Nej jag bara dumpar disken i maskinen utan att använda mer vatten (skrapar av), eftersom det anses miljövänligare/vattenbesparande.Men lägger du inte mycket tid på att skölja av disken och sedan stoppa i den i maskinen och ta ur den ur maskinen in i skåp och lådor? Jag har tänkt på det ibland när jag ser vad mamma gör, allt liksom extra arbete det tillför, innan hon är klar hade jag hunnit diska allt och satt i ett diskställ.
Jag är uppvuxen med diskmaskin men har aldrig haft som vuxen.
Tar långt grytprogram alltid, tror det är det "normala" (har kort 30 min varmt och ett längre eco)
Det sägs att det är miljöbesparande att diska per maskin jämfört med för hand.
Enligt Konsumentverket kan en familj med fyra personer spara 750 kWh per år, vilket motsvarar 850 kr/år, genom att diska med en modern energieffektiv diskmaskin. Och vattenräkningen minskar med cirka 400 kr/år eftersom maskindisk bara kräver en tiondel så mycket vatten
Några andra tips på hur du diskar så miljövänligt som möjligt:
• Skölj inte disken innan du stoppar in den i maskinen. Det räcker att skrapa av tallrikarna.
• Välj en storlek på diskmaskin som passar hushållet.
• Hellre en halv diskmaskin än en full diskho för hand!
• Använd energisparprogrammet.
• Anpassa diskmedelsdoseringen till mängden disk.
• Rengör filtren regelbundet så slipper du diska om.
Är uppvuxen utan diskmaskin men fick en när jag blev 30.
https://www.klimatsmart.se/nyheter/hushallsapparater/diskmaskin-mer-miljovanlig-an-handdisk.html
https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2017/spara-energi-pa-att-diska-i-diskmaskin/
Den största skillnaden i energianvändning visade sig dock ligga mellan att diska i diskmaskin och att diska för hand.
– Tvärtemot vad många kanske tror så går det faktiskt åt upp till fyra gånger mer energi att diska för hand. Det beror på att det går åt en större mängd varmvatten när man handdiskar, säger Helena Nilsson som ansvarar för testet på Energimyndighetens Testlab.
Är uppvuxen utan diskmaskin men fick en när jag blev 30 o flyttade in till en.