Diskriminerar flyget djurägare?

M

Meteorologen

Då jag funderar på att ta mig an en katt kände jag att jag måste kolla upp saker som kan vara viktiga i framtiden. Då jag söker ett jobb som kommer göra mig till flygpendlare (om jag får det vill säga) ville jag kolla upp vad som gäller om jag vid något tillfälle måste ta med mig katten.

Sagt och gjort. Då det stora skandinaviska bolaget flyger till orten där jag sökt jobb gick jag in på deras hemsida. Enkelt hittade jag vad som gäller för att ta med katt i kabinen:

Buren/väskan får vara max 40*25*23 cm och väga max 8 kg. Buren/väskan är ditt ENDA handbagage!

Det slår mig som märkligt att ett vanligt handbagage (ej innehållande djur) får ha måtten 55*40*23 cm och väga max 8 kg.
Nu väger ju en katt en aning så man inte kan räkna med att kunna ha mer i väskan/buren men varför får man inte ha lika stort handbagage som alla andra?
 
Sv: Diskriminerar flyget djurägare?

Jag vet inte men gissar att det är för att du inte kan ställa upp katten på bagage hyllan utan får ha den vid fötterna.
 
Sv: Diskriminerar flyget djurägare?

Jag har testat att flyga med enbart handbagage och haft en maxstor väska under stolen framför. Det går utmärkt. Måste finnas en annan anledning. Synd att det inte finns något enkelt frågeformulär att skicka iväg ett mail med för då skulle jag göra det.
 
Sv: Diskriminerar flyget djurägare?

Jag skulle tro att det beror på att du måste kunna knöka in katten under sätet framför dig. Uppe i hyllorna lär du inte få ha katten.

Ett handbagage som inte innehåller ett djur kan du ju trycka in under sätet framför dig, men så kan man ju inte riktigt behandla en katt.
 
Sv: Diskriminerar flyget djurägare?

Det skulle ju kunna vara en förklaring men jag har ju rest med en stor stabil "rullväska" utan problem, det var bara att luta den lite och lägga ner den. Jag kan inte riktigt se varför det skulle spela någon som helst roll för flygbolaget att katten åker i mindre väska än vad jag annars skulle ha vid mina fötter?
Är det inte bättre för katten att resa en aning större? Även om det innebär att man måste luta väskan lite för att lägga den under sätet?
 
Sv: Diskriminerar flyget djurägare?

För att jag hamnade i telefonkö...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 480
Senast: Farao
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 291
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 521
Senast: Millz
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp