Diplomerad westerntränare?

Sv: Diplomerad westerntränare?

Huvudet på spiken!:D

Det finns väldigt många olika stilar, vilket jag tror är ett av de dilemman som WRAS har att brottas med....

Antagligen blir det helt enkelt att välja ut en ridstil för utbildning av nya tränare, vad jag förstått så får de "gamla" tränare helt enkelt göra ett prov för att kunna bli diplomerade, kanske även läsa in pedagogikbiten.....
Vet inte riktigt hur det är tänkt, men så spånades det iaf tidigare.

*kl*

Visst skulle det vara jättebra och säkert underlätta mycket för nya i westernvärlden, men jag undrar om det finns intresse hos tränarna att diplomera sig..?

Det är nog en av stötestenarna, åtminstone i början. Tanken är dock att de bara skulle få göra något test tror jag, inte utbilda sig.
Men har de ändå många elever så kan det ju tänkas att de inte vill det.
Fast för "gröna" westernryttare vore det nog enklare att ta en diplomerad (TROR JAG!).
Just om man bara vill lära sig grunderna och inte utbilda sig inom en specifik gren.... Finns iofs bra allround-tränare, men hur vet man det som ny?:confused:

jag ar verkligen jatteglad att det dar inte ar en problematik jag ar involverad i att losa! LOL

ska bli valdigt intressant att se hur och om det blir verklighet nan gang ^^

Delvis KL

Kul att se att jag inte är helt ute och cyklar i mina funderingar, utan att många tycker att det är en bra idé. Hur det sedan skulle se ut i praktiken är som ni säger en annan femma.

Men man kanske får tänka att man börjar någonstans? Om t.ex. WRAS erbjuder tränare att göra ett test eller vad det nu kan vara, och gå en grundkurs kring pedagogik, så kommer en del att nappa och en del inte. Och då får det väl vara så. De som inte diplomerar sig kan leva på det ändå p.g.a. sina referenser och gamla kunder, och då är ingen skada gjord, samtidigt som andra får en chans att utbilda sig. Då vet man i alla fall vad ett diplom innebär.

Som någon annan skrev tidigare så kanske det är själva grundutbildningen som är det intressanta att ha få ett diplom i, för det verkar vara den som många tränare faktiskt inte kan. Eller är det bara något som jag själv känner? Det är mycket "jag brukar", "prova att..." vilket ju kan vara bra, men många tränare verkar sakna grundläggande kunskap om hästens fysik- och konditionsträning t.ex. Sånt som många dressyr- och hopptränare har mycket bättre koll på.

I min värld skulle jag dö för en tränare som både kan hjälpa mig att bygga upp hästen (d.v.s. ge tips på cavaletti, lösgörande övningar, konditionsövningar, longering, tömkörning o.s.v.) men inom westernridningens ramar. Nu får jag pussla ihop allt själv genom att jag har min bakgrund inom engelsk ridning och därför vet att många av de övningar som är mer traditionella där är superbra för hästens fysik, och samtidigt ta hjälp av westerntränare som verkar främmande för det tänket.

jag tror ytterligaren en problematik med "allround" tranare ar att de inte nalspetsar sig pa ett sant satt att de kan "sla sig fram" mot de stora namnen... vill minnas att det diskuterats "grasrots tranare" ratt lange men att det ar svart for dom att fa saker och ting att ga runt, och att ens fa ett erkannande som tranare hos den storre massan. :/

sen vet jag faktiskt 2 aldre och 1 yngre tranare i sverige som inte ar frammande for att plocka fram bommar eller jobba hastar i lina... sa dom Finns, men det ar nog tyvarr sallan sadan traning faktiskt efterfragas av de som ringer utan de vill lara sig de sarskilda grenarna. Syns man inte finns man inte sa att saga.

Det är ju egentligen väldigt sorgligt... Eller kanske är det snarare sorgligt att "spetsade" (haha) tränare inte lägger mer fokus på grunderna. Eller tror de att alla som kommer till dem kan det, och bara vill spetsa sig de också?

det kan nog handla om "snabba" resultat, later lite fel kanske, men lat oss saga som sa har..

du aker till en reiningtranare med din hast: vad vill du da? Jo stoppa, spinna, trana manovrar och galoppera... vad tror du att ryttarna tycker om att fa langtrava over bommar med armarna utstrackta pa klassiskt balansovningsmaner? ;) Jag tror de flesta tranarna skulle Alska att fa chansen att langsamt och stadigt bygga upp ett ekipage - om nu eleven ar villig att -betala- for den tiden det kommer ta... sen Tror jag att en del av tranarna tar forgivet att du som ryttare har koll pa det dar med uppbyggnandet utav hasten och att arbeta igenom den... kommer det aldrig pa tal sa far man ju aldrig veta utan det blir en grazon.

Jag tror ju att de ev utbildade tränarna ska se som ett komplement, dvs en hjälp att jobba med grunderna. Spetskompetensen kan de stora namnen ge.

Jag har ridit för olika mer eller mindre kända tränare, men haft turen att få börja i grunden, även om det hela tiden har förklarats vart olika moment är tänkta att leda till!

En av de bästa jag tränat för är för övrigt en man som själv inte tävlar, och som tränar även inom hopp- och dressyr. Nu var han ju utbildad ridlärare så att det handlade om grund är kanske inte konstigt.
Tror dock knappast att denne vore rätt att rida för om jag t ex skulle vilja rida reining på hög nivå, då är det just spetskompetensen som skulle gälla.

Samma sak egentligen inom all ridning, grunderna är desamma men det blir olika tränare beroende på om det är dressyr eller hoppning man vill satsa på

Det är nog en av stötestenarna, åtminstone i början. Tanken är dock att de bara skulle få göra något test tror jag, inte utbilda sig.
Men har de ändå många elever så kan det ju tänkas att de inte vill det.
Fast för "gröna" westernryttare vore det nog enklare att ta en diplomerad (TROR JAG!).
Just om man bara vill lära sig grunderna och inte utbilda sig inom en specifik gren.... Finns iofs bra allround-tränare, men hur vet man det som ny?:confused:

Ja jag tror som sagt också att det är mycket lättare för en ny att hitta en bra tränare om det finns någon form av diplomisering, men frågan är ju om tränarna är intresserade.
Tror att det säkert finns de som tycker det låter bra, och de som tycker det är helt onödigt och klarar sig bättre utan. Så hur ska man då få fler tränare ombord med detta? Det finns ju inget som hindrar "vem som helst" att i dagens läge kalla sig tränare och undervisa elever.

*delvis knapp*
I dagsläget finns ju ett par rena westernridskolor och även westerngrupper på vanliga ridskolor, men även där kan ju metoderna skilja sig väldigt.
På ridskolan här i stan har dom tex en westerngrupp vilket ju är jätteroligt. Dock har jag aldrig sett hur lektionerna går till, men på alla träns de använder på de lektioner sitter rejäla stångbett vilket gör mig lite frågande...

Jo kruxet är kanske tränarna men borde inte även dom vara måna om att få ett system där de blir kvalitetssäkrade? Jag tänker då just ur aspekten att inte vem som helst ska kunna utropa sig själv till tränare!

Kan inte heller riktigt förstå varför dom INTE skulle vilja vara med???:confused:

Är man seriös i sin sport så borde det väl välkomnas med någon slags diplomering/certifiering???

Sen är nog huvudtanken att utbilda NYA instruktörer, och med tiden borde ju systemet kunna bli bra. Man får ju betänka att ridsporten haft detta med sig under mååånga år

Låter jättebra, å precis så som jag skulle vilja att det var här. Å som det åxå borde kunna bli...

Lånar min egen knapp:
Glad att detta kommer på tapeten igen. Det var väl sådär 6-7 år sen som jag verkligen kämpade för detta, la fram det för WRAS, satt i möten, gjorde till och med ett embryo till utbildningsplan, indelning och stegringsföljd. Gud vet vart det tog vägen sen... Det jag tänker nu är att vi skulle kunna höra hur andra länder löst detta, tex Schwiez, eller var det Ö-rike? Onödigt att uppfinna hjulet igen, å även om man sällan kan kopiera en modell, så får man oftast hjälp på vägen...

Att vem som helst inte kan kalla sig för diplomerad tränare vore nog väldigt bra för sporten, men det kommer nog ändå alltid finnas det som fortsätter träna folk utan diplom och på så sätt lär nog problemet kvarstå. Enda sättet att få ordning på det vore ju att verkligen ALLA seriösa tränare går utbildningen och får diplom och de oseriösa är de "tränarna" utan. Då är det ju lätt att se vem som är bra mot mindre bra.

Däremot tror jag det är väldigt svårt att få igenom i praktiken. Finns nog många som (i alla fall själva) anser sig vara seriösa utan att för den delen vilja ha diplom. Eller jobbar enligt en metod som inte är "godkänd" för att få diplom. Finns ju så många olika stilar så det lär nog bli väldigt svårt att organisera upp på ett bra och "rättvist" sätt

Men om man som du säger börjar diplomera de nya tränarna så kanske problemet försvinner med tiden

ville bara tillagga lite sadar, for egentligen ahr jag totalt uttomt mina tankar om det har men jag kande att det har kanske skulle papekas (och ni som ar aktiva i WRAS kanske kan anvanda det for att vacka WRAS eller nat... inte vet jag)

Men i alla fall,
det finns unga westernryttare, tavlande, som i brist pa utbildning inom western men med en stark passion for hastar valt att lasa till ridinstruktor inom klassisk ridning. (har blir jag personligen nastan lite orolig for att vara passionerade och duktiga ryttare kommer kasa tillbaka in i det klassiska trasket och lamna oss westernnordar at sitt ode eftersom det finns arbeten med fast lon pa bla. ridskolor och naturbruk... ahem)

Nar det kommer till grunder och uppbyggnad av hast sa kan ju en sadan smaskalig ridlarare kanske vara val vard att titta pa? Och kanske att Prata -med- for att fa lite input fran nagon som star dar idag och forsoker arbeta med det individen alskar utan att for dens skull nalspetskompetensa sig. (Iofs just individen jag tanker pa verkar kunna visa framfotterna inom de flesta grenar bara henom har en hast att sitta pa, vilket jag tycker talar Annu MERA for att det kanske kan vara en vag att ga?)

alltsa, skulle t.ex. en dialog mellan yrkeshogskolan och WRAS kunna leda till en motsvarande instruktorsutbildning inom western? Aven om grundena fortfarande kanske behover bli "uppstrukturerade med riktlinjer" sa kanske det skulle vara ett vettigt alternativ?

om det ens finns en forfragan pa marknaden... haha

...Troligen är inte efterfrågan särskilt stor i nuläget, men om vi inte har tränare som kan utbilda ryttare och häst "basic", så blir det heller ingen tillräckligt stor bas av westernryttare och därmed inte heller tillräckligt många nya tävlande. Vi måste ha en bred bas för att få några i toppen. Jag tror att efterfrågan skulle öka ganska snabbt, om förutsättningarna fanns. Men ett annat problem är hur de nya instruktörerna/tränarna ska livnära sig. Att hålla clinics med privathästar räcker förmodligen inte långt. Vi måste ha fler westernridskolor helt enkelt. Och det är också en viktig förutsättning för att vi ska få fler westernryttare. Det är bara en bråkdel av alla ridande som har egen häst. Så: fler instruktörer som kan ta hand om grundutbildningen av hästar och ryttare, och som etablerar sig på ridskolor eller i stall med hästar som kan användas på kurser/lektioner! Då fixar det sig! ;-)

ja de stackarna maste ju ocksa ata :/ ;)

det ar lite "risky bizz" att starta en westernridskola, men jag vet nagra stallen dar de har blandad, alltsa ett fatal westerntranade hastar for sina westernlektioner och sen i majoritet den klassiska ridningen och deras lektionshastar. Kan man fa till fler sadana samarbeten sa Tror jag det skulle ploppa upp lite fler western ridskolor, just for att det inte blir en lika stor ekonomisk chanstagning som att starta en helt ny ridskola.

bleh massa "tror" fran mig... men jag har svart for att se dessa unga och lovande individer ta en sa stor chans for att det KANSKE eventuellt mojligtvis kanske funkar om kanske 5-10 ar... *vissel* fast, vad vet jag liksom... >.<

Det jag tänker nu är att vi skulle kunna höra hur andra länder löst detta, tex Schwiez, eller var det Ö-rike? Onödigt att uppfinna hjulet igen, å även om man sällan kan kopiera en modell, så får man oftast hjälp på vägen...

Om man vill starta något skulle det säkert löna sig att kolla hur de lagt upp det i andra länder. Sen tror jag att det är en ganska lång process innan det blir intressant för etablerade tränare att diplomera sig... Här är i stort sett alla kända tränare diplomerade. Kan tänka mig att det beror på att systemet funnits sen år 2000, så många av de som är kända etablerade tränare idag kanske började sin tränarbana inom systemet? I detta system måste man delta i hela utbildningen och klara alla praktiska och teoretiska prov, men om man sätter upp det hela från scratch måste man nog ge folk en möjlighet att bara göra proven om några etablerade tränare ska vara intresserade öht...

Om någon är intresserad (och kan tyska...) så finns det lite dokumentation på http://www.swra.ch under 'Ausbildung'.

Här är en länk till beskrivningen för C-tränare: http://www.swra.ch/fileadmin/pdf/reglement-vereinstrainer.pdf

Man kan ju också tänka sig att anställningsbarheten skulle öka markant för en tränare som har ett diplom och en utbildning i ryggen. En etablerade ridskola med engelsk ridning kanske inte är särskilt sugna på att utvidga sitt stall till en westerngrupp om det inte finns en utbildad westerntränare. Fanns det, så skulle det därmed kanske också kunna dyka upp fler jobb. Och en westerntränare som kan grunderna kan ju förstås också (tänker jag) grunderna i engelsk ridning och kan alltså jobba som tränare i det också för lägre nivåer. Det är ju inte milsvid skillnad mellan hästträning och hästträning.

Sen finns det förstås inte ett överflöd av jobb inom hästbranschen över huvud taget, men i en teoretisk värld ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 913
Senast: Lycan
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?