Discovery Networks fasoner

Rosett

Trådstartare
Så var det dags igen, Discovery Networks "hotar" att stänga ner kanaler för Comhem- och Boxerkunder. För några månader gällde det Telias tv-kunder. (Avtalen går ut och ska omförhandlas).
Idag har de flera gånger sänt en inforemsa i tvn under programmen, där de skriver att Discoverys kanaler tyvärr kan släckas ner 1/9. Frågor hänvisar de till Comhem och Boxer :confused: Jag gissar att de vill att kunderna sätter press på Comhem och Boxer så att dessa går med på Discoverys villkor.
Är inte det rätt fult gjort?
 
Så var det dags igen, Discovery Networks "hotar" att stänga ner kanaler för Comhem- och Boxerkunder. För några månader gällde det Telias tv-kunder. (Avtalen går ut och ska omförhandlas).
Idag har de flera gånger sänt en inforemsa i tvn under programmen, där de skriver att Discoverys kanaler tyvärr kan släckas ner 1/9. Frågor hänvisar de till Comhem och Boxer :confused: Jag gissar att de vill att kunderna sätter press på Comhem och Boxer så att dessa går med på Discoverys villkor.
Är inte det rätt fult gjort?
Jooo...

Och så passar de på lagom till just "viktiga" herrfotbollsmatcher...

Det visar egentligen flera saker, t.ex. dessa:

Nr1.
Det finns ett stort mått av gubbighet hos Discovery Networks. Det är liksom herrfotboll som är det som är viktigast att få publiken att trycka på sina leverantörer för. Inte damfotboll, ridsport eller någon annan sport, kulturhändelser, nyheter eller filmer.
Utan just mångmiljardindustrin herrfotboll, som man säljer massor med öl och bettingreklam runt.

(Jag har helt slutat att titta på all herrfotboll oavsett landslags- ligaspel eller annan hel/halvproffsnivå. Jag ser det som vår tids gladiatorspel, som dränerar samhällsekonomin från pengar som kunde använts till viktigare saker, samt generar slavarbete på arenor, och är nerlusat med matchfixning)

Nr2.
Discoverys förhandlingstaktik är fulare än fult. Min upplevelse är av ett övermåttan girigt företag.
 
Vad tycker du är fult, att de informerar kunderna i förväg eller att de inte går med på vilka villkor som helst från distributörerna?
Att de hänvisar frågor till Comhem och Boxer när det är de själva som borde svara på frågor eftersom det är de som hotar släcka kanaler.

Från Comhems hemsida:
"Vi är just nu inne i förhandlingar om ett nytt avtal från den 1 september med Discovery Networks. Vi tycker därför att det är märkligt att de redan nu hotar med att släcka ner sina kanaler för 1,8 miljoner hushåll. Detta beteende verkar vara en del av deras strategi. Om de skulle gå från ord till handling blir detta deras femte släckning i Sverige. Com Hem har aldrig tidigare tvingats släcka kanaler på detta sätt och vårt fokus just nu är att komma överens med Discovery Networks.

Kommer vi inte överens innebär det att Com Hem förlorar rättigheterna att sända Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery Channel, Discovery Science, Discovery World, Discovery HD Showcase, Investigation Discovery, Eurosport, TLC och Animal Planet, från och med 1 september och fram till dess vi har kommit överens med Discovery Networks om ett nytt avtal."
 
Att de hänvisar frågor till Comhem och Boxer när det är de själva som borde svara på frågor eftersom det är de som hotar släcka kanaler.

Från Comhems hemsida:
"Vi är just nu inne i förhandlingar om ett nytt avtal från den 1 september med Discovery Networks. Vi tycker därför att det är märkligt att de redan nu hotar med att släcka ner sina kanaler för 1,8 miljoner hushåll. Detta beteende verkar vara en del av deras strategi. Om de skulle gå från ord till handling blir detta deras femte släckning i Sverige. Com Hem har aldrig tidigare tvingats släcka kanaler på detta sätt och vårt fokus just nu är att komma överens med Discovery Networks.

Kommer vi inte överens innebär det att Com Hem förlorar rättigheterna att sända Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery Channel, Discovery Science, Discovery World, Discovery HD Showcase, Investigation Discovery, Eurosport, TLC och Animal Planet, från och med 1 september och fram till dess vi har kommit överens med Discovery Networks om ett nytt avtal."

Det är alltid leverantören man ska vända sig till. Således Boxer eller ComHem.

Vad respektive sida skriver tar jag med en stor nypa salt. Enligt Discovery Networks så har de erbjudit sig att förlänga fristen för visning till efter helgens kvalmatch. Om det stämmer vet jag inte.
Jag tycker snarare att det är ett bussigt agerande gentemot konsumenterna att företaget går ut med problematiken redan nu och att det då inte kommer som en överraskning att kanalerna eventuellt är släckta på fredag.
 
Att de hänvisar frågor till Comhem och Boxer när det är de själva som borde svara på frågor eftersom det är de som hotar släcka kanaler.

Från Comhems hemsida:
"Vi är just nu inne i förhandlingar om ett nytt avtal från den 1 september med Discovery Networks. Vi tycker därför att det är märkligt att de redan nu hotar med att släcka ner sina kanaler för 1,8 miljoner hushåll. Detta beteende verkar vara en del av deras strategi. Om de skulle gå från ord till handling blir detta deras femte släckning i Sverige. Com Hem har aldrig tidigare tvingats släcka kanaler på detta sätt och vårt fokus just nu är att komma överens med Discovery Networks.

Kommer vi inte överens innebär det att Com Hem förlorar rättigheterna att sända Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery Channel, Discovery Science, Discovery World, Discovery HD Showcase, Investigation Discovery, Eurosport, TLC och Animal Planet, från och med 1 september och fram till dess vi har kommit överens med Discovery Networks om ett nytt avtal."

Det där tycker jag snarast är rätt fult förhandlingknep av ComHem ("Detta beteende verkar vara en del av deras strategi").

Att ha kanaler (utöver public service) är ingen rättighet. Dvs det är två bolag som båda vill tjäna pengar som har ett inbördes avtal. Om någon part inte är nöjd omförhandlas villkoren och går inte det blir det inget avtal. Inga konstigheter alls.
 
Det är alltid leverantören man ska vända sig till. Således Boxer eller ComHem.

Vad respektive sida skriver tar jag med en stor nypa salt. Enligt Discovery Networks så har de erbjudit sig att förlänga fristen för visning till efter helgens kvalmatch. Om det stämmer vet jag inte.
Jag tycker snarare att det är ett bussigt agerande gentemot konsumenterna att företaget går ut med problematiken redan nu och att det då inte kommer som en överraskning att kanalerna eventuellt är släckta på fredag.

Nej, det är ju ytterst sällan ett företag säger "Vi är giriga idioter" :angel: :D
 
Det är alltid leverantören man ska vända sig till. Således Boxer eller ComHem.

Vad respektive sida skriver tar jag med en stor nypa salt. Enligt Discovery Networks så har de erbjudit sig att förlänga fristen för visning till efter helgens kvalmatch. Om det stämmer vet jag inte.
Jag tycker snarare att det är ett bussigt agerande gentemot konsumenterna att företaget går ut med problematiken redan nu och att det då inte kommer som en överraskning att kanalerna eventuellt är släckta på fredag.
Min bild är också att det är leverantören man ska vända sig till. Jag har Telia och när samma sak hände där så var det Telia, inte kanalerna, som informerade.

(Jag var nära infarkt för jag trodde jag skulle bli av med Masterchef på TLC, men exet som är tv-missbrukare, sa Chilla, kanalerna är borta i max några dagar, sen kommer de överens igen. Och så blev det.)
 
Min bild är också att det är leverantören man ska vända sig till. Jag har Telia och när samma sak hände där så var det Telia, inte kanalerna, som informerade.

(Jag var nära infarkt för jag trodde jag skulle bli av med Masterchef på TLC, men exet som är tv-missbrukare, sa Chilla, kanalerna är borta i max några dagar, sen kommer de överens igen. Och så blev det.)

Så lär det garanterat bli även denna gång :up: De ska bara tjafsa klart först.
 
Datumet lär väl vara för att avtalet går ut då och inget annat? Annars skulle de väl sett till att ha deadline innan torsdagens kvalmatch, som lär vara mer intressant för de flesta än helgens match skulle jag tro. :)
 
Jooo...

Och så passar de på lagom till just "viktiga" herrfotbollsmatcher...

Det visar egentligen flera saker, t.ex. dessa:

Nr1.
Det finns ett stort mått av gubbighet hos Discovery Networks. Det är liksom herrfotboll som är det som är viktigast att få publiken att trycka på sina leverantörer för. Inte damfotboll, ridsport eller någon annan sport, kulturhändelser, nyheter eller filmer.
Utan just mångmiljardindustrin herrfotboll, som man säljer massor med öl och bettingreklam runt.

(Jag har helt slutat att titta på all herrfotboll oavsett landslags- ligaspel eller annan hel/halvproffsnivå. Jag ser det som vår tids gladiatorspel, som dränerar samhällsekonomin från pengar som kunde använts till viktigare saker, samt generar slavarbete på arenor, och är nerlusat med matchfixning)

Nr2.
Discoverys förhandlingstaktik är fulare än fult. Min upplevelse är av ett övermåttan girigt företag.

Jag tar för givet att avtalets slutdatum bestämdes innan spelschemat sattes för kvalmatcherna.

Och om de hade sådana avsikter hade väl Europa League-finalen varit smartare.
 
Jag köper också att kanaler inte är någon rättighet, och att det är leverantören som Com Hem, Telia etc. man ska vända sig till. Men samtidigt, när det har hänt såhär pass många gånger så känns det iaf lite som att det är en strategi från Discoverys sida också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp