Lisette01

Trådstartare
Hej!
Jag har ett litet dilemma som jag gärna skulle höra lite vad ni har för tankar och åsikter.
Det är så att jag har två hästar i dagsläget, en äldre herre på 26 år som enbart går som sällskap i hagen, någon promenad då och då. Sen har jag en yngre häst som för några månader sedan vart avställt och under behandling pga inflammation och problem mellan nackkotorna, kommer stå under rehabilitering i troligen 1 år med förhoppning att kunna användas igen därefter till lättare ridning.

Problemet är nu att jag vill utvecklas i min ridning och komma ut på tävlingsbanorna igen, var flera år sedan.
Min tanke var för ca 3 år sedan att jag skulle köpa en tävlingshäst/läromästare efter att den äldre herren gått bort men nu har tiden sprungit iväg och känner att det är dags att prioritera vad jag vill och inte bara stå och borsta på två hästar med höga utgifter.
Har gått i funderingarna om att ta bort den äldre herren men känner att han ändå vill vara med och mår så pass bra. Samtidigt känner jag att jag inte kommer orka att ha det såhär flera år till...
Hur hade ni löst det? Hade ni avlivat den äldre herren och fokuserat på er egen utveckling, hade ni försökt dragit ner på alla kostnader och köpt en till häst eller hade ni löst det på något annat sätt?

Är uppstallad med endast en annan person så känner mig lite "hemmablind" på hela situationen:S
 
Hm...tror denna tråden passar bättre under hästmänniska ;):D

Hur som helst...Jobbig sits det där..Men jag hade aldrig avlivat en gammal älskad vän så länge den trivs med livet, dock hade ju jag tur som stod uppstallad gratis på mammas gård, men givetvis tillkom ju andra kostnader; han medicinerades mot cushing sina 2 sista år och sista halvåret i sitt liv var han pensionär och enbart gick promenader och tömkördes. Ska även nämna att han reds i alla gångarter tills han var 35 år och sista tiden, fram till 36,5 endast ett par korta skritturer i veckan vilket jag förstås förstår är få förunnat i den åldern :love::love:. Så, min häst gav mig glädje trots att han var gammal. och ärligt talat, jag älskade honom så högt, så högt att jag värdesatte varje minut han fanns i mitt liv, även när han inte kunde ridas mer, skulle jag aldrig aldrig avlivat honom om det inte var för hans skull, vilket det ju var:heart Situationen blir ju annan för dig med stallhyra förstås..Och låter jobbigt med en skadad ung individ med :crazy:. Beror ju helt på vad som betyder mest för dig...."Rider du för du har häst" som jag eller "har du häst för att rida" ? Vad är viktigast? Jag kan ärligt säga att (köpte min unghäst när den gamla foderhästen gick bort) jag njuter av att rida igen och framförallt kunna ta upp hoppningen med den nya som jag och min gamla häst älskade innan vi fick sluta med det (inte pga ålder, det var en ovanligt fräsch herre:love:) . Men som sagt...för mig betydde min allra mest älskade vän allt :love:.
 
Är det inte bättre i så fall att göra dig av med den yngre hästen om den aldrig kan bli den tävlingshäst du vill ha?

Jag har också en 26-åring som rids ut en sväng då och då men som är oerhört älskad, precis som ovanstående skriver är jag glad över varenda dag med henne. Hon är värd varenda krona som hon kostar.
 
För min del hade valet varit helt klart. Den gamle som då mår bra hade jag behållit tills han inte gjorde det längre. Men en häst med rehab på ett år, problem med nacken och ändå inte möjlighet att bli fullt frisk hade jag tagit bort direkt om jag inte kunde ha den som hagprydnad. Hade inte velat sälja den heller med tanke på att man då inte vet vad händer hästen i framtiden.
 
Sen har jag en yngre häst som för några månader sedan vart avställt och under behandling pga inflammation och problem mellan nackkotorna, kommer stå under rehabilitering i troligen 1 år med förhoppning att kunna användas igen därefter till lättare ridning.
Min fetning
Jag tycker du har svaret där. Det låter inte direkt som om det är någon särskilt god prognos för att den ska fungera alls i framtiden.
 
Hade exakt samma situation för ca 2 år sedan. Och samma känsla som du. Min älskade yngre häst hade fått samma diagnos som din och hade en äldre sällskapshäst då jag hade eget stall.

Jag tycker att man måste prioritera sig själv för att orka med, men samtidigt för mig innebar det att behålla min yngre häst så länge han mådde bra, även om min ridning fick stå tillbaka.

Men jag köpte mig allafall en tredje häst att rida på och tanken var att den gamle skulle få somna in så småningom, men jag behövde tid och landa i beslutet och känna efter när det kändes rätt tillfälle. Så det var lite kämpigt och dyrt ett tag med 3 hästar.
Efter ett halvår fick min yngre häst somna in då han blev sämre och kort därefter fick den gamle somna in av samma anledning.

Jag tycker du ska skaffa dig en häst att rida på så kommer det kännas enklare att ta hand om de andra två, så är det för mig i alla fall, jag får energi att göra allt det tunga arbetet av att rida. Får jag inte rida känns allt bara tungt och jobbigt, speciellt när man har sjuka hästar att ta hand om.
Sedan får tiden utvisa hur du ska göra med de andra två, det är ju svårt för dig att veta i nuläget hur det kommer gå med de två du har nu.
 
Hej!
Jag har ett litet dilemma som jag gärna skulle höra lite vad ni har för tankar och åsikter.
Det är så att jag har två hästar i dagsläget, en äldre herre på 26 år som enbart går som sällskap i hagen, någon promenad då och då. Sen har jag en yngre häst som för några månader sedan vart avställt och under behandling pga inflammation och problem mellan nackkotorna, kommer stå under rehabilitering i troligen 1 år med förhoppning att kunna användas igen därefter till lättare ridning.

Problemet är nu att jag vill utvecklas i min ridning och komma ut på tävlingsbanorna igen, var flera år sedan.
Min tanke var för ca 3 år sedan att jag skulle köpa en tävlingshäst/läromästare efter att den äldre herren gått bort men nu har tiden sprungit iväg och känner att det är dags att prioritera vad jag vill och inte bara stå och borsta på två hästar med höga utgifter.
Har gått i funderingarna om att ta bort den äldre herren men känner att han ändå vill vara med och mår så pass bra. Samtidigt känner jag att jag inte kommer orka att ha det såhär flera år till...
Hur hade ni löst det? Hade ni avlivat den äldre herren och fokuserat på er egen utveckling, hade ni försökt dragit ner på alla kostnader och köpt en till häst eller hade ni löst det på något annat sätt?

Är uppstallad med endast en annan person så känner mig lite "hemmablind" på hela situationen:S

Jag har en 18-åring som inte är i full gång efter skada och sedan mammaledighet, en 2-åring som är min blivande ridhäst och så en shettis som sällskapsdam. Jag har löst min egen ridutveckling genom att jag går på ridskola eftersom min gamla inte har varit i fullgång de 3 senaste åren. För min del så funkar det bra att rida på ridskola då jag hittat en mindre ridskola med en duktig ridlärare. Jag få hålla igång min ridning och framför allt rida lite olika hästar - bara det är hur nyttigt som helst. Vill man ut och tävla så ser ridskolan det mycket positivt på att man tävlar på ridskolehästarna.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 359
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 326
Senast: Solstig
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 808
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp