Din drömanläggning..

Sv: Din drömanläggning..

Skämt åsido, låter som fantastiska anläggningar.

Vill ha ett system med bra grindar till hagarna som öppnas och stängs automatiskt för en (inte för hästen själv :P).

Hej!

I mitt drömstall:

* Rinnande vatten i både stall, hagar och beteshagar. Flottörfyllning och såklart året om.
* Halm som strö.
* Flyttbara väggar så man kan ha riktig permanentbädd och bara behöver köra ut den 1-2 gånger/år (dvs minimalt med mockning!), då med traktor.
* Stora kuperade hagar med ligghall i alla.
* Ridhus med bra underlag och tränare:-). Och hinder såklart.
* Stalldel där hästarna kan välja om de vill vara inne eller ute själva, som lösdrift med med mindre boxar (min rara häst har lite problem med "trånga" utrymmen och andra hästar).
* Hästar som kommer när man ropar:-).
* Automatisk fodring av både hö och kraft.
* Självgående sopmaskin som sopar gångarna när hästarna och jag är ute.
* Självvägande foderautomater till höet (nu drömmer jag mej långt bort...).
* Tak att ställa vagnar och släp under.
* Välskött ridbana (såklart).
* En sån hagmockningsapparat och tillhörande person som kör den:-)

Enkelt uttryckt är min dröm ett så lättskött stall som möjligt, så jag kan koncentrera mej på det jag egentligen tycker är allra roligast- nämligen ridningen och goset med hästen.

/Lavinia

Skrittmaskinen glömde jag!
Givetvis måste jag ha en skrittmaskin.
Samt även ett sådant där band som man kan skritta hästen på både med och utan vatten..

och en sak till...
Jag ska ha ett spånrum där spånet förvaras. Spånet skall levereras med lastbil och komma löst - alltså inte i balformat.
För att få upp spånet i fickan ska jag ha någonslags dammsugare som suger upp det ur lastbilen. I spånfickan ska det vara ett fack in där man kör in en skottkärra - öppnar en lucka och fyller kärran.
)
Hej!

Liknande din spånlösning har jag testat.. Helt värdelöst. Man fick alltid klättra in i fickan och skotta ut spånh--et för det fastnade där inne fastän det skulle rinna ut.. BLÄ!

/Lavinia

Tackar för tipset! Då slipper jag gå på den niten när det blir dax.. :D

*kl*

Åh det här är ju tråden för mig :D

Stall:
- 4 boxar som är 12 kvm, varav två med borttagbar mellanvägg, så det blir en jättestor fölbox.
- 2 boxar som är 2,20 x 3 m till ponny (vill ha 2 st shettisar i mitt framtida stall!)
- Stor fin sadelkammare, minst 3 x 5 m.
- Stall öppet till nock. Foder, hö och strö ska finnas i en "loge" i stallbyggnaden.
- Stora lösdrifter i anslutning till stallet med vanliga boxdörrar in i stallgången!
- Dörrar direkt ut till hagarna från stallgången, så man kan välja om man vill släppa/ta in genom grind eller lösdrift. (om ni förstår.)
- Bra ventilation!!

Hagar:
- Grusade o dränerade vid grinden. Varje hage ska också ha en ordentlig lösdrift och därinne finns höhäck, vatten m.m. så blir det enklare att fylla på osv.
- Två fullstora hagar på nån hektar var, ett stort sommarbete på 4 ha eller så och en mindre hage som fungerar som fölhage.
- Rejäla trästaket med eltråd också.

Ridning:
- Ridhus 20 x 60 m med läktare. Ska vara ljuuust och med bevattning i taket + ljudanläggning. I ridhuset ska också finnas kök och kafeteria.
- Ridbana 20 x 50, också läktare.
- Cirkusring/rundkorall 10 m i diameter.
- En slinga med anlagd ridväg runt ägorna, upplyst.

Övrigt:
- Fint enplanshus, kanske L-format, med grön gräsmatta och kanske en pool?
- Gården ska ligga vid en sjö, då jag verkligen alltid vill bo vid vattnet.

Åh, det vore verkligen drömmen :love:

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka