Sv: Diskriminerad
Men jag kan tycka att det stora målet för SBK borde vara att sprida kunskap till ALLA hundägare. Lära ALLA hundägare att stimulera sina hundar, oavsett ras.
Absolut! Men tyvärr fungerar det nog inte riktigt så på alla klubbar. Det "lönar" sig mer att satsa på tävlingsekipage, då det blir positiv reklam utåt.
Det är svårt för en ideel förening att både satsa på bredden och på toppen.
Borde folk inte vara glada för att alla hundmänniskor har intresse av att aktivera den hund de äger istället för att köpa en ras som kanske hade passat bättre på planen men som de för övrigt inte kan stimulera?
Visst, det jättebra att folk aktiverar sina hundar, oavsett nivå och val av aktivitet. Absolut! Det är super om de kämpar på med sina hundar, brukshund som sällskapshund.
Men de hundägare jag reagerar på är de som har vissa raser, eller kanske mer rätt att säga, individer som inte har någon som helst glädje i att träna lydnad eller spår. Där ägarna gett sig f-n på att deras hundar ska bli riktigt duktiga. Denna träning av hundarna går endast ut på hundarna och relationen mellan hund-ägare blir sämre och sämre för varje gång man träffar/ser dessa ekipage.
Jag har absolut inget emot att både se och träna "udda" ekipage. Det jag har emot är dessa som kräver något av sin hund som den fysisk/psykiskt inte kommer att klara. Sen kan det vara en blodhund eller schäfer. Det spelar ingen roll. Jag tycker så synd om dessa hundar, som tappar gnista för varje träning, och vars ägare då tränar ännu hårdare eller oftare.
Skall försöka formulera mig, utan att trampa någon på tårna!
Du har absolut inte trampat på några tår. Jag ville bara få folk att se de andra sidorna också. Det handlar inte bara om rasistisk syn på det.