Diskriminerad

Kalaspinglan

Trådstartare
Har ni någon gång upplevt er diskriminerad på grund av rasen er hund har?

Jag har varit kontakt med flera brukshundklubbar i Stockholmsområdet som inte visat något större intresse att få mig och min hund som medlemmar. Jag tycker att jag tydligt visat/berättat att jag är oerhört seriös och mitt intresse för räddningsarbetet (dessa klubbar har alla ekipage just i räddning), ändå har de "rynkat" på näsan åt mig och min Rhodesian Ridgeback.

Tråkigt tycker jag, eftersom jag är övertygad om att jag skulle vara en tillgång för klubben (av olika anledningar). Nu har jag istället fått kontakt med en brukshundklubb där jag tidigare bodde (4 mil från där jag bor idag) som verkar kanon och jag kommer istället gå med i den till våren. Tyvärr har de inga räddningsekipage, men vi får väl bli det första om något år och visa de andra mupparna att även en RR kan...
:devil:

Tjingeling!

Sv: Diskriminerad

Jag har inte stött på det ännu, men jag kan tänka mig en och annan rynka i pannan när jag kommer med min GD.

Vilket jag struntar fullkomligt i, vi ska nog visa dom rävarna..

Fniss

Usch vad tråkigt för dig!

Jag har aldrig upplevt mig diskriminerad, men kanske är det mer godkänt att ha rottis än RR?

Jag tycker att det är synd att du skall behöva bli medlem i en klubb långt bort, som DESSUTOM inte ägnar sig åt det du gillar! En brukshundklubb kan inte neka någon medlemsskap - och vill du vara med på Räddningshundskurs/aktiviteter så skall du vara välkommen så länge din hund klarar av det. (jag menar - det kan finnas skäl att neka en chi hua hua, kanske, men knappast en RR!)

Jag har förstått att en del stockholmsklubbar har en tråkig attityd, men STÅ PÅ DIG! :devil:

Jo, det kan man lugnt säga...

Tränade agility med min beagle i många år. Brukshundsklubben var inte så kul alls. Hundungdom var bättre, men inte var det nån som trodde på oss inte!! :devil: Så vi hade mycket att leva upp till!!

Men Pellehunden blev duktigast av dem alla!!! Så det var kul att knäppa dem på näsan!!! :p :p Sen att det inte gick bra på tävling berodde nog mest på mina tävlingsnerver... Och hans med kanske!! :angel:

Men vi visade dem!!! :banana:

Julle skrev:
Jo, det kan man lugnt säga...

Tränade agility med min beagle i många år. Brukshundsklubben var inte så kul alls. Hundungdom var bättre, men inte var det nån som trodde på oss inte!! :devil: Så vi hade mycket att leva upp till!!

Men Pellehunden blev duktigast av dem alla!!! Så det var kul att knäppa dem på näsan!!! :p :p Sen att det inte gick bra på tävling berodde nog mest på mina tävlingsnerver... Och hans med kanske!! :angel:

Men vi visade dem!!! :banana:

Vad tråkigt! :eek: Jag måste ha haft tur, för jag har inte känt mig illa bemött på någon klubb. Däremot har det alltid funnits ett och annat exemplar av någon ättling till Tredje Riket. Gubbar/killar som ine bemödar en med ens en blick, men de brukar sällan ha någon utåtriktad position i klubben ändå. (tack och lov!)

Det är synd att denna rasism är så accepterad (eller är den det?). Varför inte se att en beagle är en utmaning för klubben istället? Eller en RR?

Alla hundar går att lära! :)

Jag är väldigt aktiv i en brukshundsklubb i Skåne, både som ordförande och instruktör.

Tyvärr vet alla att sånt här förekommer, speciellt i de tävlingsinriktade brukshundsklubbarna. Vi har själv en grannklubb som inte tar blandraser, dvs de säger att de tar emot alla, men är du ägare av blandras har de inte plats, men en schäfer kan de nog klämma in...

Tragiskt, vi har valt att lägga tävlingsutbildning åt sidan (självklart finns det, men det är inte vår nisch) och i stället allmänutbilda ekipage oavsett storlek, ras osv. Det går som på räls och vi har fler medlemmar än nånsin, stämningen i klubben är fin och ekonomin går bra. Instruktörerna trivs och kursarna tycker de får valuta för pengarna.

Dessutom har vi den stora fördelen att vi får lära känna alla typer av hundar. Vi har ex haft allt från Petit Brabancon till Kommondor, Kooikerhondje, Chihuahua, Borzoi osv, så jag undrar vilka som vinner på det i längden.

Kan avslöja för er, som insiderkälla att dessa klubbarna, som inte tar emot ex din RR oftast har väldigt dålig stämning, så du förlorar nog inte så mycket på det ändå :angel:

//E

Jag har ju en hund av bruksras (Boxer) så jag blir ju inte (så väääldigt :devil: ) diskriminerad pga ras, men jag har ändå problem att hitta någon bra Brukshundsklubb i Sthlms-området... Är det inte stämningen så är det att vi inte är tillräckligt tävlingsinriktade eller så kan vi inte tillräckligt mycket med tanke på hundens ålder.. Inget av det här sägs ju rakt ut, men efter ett par decennier med araber i olika inhyrningsstall vet man hur man läser mellan raderna... :smirk:

Så om någon har ett tips om någon TREVLIG klubb i nollåttaland, så tipsa mig gärna, här eller i ett PM.
Tack på förhand!

/JES
infödd 08-a som ändå längtar tillbaka upp till Dalarna så förbaskat just nu... bläääääärgh!

det är så grymt tråkigt. Upplevde samma sak när jag ville vara med på lydnadskursen med en PB

hunden e hur snäll som helst och lyssnar ganska bra, men jag skulle ändå vilja få lite instruktioner å så, det är väl inget fel med det?

dessutom vill man ju stärka denna rasens rykte genom att visa att det faktiskt inte är rasen som det är fel på.

efter mycket om och men (observera MYCKET) så fick jag tillslut vara med på kursen, men någon direkt undervisning fick jag inte utan blev utstött även på tränings planen

Mälarö BK är en trevlig klubb! Iaf har vi i agilitygänget bra stämning. Ordförandet (tror jag att hon är) har boxer så där du nog mer än välkommen! Vi har alltid en boxer på framsidan av vår klubbtidning, undrar varför :confused: :smirk:

Jag är helt obekant med detta problem. Här uppe är det nästan tvärtom; folk är extra trevliga och uppmuntrande och tycker det är häftigt om du kommer med en udda ras. Jag har bla tävlat och gått kurser för tävlingsekipage med mina udda jyckar :). Norrlänningar kanske är snällare :smirk:

Nej, jag har alltid blivit jättebra bemött på olika klubbar och kurser. :)

Däremot händer det ofta att folk sneglar misstänksamt och man känner sig lite uttittad. Fast när folk kommer fram och frågar om rasen får man ju en chans att berätta en del och då brukar det oftast bli positiva reaktioner. :)

Men brukar folk ha fördomar mot RR? Det har jag aldrig hört, kan inte förstå varför? :eek:

Inte för att försvara någon BK klubb, men det är ideela föreningar och de människor som engagerar sig i dessa lägger ner all sin tid på att hjälpa till med/på klubben.

Dessa människor är oftas mkt träninings- och tävlingsintresserade och av alla medlemmar så får de ut mer av att lägga sin värdefulla tid på de ekipage som satsar på tävling.

Har alltid blivit vänligt bemött på klubbarna i sthlm, kanske beror det på rasen, men snarare på att man visar framfötterna och vill uppåt i klasserna.

Druvan skrev:
Jag är helt obekant med detta problem. Här uppe är det nästan tvärtom; folk är extra trevliga och uppmuntrande och tycker det är häftigt om du kommer med en udda ras. Jag har bla tävlat och gått kurser för tävlingsekipage med mina udda jyckar :). Norrlänningar kanske är snällare :smirk:

En annan tanke är också att det inte är så himla imponerande att komma med udda ras. Missförstå mig rätt. :crazy: Jag ser så många ekipage komma och gå på klubbarna som sliter arslet av sig för att de minsann ska göra en lydnadchampion av sin jakthund, sällskapshund m.m på bekostnad av hunden.

Det märkte jag tydligt av när jag tävlade med en ungtik i lydnads ettan för ett år sedan. Då var jag den enda med brukshund, med undantag av ytterligerare en som hade boxer.

Vi vann klassen och då hör jag att två som deltog säger till varann att Ja det är väl inte så himla svårt att vinna när man har en schäfer. Till skillnad från oss så har vi i alla fall en utmaning i våra hundar.

:crazy: Vad är det för skitsnack!? Kan meddela att den ena av dessa hade en blodhund. Är det juste att släpa runt dem på lydnadplan och tvinga dem till ögonkontakt? Nej, säger jag. Blodhunden gick fot med näsan i backen och var inte det minsta intresserad av att titta matte i ögonen.

Visst finns det individer, oavsett ras, som tycker det är dökul med lydnad, men de som inte gör det och har en matte som minsann ska visa dem . Varför gör man så? För att man så gärna vill tävla och bli duktig, men som köpt "fel" hund eller nyligen väckt ett intresse för tävling och träning?

F´låt, Kalaspinglan, för att jag glider över på ett annat ämne. :o

Senast ändrad av en moderator:

Efter att vi träffade dåvarande ordföranden :devil: på Mälarö BK så beslöt vi oss för att aldrig i livet sätta varesig fot eller tass hos den klubben mer! Vi hade inte kunnat känt oss med ovälkomna och besvärliga än vad hon fick oss att känna oss, utan vi anslöt oss istället till Stockholms Bk där vi alltid känt oss välkomna och enbart haft trevligt. :bow:

Hmmm, känner igen mig lite i det du skriver.
Skall försöka formulera mig, utan att trampa någon på tårna!

I vissa klubbar (jag är med i den 3:e nu och man hör från andra håll ibland.) så är det så väldigt mycket med dessa tävlings ekipage.
"Dom kan ju nå långt, dom har ju ambitioner, dom är ju faktiskt bra!"
Andra är knappt värt ett ögonkast.
Om man då själv har intresse för att lära sin hund och gärna vill ha kvitto på det genom tävling så tycker många att man är "speciell/konstig". De utstrålar "Det är inte lönt" lång väg.
Borde folk inte vara glada för att alla hundmänniskor har intresse av att aktivera den hund de äger istället för att köpa en ras som kanske hade passat bättre på planen men som de för övrigt inte kan stimulera?

Jag tror att det är detta som skapar känslan av att vilja ge igen hos många. Och det är ju helt fel! För det är ju jätte bra att de kämpar med sin hund, oavsett ras.
Visst, jag kan förstå att klubbarna många gånger satsar på dem som skall ut och tävla i klubbens namn. De vill ju ha sin valuta för den tid de lägger ner och det är deras intresse.
Men jag kan tycka att det stora målet för SBK borde vara att sprida kunskap till ALLA hundägare. Lära ALLA hundägare att stimulera sina hundar, oavsett ras.
Det låter väl lite rimligare än att "Vi skall ha bäst tävlings resultat"?

Ja, nu halkar jag iväg lite med. Men det finns en liten "grej" mellan brukshundsägare och andrahundägare.
Svårt bara att sätta fingret på det.

GaurdianAngel skrev:
Inte för att försvara någon BK klubb, men det är ideela föreningar och de människor som engagerar sig i dessa lägger ner all sin tid på att hjälpa till med/på klubben.

Dessa människor är oftas mkt träninings- och tävlingsintresserade och av alla medlemmar så får de ut mer av att lägga sin värdefulla tid på de ekipage som satsar på tävling.

Har alltid blivit vänligt bemött på klubbarna i sthlm, kanske beror det på rasen, men snarare på att man visar framfötterna och vill uppåt i klasserna.

Ja, men ehh?

Valp- och unghundskurser syftar väl inte till tävling? Jag tror inte Kalaspinglan anmäler sig till elit-träningsgruppen i sök det första hon gör?

Dessutom är det, vad jag vet, mycket svårt att "visa framfötterna" när man är nybörjare och söker en klubb att bara bli medlem i. Hur försvarar du attityden då?

Att bli medlem borde inte vara ett hinder, eller hur? Även om man så blir medlem och äger en saluki.

Mia_R skrev:
Efter att vi träffade dåvarande ordföranden på Mälarö BK så beslöt vi oss för att aldrig i livet sätta varesig fot eller tass hos den klubben mer! :devil: Vi hade inte kunnat känt oss med ovälkomna och besvärliga än vad hon fick oss att känna oss, utan vi anslöt oss istället till Stockholms Bk där vi alltid känt oss välkomna och enbart haft trevligt. :bow:
...och den naturliga ( :smirk: ) följdfrågan blir ju då.. vad har DU för hundras? ;)
/JES

Senast ändrad:

Humlan2 skrev:
Ordföranden (tror jag att hon är) har boxer så där du nog mer än välkommen! Vi har alltid en boxer på framsidan av vår klubbtidning, undrar varför :confused: :smirk:
För att de är vackrast och finast såklart!!! :bow: :angel:

Helt rätt, vi har belgare och kände oss inte välkomna. :p "Vår" klubb där vi går tar emot samtliga raser + blandraser på kurserna så jag har inte upplevt någon snorkighet från instruktörer eller styrelse när det gäller olika raser och blandningar.

Vi ska anmäla en cocker nu efter årsskiftet. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 477
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund Nu har jag ett "nytt" hundproblem att rådfråga om :p Jag har en 8½ år gammal tik vid namn Zala, som är helt fantastisk på alla punkter...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 030
Senast: Red_Chili
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 017
Senast: Disen
·
Övr. Hund Jag har utlovat en uppdatering om min hund, så här kommer den. Första gången jag såg henne var när jag bodde på en internatskola och...
2
Svar
21
· Visningar
1 995
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård