Dionysos vs Sandakan

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Isiliana
  • Startdatum Startdatum
I

Isiliana

Hejsan!

Jag ska betäcka mitt angloarabiskt sto i år och funderar på vilken hingst skulle passa bättre - Dionysos eller Sandakan. Jag vill producera en ädel dressyrhäst med bra gång. Mitt sto är lätt och ädel med ganska mycket fullblod i. Hon har bra gång men jag vill att fölet blir bättre. Både Dionysos och Sandakan har utmärkta dressyrstammar. Sandakan är dock betydligt yngre och hans meritlista är kort. Dionysos är lite tyngre i typen men meriterad. Vad tycker Ni? Jag är nyfiken på era synpunkter.

MVH Maggan.

Sv: Dionysos vs Sandakan

Om du har en angloarab, då är det väl inte "ganska mycket" fullblod i henne, utan bara fullblod, väl? Vad har hon för stam? Och vad är det för proportioner xx/ox i henne?

Hon är efter en angloarabiskt hingst Emetyt som är efter en fransk angloarab Kwartet. Hennes mamma är efter den franska hingsten First des Termes efter den kända hingsten Fol Avril. Mormor är en äkta fullblod efter Valiant Heart. Det finns både arab, fullblod och dahoman blod i henne. Hon är linjeavlad på den legendariska hingsten Arlequin. Bara fullblod finns i fullblod :p

Jag kan inget om Dionysos eller Sandakan,men jag kan tipsa om Don Primero. Betäckte mitt sto E:Shiva du Loup-Eminent med DP förra året efter tips av en mkt kunnig man på avel om att det skulle passa bra. Mitt sto är av den lättare,nättare typen.

Jag har funderat på Don Primero men han är bara runt 160 cm och mitt sto är ca 162 cm och jag vill ha en större häst därför ska jag betäcka med en hingst som är minst 170 cm. De var därför jag valde ut Sandakan och Dionysos.

Jag skulle gå på vilken storlek hingsten nedärver, inte hur stor den är själv.

Briar är den hingst som ger allra störst avkommor, annars kan kanske hans son Biggles vara ett alternativ, han ger också stort?

Till ett ädelt sto så finns det ju annars många fina dressyrhingstar att välja på, det beror på vad du vill bibehålla och förbättra hos avkomman jämfört med ditt sto?

Senast ändrad:

Vill du vara så säker man kan bli på att fölet blir stort, så ska du titta på Briar och Okeanos.

Inte bara stort utan med talang och exteriör också. Jag har hört att det blir svårridna hästar efter Briar. Både Briar och Okeanos är av den gamla typen, inga moderna sporthästar.

Jag har svårt att tänka mig Dionysos som "tyngre". Kanske bara åldern och träningen har gett honom mer muskelmassa?
Dionysos är ju 1/4 fullblod och anses mycket lätt i typen, samt typförbättrande. Själv tycker jag att han är vackrare. :love:

Frågan är dock vad som passar ditt sto bäst, vad som är hennes starkaste och svagare sidor, vad du vill förbättra. Pratar du med Flyinge kanske de kan ge värdefull information som kan göra valet lättare?

Ett litet tips bara: Hohenstein som själv ser ganska grov ut har i kombination med fullblod på mödernet (morfar) gett åtminstone 2 godkända hingstar, Highcruiser 1135 och Highlander 1106. Det är inget dåligt dressyrblod han bär på heller den hingsten. Mums! :love:

Inte bara stort utan med talang och exteriör också. Jag har hört att det blir svårridna hästar efter Briar. Både Briar och Okeanos är av den gamla typen, inga moderna sporthästar.

Jag skulle överväga välja en lite tyngre hingst med ex donnerhallblod för att få en avkomma som rör sig tillräckligt bra, ex Don Frederico. Då förbättrar du sannolikt gångarterna och får en bra typ på hästen. Alternativt chansa på en yngre hingst, exempelvis Damino SD, som har mycket bra elasticitet. En annan oprövad hingst är Scharmeur, som jag tror att få stoägare vågar välja. Det är en hingst jag tror på - både i aveln och på tävlingsbanan. Skovens Rafael rör sig otroligt också.

Det är ingen poäng i att avla högställda, långbenta individer med 90 procent fullblod om de inte har andra talanger, och Dionysos är inte tillräckligt vass på gångartssidan anser jag.

Senast ändrad av en moderator:

Ett litet tips bara: Hohenstein som själv ser ganska grov ut har i kombination med fullblod på mödernet (morfar) gett åtminstone 2 godkända hingstar, Highcruiser 1135 och Highlander 1106. Det är inget dåligt dressyrblod han bär på heller den hingsten. Mums! :love:

H. är allt annat än grov, bara lite överviktig på bilden i katalogen. Typ är något som trakehnerförbundet kan! :love:

Jag har funderat på De Niro och pratat med Per Pileryd och han rekomenderade Dionysos istället. Det är ju kostnader och stor risk att betäcka ett ungsto första gången med dyr hingst som inte står i Sverige. Det blir Sandakan eller Dionysos, punkt och slut. Min fråga är vilken AV DEM blir klokare att betäcka med? Sandakan är en kombination mellan Sandro Hits och Donnerhallsblod, medan Dionysos har Rubinsteins och Donnerhalls blod i sig. Vilket är mer imponerande, tycker ni? Hos båda hingstarna "allt sitter rätt", båda är stora och vackra. Men valet är svårt.

Jag har funderat på Don Primero men han är bara runt 160 cm och mitt sto är ca 162 cm och jag vill ha en större häst därför ska jag betäcka med en hingst som är minst 170 cm. De var därför jag valde ut Sandakan och Dionysos.

Mitt sto är inte heller stort,163 cm,men jag valde honom ändå då jag pratat med mkt kunnigt folk och de har sagt att han oftast lämnar större än han själv är,men det är ju alltid en chansning såklart

Vilket är mer imponerande, tycker ni? Hos båda hingstarna "allt sitter rätt", båda är stora och vackra. Men valet är svårt.

Kort svar: ingen av dem.
Jag visste inte att Scharmeur och Damino SD inte stod i Sverige... :grin: Tala om att gå på mördande reklam.

Scharmeur ser ut som en arbetshäst och Swedish Warmblood - vad är det för ras egentligen?

När det gäller Damino SD så skulle det vara klokare att betäcka med Don Romantic direkt.

Liknande trådar

• Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 780
Senast: ameo
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 558
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka