roge

Trådstartare
Hej!

Jag undrar hur ett sto blir diplomsto. Jag vet att de blir det när de är 3 år och att de ska ha 40 p tror jag. Kan de bli diplomsto på 3-årstestet?

Jag har ett fint 3 årssto som fått 40p innan så jag vill försöka få henne till diplomsto.

Tack för svar:)

Sv: Diplomsto

Diplomston blir de på 3års testet om de kommer upp i poängen min 48p i någon diciplin eller på 4års kvalitén vid minst 7,8p resp 8p. (snittet av bedömningskriterierna)
Om hon är 3 i år så antar jag att hon har 40p sen föl eller på unghästbedömning, dessa är helt orelevanta i allt vad gäller avelsbokstäver och diplom.

Du kan alltså inte "få" henne till ett diplomsto på något annat sätt än att visa på 3års eller 4 års och att hon där anses tillräckligt bra för att få så mycket poäng som krävs.
Däremot kan hon via egna meriter få bokstäverna AB när hon fått ett föl och sen med hjälp av avkommor få A resp ELIT.

Gör ett besök på ASVH's hemsida och ladda ned det som heter bedömningsreglemente för 3-årstest resp. kvalitetsbedömning. I dem står vad som krävs för diplom, vad som ingår vid premieringen och en hel del annat man bör känna till.

Förutsatt att det gäller ett halvblod. Andra avelsförbund har andra regler.

:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag förutsätter att detta gäller ponnyer och de blir diplomston på sitt treårstest eller på sin kvalitetsbedömning.

Oftast är det 40 p som gäller men det beror på vilken typ av bedömning som tillämpas. Vilka poäng fick din häst exakt? (Skrivet som t.ex. 8-8-8-8-8) Finns det sex bedömningsgrupper så är det 48 p som gäller.

När fick din ponny dessa poäng? Var det på treårstestet så borde hon ha fått diplom. Ett ytterligare kriterie för att de ska få diplom är dock ett godkänt ridprov.

Kortfattat krävs detta för att få diplom:
En exteriörbedömning på treårstest eller kvalitetsbedömnin där ponnyn erhåller minst 40 p av 50 eller minst 47 p av 60.
Inget delbetyg får vara under 7 p.
Fö gångartsdiplom gäller att hästen får minst 8 p i två utav gångartsbetygen.
För hoppdiplom krävs att hästen får minst 8-8 i hoppningen.
Ett godkänt ridprov på treårstest eller kvalitetsbedömning där man visar att hästen går att rida i skritt, trav och galopp i båda varven.

Lycka till!

Senast ändrad:

Det är en treårig connemara :)
Hon fick 40 p som 1 och 2 åring, jag förstår att det inte längre har någon betydelse men menade bara att de känns som hon har chans att bli diplomsto :)

Men jag ska åka på treårstest med henne, får hon tillräckligt med poäng så blir hon diplomsto automatiskt?
Kan hon inte bli diplomsto på en vanlig utställning? för tänkte om hon inte får tillräckligt på treårstestet kanske man vill åka på en utställning också för att hon ska få en ny chans.
Jag visste inte att de kunde bli diplomsto på kvalitetsbedömningen som 4 åring, men tyvärr kommer hon troligtvis inte vara med på kvaliteten som 4 åring för jag ska troligtvis betäcka henne i sommar, men då får hon ju vara med på kvaliteten som 5 åring (sto som fått föl får vara med ett år senare) kan hon få diplom då?

Men kort sagt om jag visar henne på treårstestet och hon är tillräckligt fin så löser de sig själv? :) eller?
Tack för svaren :laugh:

Om hon får tillräckliga poäng och har gjort ett godkänt ridprov så får hon diplom per automatik, ja. Annars får du vänta tills hon går kvalitets om inget har ändrats. Detta alltså som femåring om hon ska ha föl först.

Lycka till och hoppas att treårstestet går bra!

En sak som har lite med detta o som jag funderat över e hur ett sto med vita papper inte kan gå till finalen för kungakannan men ett sto med gula papper kan...är inte det konstigt???

När det gäller treårstest och kvalite´så heter det numer utmärkelse och inte diplom.
Men du kan visa henne på sommarpremieringen och få avelsdiplom om hon uppnår precis som du säger 40 poäng.

Lycka till i vilket fall som..
/Mia

Jag lånar ett swb sto som fått följande bedömning på treårs och kvaliteen;

Typ 8 8
Huvud hals och bål 8 8
Extremiteter 8 8
Skritt 7 8
Trav 7 8
Galopp 8 -
Teknik hoppning 8 7
Temperament hoppning 8 7
Skritt riden - 7
Trav riden - 8
Galopp riden - 8
Temperament gångarter - 8
Totalpoäng gångarter 46 -
Totalpoäng hoppning 48 -

Första siffran är treårs och andra kvaliteen. Jag vill inte länka till blup eftersom det inte är min häst. Hon fick hopp diplom på treårs men borde hon inte fått ett gångarts diplom på kvaliteen?

Det är en treårig connemara :)
Hon fick 40 p som 1 och 2 åring, jag förstår att det inte längre har någon betydelse men menade bara att de känns som hon har chans att bli diplomsto :)

Men jag ska åka på treårstest med henne, får hon tillräckligt med poäng så blir hon diplomsto automatiskt?
Kan hon inte bli diplomsto på en vanlig utställning? för tänkte om hon inte får tillräckligt på treårstestet kanske man vill åka på en utställning också för att hon ska få en ny chans.
Jag visste inte att de kunde bli diplomsto på kvalitetsbedömningen som 4 åring, men tyvärr kommer hon troligtvis inte vara med på kvaliteten som 4 åring för jag ska troligtvis betäcka henne i sommar, men då får hon ju vara med på kvaliteten som 5 åring (sto som fått föl får vara med ett år senare) kan hon få diplom då?

Men kort sagt om jag visar henne på treårstestet och hon är tillräckligt fin så löser de sig själv? :) eller?
Tack för svaren :laugh:

Om du visar ett connemarasto på sommarpremiering gäller SHs Sto- och unghästreglemente 2010.
Du kan titta på SHs hemsida www.svehast.se - Beställ - Ladda ner - Storeglemente 2010 (Jag är inte så bra på att länka:mad:) så står på sid 71:

Connemara (fastställda 061201
Mankhöjd: 135-148 cm för införande i riksstambok avd I. Hästar med annan mankhöjd tilldelas
avelsvärdeklass I-IV och kan införas i Bilaga till riksstambok.
Färger: Svart, gulsvart, brun, gulbrun, fux och isabell samt skimmelvarianter av dessa färger är
tillåtna.
Diplom
Utdelas till sto som vid 3 års ålder erhållit minst 40 poäng exteriört, varav ingen delpoäng under 7,
och mäter 133-148 cm. Ston som visar tecken på man och svansskorv kan ej erhålla diplom
.
Höjning av avelsvärdeklass sker efter att stoägaren ansökt om detta registraturen. Ansökan ska
åtföljas av åberopande av aktuella meriter för höjning av avelsvärdeklass i enlighet med
gemensamma bestämmelser ponny.
ELIT
Kan endast utdelas till sto som lämnat både exteriör och prestationsmeriterad avkomma.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 989
Senast: Bowman
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023