C

Curtice

Jag har ett dilemma...
Mitt halvblodssto (50% fullblod) har alltid haft svårt att hålla hull. Tills nu. I nuvarande stall verkar hon så avstressad och lugn att det faktiskt sätter sig på henne. Vilket är bra. Men hon har blivit TJOCK.

Kruxet är att hon har fri tillgång till hösilage i hagen, vilket jag är helt för. Men hon verkar inte lära sig att det alltid finns där o står bara med nosen i foderhäcken. Blir inte bättre av att de bara är två ston i hagen. (Skulle gärna blanda med valackar, men andra stoägaren är emot det.)

Jag vill ogärna dra ner mer på hösilaget inne än jag redan gjort, hon får på gränsen till lite nu tycker jag, det räcker nog inte hela natten och vill ju att hon ska ha att tugga på. Jag har funderat på halm, men finns ej tillgängligt i stallet så isf måste jag fixa det på ngt vis o höra m jag kan ha det ngnstans i stallet. Men om vi utgår från att det inte går så..

Jag vet inte vad jag ska göra. Hon går varje dag. Hon får knappt ett kilo havre om dagen och inte speciellt mkt betfor (en blöt skopa vid insläpp).

Hon har blivit helt annorlunda i det här stallet. Förr när hon hade den pälsen hon har nu, var hon genomsvettig redan på stallplanen... nu blir hon inte ens svettig på ett arbetspass. :P från svårfödd till lättfödd och matte blir perplex...

Sv: Dilemma

I snart ett år.
(flyttade dit mitten av december förra året).

Först blev jag glad att hon lade på sig lite. Blev fin i hull. Men sen framåt våren blev hon tjock. På betet var hon rätt rund också, blev finare i hullet framåt slutet av betet. Men nu sen hon står i hage igen blev hon rundare igen...

Hon får ju inte spec mkt kraft. Men jag kan tänka mig att dra ner ännu mer, energi har hon så det räcker och blir över av sig själv. :)
Kanske skippa havren på kvällen o bara ge morötter så hon får ngt när alla andra får? Lite betfor vill jag ha kvar för magens skull och ett halvkilo havre kan väl inte göra så mycket?

Förvirrande när hon varit så svår att få upp i hull tidigare o plötsligt blir tjock. :P

Men behöver hon verkligen nån havre alls om hon lägger på sig så lätt nu? Skulle det inte räcka med lite mineraler, betfor och morötter istället? I första hand ska man alltid dra ner på kraftfodret ;)

Kan ju ha med hennes ålder att göra. Yngre hästar som inte är helt färdigvuxna drar mer och är svårare att hålla i hull. Kan ju vara så att hon både stressat av och vuxit färdigt under det senaste året.

Nej jag kan ta bort havren för min del. Men trodde inte att ett halvkilo skulle göra så stor skillnad.

Kanske det jag ska prova då. Vill ju som sagt ogärna minska mer på höet...

Lite betfor vill jag ha kvar för magens skull och ett halvkilo havre kan väl inte göra så mycket?

Då kan du väl lika gärna ta bort de? Alltså, hon har redan överskott med energi vad jag fattar och är för runt. Då ser jag ingen anledning till varför hon ska måsta äta havre?

Min häst normalfödd äter endast någon dl havre för att dryga ut mineralerna på morgonen. Annars får han luzern och betfor på kvällen, de funkar mycket bra. Han är också en häst med mycket energi.

Betforn kan du ha kvar, i den finns inte så mycket energi. "Fet" energi alltså. Men havre tycker jag du kan ta bort helt, ett halvt kg havre är ändå ca 1 liter.
Som jag skrev tidigare så verkar hon inte behöva havren, då hon både är rund och pigg, ta bort den tycker jag..

Hur mycket rids hon då?

Hon är 16... blir 17 i vår. Så hon borde varit färdigväxt för längesen iaf. ;)
Men stressat av har hon alla gånger även om hon fortfarande är lite nervös o uppstressad ibland, så är det stor skillnad mot förr.

Då skulle jag ju kunna ersätta morgonhavren med lite betfor, och så får hon morötter i natthinken. :)

Perfekt! Så får vi se om det hjälper. :)

Mineraler osv har hon i saltstenen, som hon gladeligen slickar i sig av så det behovet får hon fyllt. =)

HAde hon fri tillgång i tidigare stall?
HAr du koll på värderna? Säkerligen bättre i nuvarande stall.

HAr själv den erfarenheten av mitt halvblod (50% fullblod) som blev finare av flytt. Blev ännu finare nör hon fick en komplett foderstat av analyserat grovfoder.
Och finast har hon blivit nu när hon är pensionär!

Ett annat tips utöver fodret är att skritta mycket. Nu vet jag inte hur mycket du rider hästen och hur mycket tid du har, men om du vill ha ner hästen i vikt är de en bara till end fördel att ta ut hästen lite extra på en skritt tur.
Skritt förbränner mer än vad man tror.

Om du inte vill ha andra tips utöver fodret så får du väl blunda :D

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 936
Senast: Lona
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 375
J
Hästvård Jag har två ston, en islänning 18 år och ett varmblod 20 år. Islänningen är lättfödd och förstås ranghög, och varmblodet mera svårfödd...
Svar
4
· Visningar
1 432
Senast: Kiwifrukt
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 590
Senast: svampbobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg