Diskussion ang ryggproblem på ridtravare

super

Trådstartare
Det verkar ju som att det är jättevanligt med ryggproblem på just ridtravare, undrar varför, kan inte se att det skulle vara något extriört fel såsom kissing spines eller dyl, min är i alla fall röntgad och genomgången med både scintografi och termografi och vi hittade inget som kunde förklara varför han får ont och symtomen verkar ju vara likartade för nästan alla som man hört om, smärtor i den bakre delen av ryggen som ofta blir värre eller uppkommer främst på hösten.

Min pålle är väldigt rörlig i hela kroppen så jag har en liten ovetenskaplig teori, jag har själv problem med ryggen, min rygg är så att säga överrörlig så mina muskler får jobba bara för att hålla min rygg upprätt så när jag gör rörelser som för "normala" människor skulle vara lite ansträngande så blir min rygg överansträngd nästan på en gång. Tänk om det är samma med våra travisar, att dom är så rörliga så att ryggarna får jobba så mycket bara för att hålla dom i normalt läge att när vi sedan lägger på en sadel så är det i sig ganska ansträngande och om vi då lägger till lite kyla och den påfrästning som det innebär för hästkroppen att "byta" pälst så blir dom överansträngda och får ont i ryggen. Sedan att dom är så rörliga innebär att det är svårt att få en sadel att passa bra, för dom rör sig så mycket i ryggen att sadeln hela tiden "punktbelastar" och det kräver att sadeln har väldigt mjuk stoppning alternativt luftstoppning som hela tiden följer hästens rörelser. Jag tycker att det är väldigt tråkigt och konstigt att så många travisar har ont i ryggen och det skulle vara intressant och veta vad den gemensamma nämnaren/orsaken är!!! Vad tror ni?

Sv: Diskussion ang ryggproblem på ridtravare

Jag tror att problemen uppstår för att hästen först är travtränad vilket gör att den har helt andra muskler än vad ridhästen har. Dvs. i det läget håller hästen inte för ridpass, jag tror många har bråttom med det. Hästen ser smal ut över ryggen, man slänger på en sadel med smalpassform, tränar den och rider och sen vips står hästen där och är jätte bred och man har 'glömt' byta sadel så hästen kan bredda sig fritt = man har hindrat hästens muskulatur och häsetn får ont av att ha gått med en för trång sadel.

Tyvärr så håller inte den teorin, i alla fall inte på min eftersom han aldrig har blivit satt framför vagn och jag har alltid varit noga med att sadeln ska ligga bra, har varit hos flera utprovare och alla har stått och kliat sig i huvudet, det ända som har fungerat på honom är en sadel med luftstoppning, lammullspad, extra protein vid fällning, samt B-vitamin och E-vitamin året om. Jag tror dessutom inte att alla rider runt med sadlar som inte passar och om det vore så så skulle smärtan inte sitta på samma ställe eftersom alla hästar ser olika ut.

Senast ändrad:

Kan det inte helt enkelt vara så att travhästar är avlade för att dra och inte för att bära? Även om de inte gått på travet, eller ens varit tränade för trav, har de dock arvet.
Man vill ju gärna ha ganska långa ryggar på lågställda hästar inom travet, till skillnad mot ridhästarna som oftast är kvadratiska.

Immer

Tror på samma som Immer. Travhästen ska ju ha en annan exteriör för att kunna trava fort, än vad en ridhäst ska ha. Som Immer skriver så vill man ha dem långa i ryggen för att dom ska kunna plats för sin bakbensaktion i traven utan att slå i frambenen. Under åren som de avlats fram har ju ryggen varit en bisak för det har inte varit meningen att den ska bära något på den.
Normalt är ju inte en lång rygg inte direkt eftertraktat på en ridhäst, just för att den inte passar för ridning.

Att det sedan visar sig när det börjar bli kallt ute är inte heller så konstigt. Fråga bara alla människor som har värk hur de känner vid den här årstiden.

Dessutom, för de som inte är linjetravare finns ju den aspekten att de faktiskt inte kommer in under sig och bär korrekt. Även om de möjligen går i annan form än tekanna framtill.

I övrigt håller jag helt med Masses och Immers linje, de är avlade för att dra och inte bära.

Kan det inte helt enkelt vara så att travhästar är avlade för att dra och inte för att bära? Även om de inte gått på travet, eller ens varit tränade för trav, har de dock arvet.
Man vill ju gärna ha ganska långa ryggar på lågställda hästar inom travet, till skillnad mot ridhästarna som oftast är kvadratiska.

Immer

Det tror jag också är anledningen och har fått höra samma åsikt från folk som sysslar med trav själva. Hästarna har i en del fall inte ens ryggar som är lämpliga att sitta på. Det varierar, vissa är mer byggda som ridhästar, men många har också en speciell typ av rak rygg som inte ens har sadelläge alltid.

De avlas för att trava fort och effektivt, med sulky, inte med tanke att kunna bära en ryttare.

Det där stämmer inte riktigt att dom vill ha långa och lågställda hästar inom travet, iallafall inte enligt den exteriörbedömare som har exteriörbedömt Super, han bedömde både både halvblod och travare, enligt honom så var det ungefär samma exteriör som man eftersträvade även om exteriören inte kom i första hand för travisar.

Hur som hellst så verkar inte exteriören vara avgörande för Super är varken speciellt lång eller lågställd. Den bedömningen som jag fick av exteriörbedömaren var: Högställd och långlinjerad hingst med god resning, väl ansatt hals osv, kommer inte ihåg allt men han hade en bra exteriör det ända han klagade på var en liten paralellförskjutning i ena frambenet och det lär ju knappast ha med hans rygg att göra.

Det finns ju gått om långlinjerade hästar bland halvbloden oxå och så vitt jag vet så tar man hällre en längre rygg än en som är kort och stum. Hur som hellst så tror jag inte att det har att göra med om dom ska trava fort eller inte och ingen häst är ju från början gjord för att bära ryttare..

Däremot är jag inne på att dom är rörligare än vissa andra hästraser, för vad jag kan säga utifrån min häst så verkar det inte hänga på skelettet utan enbart muskulärt.

Immer dina hästar är väl kallblodstravare har dom haft några problem med ryggarna?

Tror du kan va nåt på spåren där....*funderar*

Har ridit många hästar ( inkl väldigt välutbildade sådana) i mina dar men ingen har varit så extremt rörlig som mitt varmblodssto...

Håller med er om att de ju är avlade för att springa fort och dra....Men jag har en annan terori....Kan det inte också vara så att många ridtravare är ju ganska heta och då kanske det lätt blir så att ryttare omedvetet sitter och "tjuvhåller" hästen och genom det skapar fram spänningar i ryggen hos hästen? Vad tror ni om det?

:cool:
Håller med er om att de ju är avlade för att springa fort och dra....Men jag har en annan terori....Kan det inte också vara så att många ridtravare är ju ganska heta och då kanske det lätt blir så att ryttare omedvetet sitter och "tjuvhåller" hästen och genom det skapar fram spänningar i ryggen hos hästen? Vad tror ni om det?
Låter som en trolig orsak min kille hade lite ont i ryggen dom första tre månaderna när han var ny,jag var tvungen att hålla in honom för att han inte skulle sticka iväg när man var ute och red.nu när vi känner varandra så är han lugn och trygg inga problem med farten allt funkar kanon.:bump:

Mitt sto fick ryggproblem efter att vi red omkull, men innan dess när jag påbörjade hennes utbildning var hon himla spänd och det var liksom upp med huvudet, ner med ryggen och full fart framåt.
Tog ett tag att bli av med det. Nu är hon lugn(are) och fin men det var ett himla jobb att få henne så.

För en ryttare som inte är så kunnig blir det att dom fortsätter att rida hästen med huvudet rätt upp och ryggen sänkt och sitter och håller den ofta heta hästen och då slutar det med ryggproblem.

Min travare har aldrig gått på bana - han är inte ens inkörd! Och varje år sedan jag köpte och red in honom så han han blivit oren i ett bakben. Ibland har det växlat bakben, ibland har det vart vättre och ibland sämre. Detta kommer i samband med att han blir stum i ryggen. Inte öm. Aldrig någonsin öm, varesig beröring eller ren palpering med t ex penna. Han blir bara helstel i musklerna från manken och hela vägen bakåt. Oavsett om vi sysslat med western, dressyr eller hoppning. Oavsett vilken sadel jag har haft.

Han är röntgad i knän och haser bak, kotor fram. Han är ultraljudad i knän bak. Han har testats mot borrelia (negativt) och erlishia (positivt, men låga värden). Han har kollats med blodprov på muskelstatus osv. Han är tämligen korrekt byggd, ngt x-bent fram och ngt kohasig bak. Han är jämnt musklad, välmusklad och veterinärerna sliter sitt hår! Han är ohalt på böjprov. Reagerar varken när man böjer eller vid trav. Oavsett helben eller delböj. Men han är oren i trav på longerlina. Visar dock ingen smärta...

Det jag har fått göra är att ta hjälp av en osteopat som kunnat hjälpa till att släppa spänningarna, massera/stretcha, laser och akupunktur. Men i år har jag ÄNTLIGEN hittat ngt som håller honom fräsch!
Jag har en bomlös sadel. Jag har lärt mig rida honom allt mer korrekt, framför allt så fungerar framåt-nedåt. Jag rider bara max varannann dag. Inte alls dagar då jag vet att han kommer bli/stor risk att han blir kall/blöt. Ibland bara ett eller två ridpass i veckan med andra ord. Å andra sidan bygger han MER muskler nu än i somras när jag red betydligt mer. Och så har han hela tiden varma täcken, han får ha ett steg varmare än vad de andra hästarna har. Runt nollan får de andra i knappt 200 gram, han har 300 gram även i flera plusgrader.
Och om han blir kall/stel så ställer jag inte av när han stumnar i ryggen utan jag rider fram-ned utan andra krav, känns han knackig i trav rider jag skritt o galopp, rakt fram i skogen. Efter någon vecka är han bättre. Vilar han är han oförändrad eller sämre...

Oj, det blev mkt längre än jag tänkt mig... Jaja, kanske bidrog jag med något i alla fall :D

Den teorin stämmer inte heller, i alla fall inte på min, för han är lugn som en filbunke och ganska lat framför allt när det kommer till jobb.. samarbetar så länge han har lust sedan så lägger han ner, det handlar i första hand om att få honom att gå fram till bettet och inte krypa undan och gå där och tycka att han är jättefin;) Däremot kan jag hålla med om att det är svårt att få med ryggen i alla lägen. Är det någon annan som har en travare som jag som oxå har väldigt lätt för att gå upp i balanstrav och när han gör det är det jättesvårt att få honom ur det, jag menar lite schwung är väl ok men han ser ut som om han går i "slow motion" lite åt passagehållet men bakbenen är för raka så det som jag får jobba på att få honom att korta stegen och bli snabb i bakbenen. nu spånar jag lite utanför tråden men det kanske finns många vägar till att utröna vad ryggproblemen kommer ifrån:smirk:

Jag har oxå haft funderingar på att köpa en bomlös men man får ju inte tävla i dom och sedan så har han så himla rund manke så jag har problem med att en vanlig sadel ska kana runt när jag hoppar upp och då kan jag tänka mig att det blir ännu värre med en bomlös, men jag har ju inte provat så jag vet ju igentligen inte, men störst anledningen är som sagt tävlingarna. Och nu har jag ju äntligen hittat en "vanlig" sadel som fungerar så nu finns det ju ingen anledning.

Det där stämmer inte riktigt att dom vill ha långa och lågställda hästar inom travet,

Det är då den uppfattning jag har fått. Min unghäst fick jag av uppfödaren av just den anledningen att hon har för kort rygg och är för stor (blir minst 165 cm när hon växt färdigt). M a o är hon kvadratisk och ser mer ut som en ridhäst än en travare. Jag har inte ridit henne än, hon blev inriden förra sommaren vid 2,5 års ålder och jag har tänkt låta henne glömma så mycket som möjligt om det. I början av 07 ska vi sätta igång med inlongering á la Branderup, och tidigast till hösten kommer jag att sitta upp.

Besten, som snart blir 15, har en väldigt lång rygg. Jag har ägt henne i snart sex år och hon har därmed burit tungt hela den tiden (jag är ingen lättviktare). Hon har aldrig haft några som helst problem med ryggen, den är numera bred som en lagårdsdörr och filéerna är så välutvecklade att det blir vattenpölar på ryggen på henne när det regnar :D

Du har rätt i att inga hästar egentligen är byggda för att bära ryttare. Men vad gäller ridhästraserna har man avlat på bärkraft - till skillnad från travarna som avlats med sikte på skjutkraft. Det är skillnaden, och jag tror fortfarande att det är anledningen till ryggproblem hos travare.

Immer

Jag har oxå haft funderingar på att köpa en bomlös men man får ju inte tävla i dom och sedan så har han så himla rund manke så jag har problem med att en vanlig sadel ska kana runt när jag hoppar upp och då kan jag tänka mig att det blir ännu värre med en bomlös, men jag har ju inte provat så jag vet ju igentligen inte, men störst anledningen är som sagt tävlingarna. Och nu har jag ju äntligen hittat en "vanlig" sadel som fungerar så nu finns det ju ingen anledning.

Om du menar tävla dressyr så finns det numera flera bomlösa som är ok till det.
Min häst är bred över ryggen men jag har aldrig haft problem med kanande bomlös. Kan sitta upp från marken o sadeln ligger där den ska i även tvära kast åt sidan.
// Linda

Jag har också funderat på det. Dels har varmblodiga travaren ofta förmåga att gå i tölt och har stora bogrörelser ofta parad med dåligt sadelläge som gör att det är svårt att hitta lämplig sadel.

Jag har en bestämd dam som jag rider bomlöst i och det fungerar bra då hon har väldigt kort rygg och blir anti om sadeln ligger för långt bak mod länden (enligt henne) eller kommer över bogbladen...

Hon har gått i travlopp så hon har förmåga att bredda sig om hon blir upprörd och är också åt tendens överrörlig. Jag tränar för en islandstränare som jag tycker det fungerar väldigt bra med då hon är van vid "gångarterna" som kan uppstå :angel:

Jag vet inte om det är så att varmblodiga travare med lämpliga sadlar har större problem med ryggen än andra hästar däremot har väl deras ryttare mer tid att sitta framför datorn :)

Men att det är väldigt svårt att hitta lämplig sadel och att tyvärr verkar det vara svårt för sadelutprovare att se vilken sadel som passar åt varmblodstravare tror jag kan ha en bidragande orsak till ryggproblem...

Det konstiga är att Super har aldrig haft någon outvecklad ryggmuskulatur, tvärtom, jag får ofta höra att han är den mest välmusklade travaren som dom har sett och det har jag fått höra av bla equiterapeuter och veterinärer. Han är ca 165 cm hög och väger 575 kg (vägde honom för ca en vecka sedan på Strömsholm) och då hade han gått ner lite för i våras så vägde han 590 kg. Han har oxå väldigt lätt för att sätta under sig, piruetter och piaff är väldigt enkelt för honom.

Det är oxå därför det är så konstigt att han får ont i ryggen, han har ingen avvikande exteriör och har inga problem att sätta muskler och dom sadelutprovare som jag har varit hos har först tyckt att den här blir det inga problem att hitta sadel till och sadlarna ser verkligen ut att ligga bra men han får ändå ont, det är det som är så konstigt:crazy:

Jag vet inte hur dom andra travisarnas ryggar ser ut, utan jag kan bara utgå från min, men symtomen är ju så lika.

Vad jag vet så är anledningen till att dom inte vill ha så stora hästar i travet är dels hållbarheten och dels så ökar inte lungvolymen i motsvarighet till storleken. Alltså så har en mindre häst större lungvolym i förhållande till storleken än en större häst.

Men samtidigt - hur många luredrejare finns det inte inom prova-ut-sadlar-kunniga? Det kryllar av dem.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 358
Senast: Kakis
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 485
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan För ca 6 månader sen fick jag för första gången det problem jag idag har, min svanskota värker något så jävulskt. Det hela uppkom efter...
Svar
5
· Visningar
1 690
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka