Diplomsto inom fjordhäst

yemma

Trådstartare
Sitter här och funderar lite på hur det fungerar när man får bedömningen diplomsto. Jag har hört lite olika bud på hur det fungerar och vill nu gärna veta vad som kan stämma...

Första sa att stoet skulle vara tre år vid bedömningen. Fine tänkte jag, men när nästa kommer och säger att stoet skall ha ett föl att visa upp så kändes det lite fel med tre år.

Så vad är egentligen det korrekta? Inget av ovan eller en kombination? Jag känner mig lite förvirrad...:confused:

Sv: Diplomsto inom fjordhäst

Som jag fattat det så kan hästen få aveldiplom om den uppnår minst 40 poäng vid premiering som treåring, föl behöver hästen inte fått. :laugh:

Gött! :bump:

Känns ju lite tidigt att betäcka en tvååring...

Stämmer, diplom kan man endast få om man uppnått 40p som treåring. :) Inget föl behövs. För senare stamboksföring och ett B, behövs däremot ett föl. :laugh:

Diplom kan ett sto få som är:

3 år gammalt.

Uppnår 40 p sammanlagt, ingen delpoäng får vara under 7.

Stoet får inte ha stjärn eller andra vita tecken i huvudet eller på benen, hon kan då få 40 p, men får inget diplom.

Stoet skall vara fullstammat, dvs ha 5 gkd generationer.

Stamboksföring är en helt annan sak, då skall hon visas med levande avkomma vid sidan , eller kunna bevisa att hon fött levande avkomma (registrerad), hon skall göra ett enkelt bruksprov kört, eller ridet.
Om stoet uppnått diplompoäng som treåring, eller har mkt goda tävlingsresultat kan hon då få ett AB, sto som har mindre än 40 ext poäng som treåring och inte har godtagbara tävlingsmeriter är berättigad till ett B

Okej, så om jag visar henne som treåring kan hon bli diplomsto. Om jag sen tar føl på henne så skall hon visas igen med någon form av bevis før att følet "lever" før att få henne stamboksførd.

Men varfør visar man dem då som ettåringar (vilket jag också skall gøra), ær det bara før att man skall få en ide om hur andra ser på henne?

Ja du, det finns ju inga krav på det, men för egen del tycker jag att det är bra att ha ett mål att träna mot, dessutom kvalificerar man sig till den stora Riksutställningen om hästen får poäng över 38, och det kan ju vara roligt att tävla mot andra hästar i samma ålder för att se hur den står sig i konkurrensen.:)

Det finns inga krav att visa dem som ettåringar, men man kan se det som bra träning. Tränas i visning vid hand, åka transport, vara på en ny plats m.m.
Dessutom får man ju en fingervisning om hur hästen ser ut, ur en mer objektiv synvinkel. Det är lätt att bli hemmablind ibland, alla har vi väl den vackraste hästen? ;)

Men man får ju komma ihåg också att ettåringar växer och ändras.

Åh, riksutställning? Det har jag helt missat, nu har vi ju något att sikta emot! Ja det skall bli spännande i alla fall. Helt klart en ny upplevelse..

Och ja! Klart att MIN häst är den vackraste, finaste, mest underbara lilla lilla hästen i världen!:D

Härligt att du hoppar in Lycka och reder ut begreppen :)

TS, vad är det för sto du har? *nyfiken*

Det är en bestämd liten dam vid namn Biskvi född 09
e: Torps Gusten 197
u: Kaka 2905
ue: Lykke 125

Världens bästa häst om du frågar mig! Trots att jag är helt oinsatt i hästavel verkar det som om det blir en super fjording exteriört (enligt sådana som kan, jag vet ju knappt vad som är fram och bak på dem;)) och mentalt är hon helt underbar:love:

Vad roligt! Hoppas ni får många roliga år tillsammans! Vad är tanken för framtiden, skall ni tävla ngt?

Just nu har jag inte så mycket tankar. Hennes mamma är hästen med stort H, vi klaffade direkt. Därför beslöt vi att föl på henne (det är inte min häst utan några goda vänners) eftersom hon är nästan 20 nu. När väl Biskvi tittade ut var hon väldigt blyg men så fort jag kom in i hagen så sa hon Tjena kompis. Sen dess är hon min häst. Kärlek vid första ögonkastet.

Tanken är väl att vi skall tävla i något. Just nu lutar det åt distans och kanske körning, men det kommer säkert hinna ändras tusentals gånger innan det är dags för henne att komma ut på tävlingsbanan.

Är ju helt ny när det gäller fjordingar (är islandsmänniska och alltid tyckt fjordingar är tjocka och tråkiga tills jag möte Kaka :love:) så får ta mig ut och lära mig lite om dem helt enkelt innan jag bestämmer mig!

Din Biskvi har en halvsyster härnere i Skåne e.Hugo 179 som heter Sindarve Klara!!:) Klara har dessutom ett stoföl f.09 e.Emil som heter Ambra.

Nej vad roligt! Är det din lilla pålle? Hade jag vetat hur man gör får att få in bilder hade du fått en på Biskvi!

Nix, jag har ett par andra fjordhästar... (www.gronkulla.com), men vet du nåt som är ännu roligare är att i kväll satt jag och pratade med en tjej som har sina hästar på bete här och hennes medryttare har ägt Kaka, och ridit flera SM på henne!

Världen är allt bra liten!!:)

Oj, ja världen är bra liten! Ännu roligare är att hon faktiskt är en avlägsen släkting till mig (om det är hon som köpte henne från Blenda) vilket jag inte visste när jag bestämde mig för att köpa Biskvi. Det är min pappas sysslings dotter (tror jag) så nu stannar Kaka´s gener i släkten!

Vad fina hästar! Blev helt förälskad i Trolljo :love:

Jag måste bara ge mig in i denna diskussion då det faktiskt är jag som nämns här i texten! Jag är den avlägsna släktingen och Kakas förra ägare (även om det var min mamma som ägde henne på pappret). Det känns skönt att höra att hon är "hästen med stort H" även för någon annan, för det var hon verkligen för mig och hon har en mycket speciell plats i mitt hjärta. Hur går det med Biskvi??

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 900
Senast: starcraft
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 309
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 222
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka