Diskbråck råd.

Sanna89

Trådstartare
Skriver väldigt mkt trådar men kände att jag gör en enskild :D

Ni som har hundar med diskbråck. Era bästa tips.
Han har back on track täcke. Han får inte springa för mkt men han är en buse.
Vad kan man göra mer själv för att minska risk att det blir värre?

Det är en fransk bulldog och bråcket sitter längre bak på ryggen. Typ där det blir en liten bula . :)

Min åt massa tillskott, om det hjälpte eller inte vet jag dock inte.
När det regnade eller var kallt var det täcke på. Absolut inga hopp eller andra rörelser som kan "förvärra" skadan. Den träning hon fick var vattentrask, simning på sommaren och gå i blåbärsris.
En sele som satt bra och inte belastade eller tryckte på känsliga ställen. :)

Min åt massa tillskott, om det hjälpte eller inte vet jag dock inte.
När det regnade eller var kallt var det täcke på. Absolut inga hopp eller andra rörelser som kan "förvärra" skadan. Den träning hon fick var vattentrask, simning på sommaren och gå i blåbärsris.
En sele som satt bra och inte belastade eller tryckte på känsliga ställen. :)
Sedan hade vi kontakt med en hundfysio och vi gick hos denna lite då och då, typ varannan månad och jag fick även lära mig hur jag kunde massera hunden på bästa sätt för att undvika spänningar. :)

Nu har han ju ont men får medicin och ska vila.

Bägge två kanske men mest förebyggande :)
Jag kör strikt vila + smärtstillande i 10-12 dagar vid den akuta smärtan. Därefter sätter jag igång väldigt långsamt med väldigt korta promenader. Lägger stegvis på de rehabövningar jag fick av sjukgymnasten vid första tillfället det hände. Hela rehabperioden tar ca 2 månader till jag känner att hon är i full form igen.

I vardagen försöker jag undvika onödiga hopp nedåt och bär alltid henne nedför trappor. Skulle det vara djupare snö får hon inte hoppa i den. Annars låter jag min hund vara som vanligt och jag har ju mot allas råd fortsatt att köra agility på hög nivå eftersom det är det bästa hon vet. Dock är hon extremt välmusklad och hade hon inte varit det hade hon inte fixat det så jag lägger den mesta av hennes träningstid på fysträning. Sjukgymnasten vid rehab blev lite ställd då det inte fanns så något att träna upp då hon redan var så välmusklad. Min hund har känt av diskbråcket så jag märkt det 3 gånger på snart 11 år och det har varit ungefär 2 år mellan tillfällena. Jag hoppas hon slipper känna av det fler gånger.

Jag är noga med att hon inte ska frysa och spänna sig och värmer alltid upp ordentligt innan träning och bus och hon har ofta tröja/täcke när ingen annan har det och även inne om det drar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 080
Senast: Bison
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 735
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 941
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur