstås.

Han säger ungefär bara detta:

Han vill komma bort ifrån att behöva vara stark och inverka med styrka, utan vill istället inverka med hjälp av signaler. Hästen ska känna sig bekväm och inte vara pressad. Det ska se lätt, flott, elegant och obekymrat ut. Hag kan personligen inte se vitsen med att först lägga i handbromsen och sedan gasa allt vad man kan.

Han tycker sig se att det verkar gå åt det här hållet på elitsidan. Sedan finns det såklart alltid personer med andra åsikter säger han också.

Alltså hans ord synpunkter, inte mina. Jag kan för lite för att bedöma men mindre inverkanär ju alltid sympatiskt som tanke, jag avskyr drivande i varje steg med skänkel eller juckande:eek:

Jag vet inte mera, detta var vad som framgick:idea:

Jag har ju inte en susning om vart det verkar gå på elitsidan så det kan jag inte spekulera i. :D
Däremot blir jag förvånad över att han vill "komma bort från att inverka med styrka". Vem/vilka gör det/förespråkar det som rider "bra"? :confused: Det är väl vad man INTE vill i t.ex. den klassiska dressyren, eller tävlingsdressyren för den delen? Ser han det som "motpol" till A's ridstil?

Eller har jag inte fattat nånting? :cool:

Jag önskar jag kunde svara:idea:

Skulle också vilja veta mer. Men visst ser man på filmen och i det som berättats från clinicen att vissa saker är mer "lätt" ridning, tex att inverka mindre med sk tex. Men hur han tänker i övrigt skulle jag också vilja ha svar på:o

Han vet ju förmodligen saker vi inte vet, jag fattar inte alls det där med inverka med styrka - att folk GÖR det är ju en sak, men att någon skulle förespråka det eller hur han nu menar? När man säger att man vill komma bort från något tar jag för givet att man menar ett vedertaget sätt att utföra något, alltså en metod eller så, men det kanske inte alls är så han menar.

Jag har tråkigt på jobbet. :D

Ingen confusion :confused: där.
Håller helt med om att polarisering INTE är önskvärt. Det leder till en tokig debatt när deltagarna tvingas in i ståndpunkter som de egentligen inte hade tänkt sig från början./:cool:

Ja precis. Jag märker att vi hamnar där flera ibland, pga polarisering i diskussionen. Jag vill undvika det.

Ja det är svårt men HEJ vi försöker ju nu:idea::bow:

PM kommer ur hoppvärlden och kanske därför han köper hennes koncept, bla därför:confused: Skulle tro att det har med saken att göra.

Måste tyvärr slita mej och jobba, får komma igen senare och läsa ikapp:idea:

- Nu undrar jag vem "han" är... det har rasslat in så mycket svar att jag tappat sammanhanget i tråden.../:cool:

Han vet ju förmodligen saker vi inte vet, jag fattar inte alls det där med inverka med styrka - att folk GÖR det är ju en sak, men att någon skulle förespråka det eller hur han nu menar? När man säger att man vill komma bort från något tar jag för givet att man menar ett vedertaget sätt att utföra något, alltså en metod eller så, men det kanske inte alls är så han menar.

Jag har tråkigt på jobbet. :D

Jag babblar nog om PM och hans uttalande kring ridstilar som flash skrev om i ett tidigare inlägg, nr 241 tror jag. Det har blivit rätt mkt prat nu jo, men det är ju roligt så länge det är vettiga grejer! :bump:

har inte sett PM rida sedan han red Amiral, så det låter trevligt om han inte rider så längre.

Nej jag är med på att man kan ju inte säga att man rider efter hennes system utan helheten och antar att även HF ingår då:confused: men det vet jag inte.

Russinen ur kakan kan väl ändå (som Dm påpekade tex) vara att renodla hjälper och skala av så som beskrivs tex ang övergångar o halter i referatet:confused: Mindre yttersk i slutan än många använder, att länga ut tygeln en aning och variera formen, osv. Få igång hästarna att bli alerta och svara snabbt. Bara som ex.
Det är kanske inte några stora revolutionerande saker, som hon inte ens är ensam om att säga, men för mej låter vissa delar både kombinerbara med klassisk ridning och positiva. :confused:

Det blir en liten tendens till antingen eller här igen och jag undrar om man då kanske "kastar ut barnet med badvattnet", som man säger.
Därför jag undrar.

De saker du nämner är ju inget specifikt för just Ankys sätt att rida, Isabell har sina hästar minst lika mkt framför skänkeln som Anky har det är ju DET man vill ha , sen att dressyrryttarna här hemma med något undantag är en bunte seghögar som inte vågar rida mer än 4km/timmen är ju en helt annan sak.

De saker du nämner är ju inget specifikt för just Ankys sätt att rida, Isabell har sina hästar minst lika mkt framför skänkeln som Anky har det är ju DET man vill ha , sen att dressyrryttarna här hemma med något undantag är en bunte seghögar som inte vågar rida mer än 4km/timmen är ju en helt annan sak.

Nej det var ju precis det jag skrev att det inte var något revolutionerande, men det var ju uppenbarligen en del av hennes system och alltså kombinerbart med klassisk ridning då? (frågan handlade ju om att du skrev att det var allt eller inget och då blev jag lite förvånad och ställde de frågor du NU svarade på:idea:)
Kanske fattade dej fel, det har ju varit en del att läsa ikapp här, vilket är väldigt roligt:)

Så då fanns det alltså användbara russin då, det jag var ute efter.
Fast dom russinen äter många andra också , men det var trots allt en del av det A lär ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 144
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att det där med lusten att skriva i bloggen här, inte är så stor längre. Ofta vet jag inte längre vad jag ska säga eller...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur