diskad på felaktiga grunder?

Seabaz

Trådstartare
Igår när jag tävlade min unghäst i trail at halter blev vi diskade. Av vad jag kan se på protokollet så var det för att vi inte ryggade. Helt klart mitt fel, jag fick black-out och glömde det.

Man startade med att gå över en bro, sedan skulle man rygga bredvid bron till en markering och sedan fortsätta rakt fram över skrittbommar osv...
Jag gick direkt över bommarna efter bron..

Men nu när jag läser min regelbok, tyvärr har jag bara den som är 2007-2008, men inte såå mycket brukar ju ändras. Och bedömning är ju enligt Showmanship at halter. Och där står det såhär:

512 Allvarliga fel i utförande (medför ej diskvalifikation men skall medföra placering i klassen efter de uppvisare som ej begår ett allvarligt fel) omfattar att:
A. Utelämna eller lägga till rörelser i mönstret.
B. Välta en kon.
C. Befinna sig på fel sida om konerna.
D. Hästen är uppenbart olydig, stegrar sig, skrapar med foten, sparkar mot andra hästar, uppvisare eller domare eller går kontinuerligt runt uppvisaren

Så om någon har den nyare regelboken och kan kolla om reglerna är ändrade, eller blev jag diskad på felaktiga grunder?

Spelar ingen roll nu, känns ju lite sent att överklaga men ändå :devil:

Sv: diskad på felaktiga grunder?

Jo antagligen räknade domaren så och jag är ju inte förvånad att jag blev diskad. Jag blev mer förvånad över när jag läste i regelboken efteråt att jag inte hade behövt bli diskad för att ha "utelämnat rörelse i mönster".... Om jag nu inte missat något och att min regelbok är ju gammal..

mest för mitt egos skull som jag skriver den här tråden :angel:

Var det inte en Trail at Halter?

Hoppar man över ett hinder i en trail brukar domaren diska ekipaget (om det inte är en prova-på). I trail at halter så är det ju ett vanligt trailprotokoll man använder och bedömningen är likvärdig som vid en trail eller ranchtrail.

//Waern

alla punter du räknar upp är diskvalifikation 2009-2010. Men det kan hända att domaren friar hellre än fäller. Man får aldrig glömma att det är domaren som dömmer =)

alla punter du räknar upp är diskvalifikation 2009-2010. Men det kan hända att domaren friar hellre än fäller. Man får aldrig glömma att det är domaren som dömmer =)

Och där kom svaret på det jag undrade!! ;) :bow:

kl
Som jag skrev innan så är jag inte förvånad över att bli diskad och det är domaren som bestämmer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka