Diskriminering? eller inte?

Vad jag har förstått så höjs priset under de dagar som det väntas många besökare, t.ex. sport- och påsklov. Ungefär som skidorternas boenden är dyrare under sportlovet och semesterresor är dyrare under sommar- och höstlov.

Jag ser inga bekymmer med det.
Håller med. Jag tycker att det låter rimligt att ta mer betalt på välbesökta dagar, man kan väl anta att det kanske behövs mer personal och liknande.

Jag tycker mest att diskussionen om att "muslimska barn betalar mer" är helt sanslös. Alla betalar mer under de dagarna! Ja, förutom ukrainska flyktingbarn som får fri entre tack vare en fin gest från företaget då.
 
Håller med. Jag tycker att det låter rimligt att ta mer betalt på välbesökta dagar, man kan väl anta att det kanske behövs mer personal och liknande.

Jag tycker mest att diskussionen om att "muslimska barn betalar mer" är helt sanslös. Alla betalar mer under de dagarna! Ja, förutom ukrainska flyktingbarn som får fri entre tack vare en fin gest från företaget då.

Gällande ukrainska barn så förstod jag det som att det var enbart på onsdagar? (Min gissning är att onsdagar normalt sett är en dag med färre besökare.)
 
Vad jag har förstått så höjs priset under de dagar som det väntas många besökare, t.ex. sport- och påsklov. Ungefär som skidorternas boenden är dyrare under sportlovet och semesterresor är dyrare under sommar- och höstlov.

Jag ser inga bekymmer med det.

Jag tror de tänker att många kommer vilja komma dessa dagar och då ser man chansen att höja priser.
Det är det vanliga sättet företag gör- när det är hög efterfrågan så tänker man att man kan få in mer pengar.

Alla andra företag jag känner till nöjer sig med förhöjd pris på helger och röda dagar, så frågan återstår... varför höja priset just under Eid, som ju de facto är svarta dagar i almanackan?

Lär ju inte vara många "kristna" barn där på en vanlig skoldags afton ändå, utan de brukar hålla sig till helgerna om det inte rör sig om ett speciellt tillfälle.
 
Alla andra företag jag känner till nöjer sig med förhöjd pris på helger och röda dagar, så frågan återstår... varför höja priset just under Eid, som ju de facto är svarta dagar i almanackan?

Lär ju inte vara många "kristna" barn där på en vanlig skoldags afton ändå, utan de brukar hålla sig till helgerna om det inte rör sig om ett speciellt tillfälle.
Nja.. resebranschen är väl det tydligaste exemplet. Höjda priser på sportlov eller på sommarlovsveckor. Kan man åka veckorna innan / efter lov så blir det oftast billigare.
 
Nej det är inte diskriminering. Det hade varit diskriminering om de bara höjde priserna under Eid al-fitr eller om muslimska barn alltid betalade mer än andra, det vore förskräckligt. Att sätta pris utifrån förhållandet mellan utbud och efterfrågan är inte diskriminering. Det kallas marknadsekonomi.
 
Alla andra företag jag känner till nöjer sig med förhöjd pris på helger och röda dagar, så frågan återstår... varför höja priset just under Eid, som ju de facto är svarta dagar i almanackan?

Lär ju inte vara många "kristna" barn där på en vanlig skoldags afton ändå, utan de brukar hålla sig till helgerna om det inte rör sig om ett speciellt tillfälle.
Okej.. om du börjar åka på aktiviteter som lockar många barn kanske du kommer upptäcka hur vanligt det är i vissa branscher med högre pris på sportlovsveckan, påsklovsveckan (innan röda dagarna) osv.

Du kanske inte heller reser med tåg och flyg?

Edit: flera som skrev snabbare märkte jag :)
 
Alla andra företag jag känner till nöjer sig med förhöjd pris på helger och röda dagar, så frågan återstår... varför höja priset just under Eid, som ju de facto är svarta dagar i almanackan?

Lär ju inte vara många "kristna" barn där på en vanlig skoldags afton ändå, utan de brukar hålla sig till helgerna om det inte rör sig om ett speciellt tillfälle.

Du ska nog uppdatera dig lite. Jämför priser på resor under och mellan skolloven. Det kan ibland vara nästan det dubbla priset under loven.
 
Alla andra företag jag känner till nöjer sig med förhöjd pris på helger och röda dagar, så frågan återstår... varför höja priset just under Eid, som ju de facto är svarta dagar i almanackan?

Lär ju inte vara många "kristna" barn där på en vanlig skoldags afton ändå, utan de brukar hålla sig till helgerna om det inte rör sig om ett speciellt tillfälle.

Förvånas högligen att Leos Lekland höjer priserna under Eid, trots att de inte är röda dagar enligt svensk almanacka. Ett klart fall av medveten diskriminering för att slippa muslimer i lokalerna eller är de bara giriga?

https://www.aftonbladet.se/a/Jx87m8
Köpt tågbiljett? Flygbiljett? Bokat ett hotellrum? Nu ska Liseberg införa varierande pris beroende på väntat besökstryck...
 
Precis haft en veckas påsklov med dottern. Flera grejer jag tittade på att vi skulle kunna göra var dyrare då, när alla andra barn också var lediga, än om jag tagit ledigheten en vecka senare. Ser inte vad den stora skillnaden mot detta skulle vara?
 
Köpt tågbiljett? Flygbiljett? Bokat ett hotellrum? Nu ska Liseberg införa varierande pris beroende på väntat besökstryck...

Det har de väl alltid haft, högre pris på Fredag, Lördag och Söndag. Inget nytt där inte.
Det kallas utbud och efterfrågan. Inte konstigare än så

Fast muslimer utgör ju inte särskilld många % av efterfrågan i allmänhet sett till befolkningen i övrigt, så varför höja priset just 2-4 maj då Eid firas?
 
Det har de väl alltid haft, högre pris på Fredag, Lördag och Söndag. Inget nytt där inte.


Fast muslimer utgör ju inte särskilld många % av efterfrågan i allmänhet sett till befolkningen i övrigt, så varför höja priset just 2-4 maj då Eid firas?

Jag skulle gissa på att det är just vissa Lekland som kommer få extra många besökare just då, inte alla i hela landet. Men för att det inte ska bli fult så höjer man priset i alla lekland i hela landet.
 
Jag skulle gissa på att det är just vissa Lekland som kommer få extra många besökare just då, inte alla i hela landet. Men för att det inte ska bli fult så höjer man priset i alla lekland i hela landet.

Stokcholm, Göteborg och Malmö där ungarna inte vet hur de skal leka utan instruktör lär ju få lite extra att göra, men övriga landet där inga instruktioner behövs för att läka ändå övergår mitt förstånd på höjda priser?
 

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 033
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 525
Senast: ptr
·
C
Avel Hittade en artikel på hopphästklubbens hemsida. Tänkte lägga in artikeln här i debatternas egna Mecka :D eftersom jag tycker att...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 778
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp