Diskdefragmentering

3

3Gringos

Hej! Min datro har betett sig lite annorlunda efter virusangreppet som nu är avklarat så jag fick tipset att köra en diskdefragmentering. Den har nu stått igång i 7 timmar och bara tuggar o tuggar men det händer ingenting. Ett par gånger har den gått upp till 1% men sen sjunker den till 0 igen. Något jag kan göra?
 
Sv: Diskdefragmentering

Stäng av skärmsläckaren.
Stäng av alla andra program oxå. M.a.o. använd inte datorn.
 
Sv: Diskdefragmentering

Tack det ska jag prova. har inte rört den under tiden men skärmsläckaren va igång ju. stängde innan jag logga in på nätet.
 
Sv: Diskdefragmentering

Även antivirusklienter kan störa genom deras realtidsskanning.
Dom kollar allt som läses och skrives till hårddisken.
 
Sv: Diskdefragmentering

Ok. har provat köra igen o stängde av allt (inte virusprogrammet då, testa igen senare) men det var samma sak. Plus att datorn lyckade hänga sig (såg det på dataklockan). Om den nu inte vill starta även om virusprogrammet är av vad kan det då vara för "fel"?
 
Sv: Diskdefragmentering

Testa att köra en fullständig scandisk först.

Ett annat alternativ, om du har WinNT eller XP är att skaffa O&O-defrag. Kostar pengar, men det finns antagligen en prova-på-i-30-dagar variant.
 
Sv: Diskdefragmentering

Start-> Program-> Tillbehör-> Systemverktyg -> Scandisk
 
Sv: Diskdefragmentering

Jag har också Windows98 och det som fungerar för mej är:
Stäng av skärmsläckaren...
Tryck på tangenterna ctrl-alt-del....(alla tre samtidigt)
Då får du upp rutan Stäng Program...
Och där stänger du ner alla program utom Explorer och Systray .
(Ibland får man stänga ner samma program flera gånger)
Kör scandisk och efter det kör du Diskfragmenteraren.
Det funkar i alla fall för mej varje gång...
 
Sv: Diskdefragmentering

Nu har jag provat det också. Stängde allt utom explorer o systray men kunde inte starta scandisken ändå. Den bara tugga och efter ett tag kom det upp en uppmaning att om jag stängde alla program gick det fortare. Men allt var stängt ju!?!
Jag vet när jag fick datorn (begagnad) så höll dom på att pilla med den ett bra tag för som fick inte saker att fungera eftersom hårddisken var uppdelad i 4 delar eller nått sånt. Kan det ha med det att göra???
 
Sv: Diskdefragmentering

Det låter som om det ändå är något program som är aktivt i bakgrunden men det borde inte göra något när du har stängt ner de flesta.
Scandisken kan starta om några gånger även för mig men den bör vara klar efter 15-30min, beroende också på hur stor hårddisk man har.

När du ska köra Scandisk vilket har du iklickat...Standard eller Fullständig. Jag brukar ha Standard oftast för Fullständig tar väldigt lång tid.

Det verkar vara så att din hårddisk har 4 partioner men det ska inte ha med det o göra...Scandisk/Diskfragmenteraren ska gå att köra i vilket fall som helst.
Själv är min hårdisk uppdelad i 2 partioner.
 
Sv: Diskdefragmentering

Jag hade samma problem med min gamla dator.
För att få det att funka fick jag göra som i tidigare tips; stäng alla program med aktivitetshanteraren.
Men för att få defrag att starta ordentligt fick jag gå in i Windowsmappen direkt och startat defrag direkt på ikonen.
Det funkade inte att ta genvägen via startmenyn.
 
Sv: Diskdefragmentering

Men skrev du inte att du fortfarande inte hade fått bort dina virus i den andra tråden?

Inte konstigt att du har problem då!!!

Felsäkert läge kan ändå vara värt att prova, och du har 4 partitioner på din dator, detta är helt OK....Och inget fel!
 
Sv: Diskdefragmentering

Jo, eller nä. Jag förstår inte det där med virusen... *suckar* varannan gång visar scannen att datorn e "frisk" och nästa gång har jag virus igen. Skrev denna tråden när den visade virusfritt :-D
Förstår dock inte hur jag ska få bort dom (?)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 132
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej! Har idag vart hos vet. med min 6åriga hona som fick konstaterat kronisk inflammation i gallblåsan och tarmar. Hon fick även...
Svar
9
· Visningar
1 049
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: ryujaneiro
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 104
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp