Dille på att rulla sig

S

seifur1

Jag har en treårig islandshäst som nu börja tränas lite från marken. Han tömkörs lite och är träns och sadelvan. Han är inte sutten på än.

Nu till dilemmat. När han tas in i boxen för att göras iordning(går på lösdrift annars.) så ska han rulla sig. Helst efter jag har borstat och satt på honom tömkörningsgjorden :devil:
Vi tömkör mest på vägarna (där rullar han sig inte ;) )då han inte fungerar lika bra i paddocken. När jag väl försöker göra lite övningar i padocken så ska han rulla sig där med. Det går inte att stoppa honom. Jag har försökt. Han slänger sig nästan hysteriskt ner i gruset och gnuggar och rullar sig. :o

Detta vill jag inte ska upprepas när jag väl börjar sitta på honom. Han har alltid rullat sig mycket sedan han var föl.

Tips mottages för hur jag ska få honom att inte rulla sig jämt!

Sv: Dille på att rulla sig

Idag ska vi prova att stoppa honom från rullning under padockträning.
Får jag inte annat tips här så provar vi allt för att distrahera honom idag om han försöker rulla sig så det blir "otrevligt" för honom att försöka.
Vi är två som hjälps åt idag.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag funderar på hur jag ska kunna lura mig själv att börja träna för det behöver jag verkligen. På jobbet har vi ett gym och min kollega...
2
Svar
24
· Visningar
2 286
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar