OK,
Jag ska göra ett försök, detta blir dock långt, hoppas du/ni orkar läsa:
Vad känner du egentligen inför hästen?
När jag ser på F" blir jag glad, för att förklara på ett enkelt sätt.Men visst finns även där en knut, eftersom jag väljer bort hästen inför en ny, och därav mitt dåliga samvete till individen som det trots allt är.Jag sviker på något sätt, så visst är det en kamp mellan mig och mina känslor.
I 6 år har jag inte kämpat med detta, det är felaktigt, för ca 2 år (vet inte exakt) sen började jag känna att jag ville vidare.
Vad känner du egentligen inför kontraktet?
Känslan är att det hindrar mig från att agera på ett fritt sätt, till min egen häst.Jag får be om ursäkt om jag misslett er, ni trodde alla säkert att det stod i kontraktet att han skulle avlivas, vilket det inte gör.
När jag övertog hästen, var det en förutsättning att jag skulle få hästen, att jag inte sålde den vidare utan då hellre avlivades.Jag tänkte aldrig på då att det "muntliga uttalande" från hennes sida skulle tvinga mig till denna sits.För mig har ett muntligt löfte lika stor betydelse som ett skriftligt, men under dessa omständigheter kan det kanske diskuters.
Vad känner du inför B"?
B" är min förra sambos syster, som jag levde ihop över 5 års tid.Systern och jag kom väldigt bra överrens.
När jag erbjöd mig att ta hästen, så blev hon jätteglad och detta avtal skrevs för att ´hästen i framtiden inte skulle fara illa.Hon gjorde det klart för mig att det var bättre att avliva hästen än att riskera ett dåligt slut.Jag var bara 22 år och överlycklig, trodde faktigst att han alltid skulle vara hos mig.Jag avfärdade t om hennes ord "när hon sa : att det kommer att komma en dag då du vill ha något annat".
Jag har alltid sett upp till henne och när jag och min dåvarande sambo skildes åt var vi fortfarande vänner.Hon talade om för mig att hon visste att hästen skulle ha det bra ändå.Jag vill inte bli osams med vare sig henne eller fd sambo, då jag känner allihop och vi alla skiljdes som icke fiender.Min fd sambo är även god vän med delar av min övriga släkt vilket gör att jag har mer än mig själv att tänka på.
Att ha någon att skylla på vill jag absolut inte, den skulden lägger jag på mig själv som var så dum att jag ingick detta löfte.Man kan aldrig veta vad som händer i livet, så man ska absolut inte sätta sig i en sådan här sits.
Vad känner du inför dig själv?
Känner mig svag inför detta, hon skänkte hästen i förtroende att jag skulle följa hennes vilja, och det har jag moraliskt svårt att bryta.
Min hälsa styr möjligheterna att ha två stora hästar, pga av begränsad rölighet och ork.
Mer vill jag inte gå in på här.
Det faktum att jag är sjukskriven och kommer så att vara ett tag till (om jag någonsin kommer att jobba heltid igen vet jag inte) begränsar natuligtvis enkonomin.Att ha en stor häst är dyrt och att ha två är en omöjlighet.Jag vill inte heller leva på gränsen , jag måste ha resuscher om det händer min sambo, mig eller mina djur någonting.
Tanken var att ha två stora, innan jag blev sjukskriven.Jag vill tillägga här att jag under en period hade två, (köpte mig en till strax innan jag blev dålig).När läget för mig försämrades började jag leta fodervärd till varmblodet, fann en och mkt löste sig.Jag blev dock inte bra, utan fick sälja den nya pga av att jag under en lång tid inte kunde rida och detta var en mkt krävande häst som behövde stimulans, utbildning och motion.Jag trodde då att varmblodet skulle få vara kvar hos fodervärden på livstid då det fungerade så bra och det var tanken med det hela.Jag tog en paus från hästerit för att satsa på mig själv och fick en chock när fodervärden sa upp kontraktet.Hästen kom hem och jag visste inte om jag kunde rida eftersom jag inte suttit på en häst på flera månader.Det fungerade och jag blev så glad, fick en nytändning.
Jag vill tillägga att mina drömmar om en ny häst aldrig sviktade, det var fortafarande mitt mål och vision.
Efter ett tag började jag bli sugen igen, fick lusten tillbaka.Jag lärde mig mina begränsningar (lär fortfande)och beslöt mig för att försöka uppfylla drömmen.Jag satsar inte på elitnivå, jag vill bara ha en häst som tycker om att göra det jag vill, som passar mig bättre för där jag är nu.
Men först lösa detta.
Jag började leta ny fodervärd, vilket inte under en längre tid gav något napp.(Jag är otroligt kräsen,)Då kontaktade jag B", för att höra vad hon stod, hon kanske ändrat sig??
Där är vi nu.
Detta handlar egentligen lika mkt för mig att klara upp någonting i mitt liv som varit olöst, inte endast om att skaffa ny häst.Jag vill bli fri henne och göra vad jag vill, frågan är att jag kan säkert bli fri kontraktet(vad det verkar?) men blir jag fri mentalt och moraliskt?
Hur skulle du gjort om du fick bestämma själv?
Ja, på denna fråga finns egentligen två svar.
Om jag är så stark, att jag kan motstå rädslan att han hamnar på slaktransport och får hennes samvete och MITT eget i framtiden, så skulle jag sälja.Också godkänna att jag moraliskt bryter mot henne.
Om inte, skulle hästen få vara kvar, en fodervärd sökes, dock till ett visst begränsat antal hem, eftersom ingen häst mår bra av att flytta runt.
Skulle det hela inte fungera får man då ta ett beslut om vad som ska göras, kanske det gått iallefall ett några år och jag är bättre och kan både fysiskt och ekonomiskt ta hand om två.
Att avliva honom nu skulle jag aldrig gå med på.
Dina frågor är ärliga och jag har insett att jag var tvungen att tala om hela baletten för att ni ska få en chans att förstå.Jag talar helst inte om att jag är sjuk, då det är för mig alldes för personligt, men har jag gett mig in i leken får jag den tåla.
Jag är fullt medveten om att jag kanske verkar rörig och luddig i mina uttryck, jag har lagt in trådar här när jag varit så otroligt ledsen på allt detta och bara velat försvinna och det ska man inte göra då det är oerhört lätt att bli misstolkad och själv misstolka pga av att man för tillfället inte riktigt kan tänka klart.Det är kanske ingen ursäkt , men en förklaring.
Men ambition har heller aldrig varit att kasta all skuld på förra ägaren, eller få denna ett framstå som en idiot eller väldigt elak människa.För mig är det stor skillnad att kalla en människa Elak eller att tycka han/hon beter sig Dumt eller Oförstående .
Jag håller helt med dig att vi faktigst har val, efter att ha lugnat mig lite, talat om saken i lugn och ro med anhöriga, lyssnat till era råd, synpunkter och stöd, kan jag faktigt välja om jag vill fastna i detta och låta detta styra över mig eller inte.
Jag tackar för ditt angagemang (stavas?), ditt tålamod och stöd.Hoppas detta ger dig en klarare blid på det hela (och ni andra med).
Har du fler funderingar är du välkommen,
//
Hästen