Diskriminerad

Sv: Diskriminerad

Avesta BK är väl ändå inte en trevlig klubb. vet de som har kommit dit med bland annat vinthundar och fått förklarat för sig att en sån hund kan man inte ha. Sen är det inte alltid så roligt att höra schäferfolket sitta och skryta om alla operationer deras hundar har genomgått.

Både ja och nej.

Har gått en hel del kurser på ortens Brukshundklubb med våra Chihuahuaor och aldrig märkt av någon typ av diskriminering. Det var många som tyckte det var kul med en i sammanhanget lite udda ras.

Däremot upptäckte vi en annan intressant sak när min man var färdigutbildad instruktör och skulle hålla sina egna kurser. När vissa av kursdeltagarna upptäckte att han hade en liten Chihuahua, var det några som inte trodde att han kunde det här med hundar eftersom han inte hade en "riktig" hund :confused:

Vid en lydnadstävling blev min man diskriminerad då domaren knappt ens bemödade sig att titta på min mans lilla hund.

Så det här med diskriminering kan yttra sig på olika sätt, tyvärr.. :crazy:

Men jag kan tycka att det stora målet för SBK borde vara att sprida kunskap till ALLA hundägare. Lära ALLA hundägare att stimulera sina hundar, oavsett ras.

Absolut! Men tyvärr fungerar det nog inte riktigt så på alla klubbar. Det "lönar" sig mer att satsa på tävlingsekipage, då det blir positiv reklam utåt.

Det är svårt för en ideel förening att både satsa på bredden och på toppen.

Borde folk inte vara glada för att alla hundmänniskor har intresse av att aktivera den hund de äger istället för att köpa en ras som kanske hade passat bättre på planen men som de för övrigt inte kan stimulera?

Visst, det jättebra att folk aktiverar sina hundar, oavsett nivå och val av aktivitet. Absolut! Det är super om de kämpar på med sina hundar, brukshund som sällskapshund.

Men de hundägare jag reagerar på är de som har vissa raser, eller kanske mer rätt att säga, individer som inte har någon som helst glädje i att träna lydnad eller spår. Där ägarna gett sig f-n på att deras hundar ska bli riktigt duktiga. Denna träning av hundarna går endast ut på hundarna och relationen mellan hund-ägare blir sämre och sämre för varje gång man träffar/ser dessa ekipage.

Jag har absolut inget emot att både se och träna "udda" ekipage. Det jag har emot är dessa som kräver något av sin hund som den fysisk/psykiskt inte kommer att klara. Sen kan det vara en blodhund eller schäfer. Det spelar ingen roll. Jag tycker så synd om dessa hundar, som tappar gnista för varje träning, och vars ägare då tränar ännu hårdare eller oftare.

Skall försöka formulera mig, utan att trampa någon på tårna!
Du har absolut inte trampat på några tår. Jag ville bara få folk att se de andra sidorna också. Det handlar inte bara om rasistisk syn på det. :D

Valp- och unghundskurser syftar väl inte till tävling?

Både ja och nej. För elitsatsarna så börjar det redan på valpkurserna. Men oftast går inte elitsatsarna ens på valpkurs, utan sköter den biten själv.

Dessutom är det, vad jag vet, mycket svårt att "visa framfötterna" när man är nybörjare och söker en klubb att bara bli medlem i. Hur försvarar du attityden då?
Jag försvarar inte attityden, jag vill att hundägarna ska tänka lite på de andra sidorna som finns.

Självklart ska alla få hjälp och plats på bk, men så länge det sköts ideelt så är det svårt att hjälpa alla och tyvärr faller nog den största satsningen på de som satsar på tävling.

NEJ, det har jag inte upplevt. Jag har dessutom svårt att tro att det kommer hända.

Däremot så kan jag mycket väl ha varit en sådan där person som folk upplever otrevlig på klubben. Inte för att jag bryr mig om vad folk har för ras utan för att folk är rätt jobbiga ibland.

Precis som GA skriver så är vi många som lägger ned mycket tid och pengar på klubbarna och det är helt ideellt. Man får ofta ta ganska så mycket skit fast man står där kväll efter kväll. Folk gnäller mycket och vill ha en djävla service, många fattar inte att jag och många med mig inte får ett lusöre för att stå där. Ovanpå detta är det helvetes massa skitsnack som man kanske tvingas att ta hand om osv osv.

Det innebär att man kan ha en massa andra saker i huvudet när folk kommer och frågar eller så kanske man rent av inte har lust att snacka med folk utan ENBART träna hund.

Tack för alla era svar. Tråkigt att läsa att fler upplevt samma sak som jag. Roligt att läsa att det verkar finnas många som INTE känner igen sig. Lärorikt att fortsätta att läsa era inlägg och synpunkter. Har tyvärr inte så mycket mer att tillägga.

Nej, jag vet. Tyvärr verkar det vara de som inte riktigt har förstått vissa delar av ´sitt uppdrag...jag slutrade vara med i ortens BHK (samt alla andra hundklubbar jag var med i eftersom de också präglades av "snick-snack"; sparade två tusen pix/år o slapp tjafsa ;) ) när de, bl a. uppenbarligen inte hade förstått detta.

Mycket tråkigt eftersom det oftast är en minoritet som är "tvärsöver". Jag upplever ofta att de flesta är öppna och välkomnande till alla medlemmar. Men blev less som bara den på att medlemmar med ex vis tibetank terrier inte ansågs som "riktiga" medlemmar.

Det ska vara kul att träna, så vi har testat det mesta med vårt lilla yrväder för att försöka hitta vad som passar oss bäst. :) Jag tycker vi har haft det väldigt trevligt i våra grupper oavsett raser, blandningar och inriktningar och mycket, mycket trevliga och bra instruktörer. :bow:

Ja men då är vi ganska överens trots allt!

Det måste vara ett dilemma, med både höjden och bredden som du skrev. Men många kan bli bättre där!

Och en :bow: för er som står där kväll efter kväll. Jag beundrar att ni orkar med föreningslivet så nära in på er. Jag hade storknat!
Blev nyligen tillfrågad att bli instruktör, men det kröp i mig bara hon frågade...
Vi får se längre fram, nu har jag inte tiden heller.

Måste hålla med dig i det du skriver.

Fast samtidigt så tycker jag det är kul när udda raser slår sig in, så länge det syns att matte/husse jobbar med sin Glada och lyckliga hund.

Om min GD visar noll intresse för lydnad så är det självklart att vi hittar något annat att sysselsätta oss med.

Men om det visar sig att det går finemang och är helt med på noterna ( han har redan visat goda sidan ;) ) så tycker jag det är kul att slå gammelrävarna som är övertygad om att en GD inte platsar på lydnadsplanen lite på fingrarna ..

Absolut. Kan man visa upp en glad och samarbetsvillig "udda" ras i lydnaden eller övrig gren så är det ju helskoj!

Har själv sett en gudomligt söt dvärgtax i lydnad, som gick klockrent. Så grymt läckert var det! Sen att man knappt såg om hunden satt eller låg under vissa moment var en annan femma. :D
Slutade 3:a bland ca 15 hundar av olika raser, många bruks. :banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 477
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund Nu har jag ett "nytt" hundproblem att rådfråga om :p Jag har en 8½ år gammal tik vid namn Zala, som är helt fantastisk på alla punkter...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 030
Senast: Red_Chili
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 017
Senast: Disen
·
Övr. Hund Jag har utlovat en uppdatering om min hund, så här kommer den. Första gången jag såg henne var när jag bodde på en internatskola och...
2
Svar
21
· Visningar
1 995
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård