Dilemma...

Zebra

Trådstartare
Har ett litet dilemma... Jag har nu två hundar, varav den ena snart 13 år gammal. Tiden håller ju på att rinna ut för den gamla hunden och då blir den andra ensam. Är orolig för hur hon ska reagera, hon har alltid haft hundar runt sig. Jag vill skaffa en hund till då men bekymmret är att jag har små barn som tar mycket tid. De är 5 år och 8 månader så jag känner att en valp inte är att tänka på. Tar alldeles för mycket tid. En lite äldre hund kanske, men de behöver ju också mycket tid! Dessutom ska den vara barnvan...

Nån som själv haft flera hundar där nån till slut blivit ensam? De kanske klarar av det bra? Tänker mycket på sen när jag börjar jobba igen, nu är jag ju hemma då går det väl an...:confused:

Sv: Dilemma...

Jag hade för några år sedan far och son som det skiljde 8½ år på. När jag fick ta bort den gamle var den yngste cirka 6 år. Han ville inte äta de första veckorna och så gick han runt och letade var gång vi hade varit ute. Det rättade till sig efter några veckor. Det var inga problem att lämna honom hemma själv några timmar då och då. Den gamle hade inte brytt sig när de var själv hemma och då gjorde inte han det heller. Han fick givetvis extra tid och uppmuntran för att lättare komma över det. Jag skaffade aldrig någon yngre kompis till honom. Nu har jag återigen en far och en son och även denna gången skiljer det 8½ år på dem (slumpen).

Min erfarenhet är att den kvarvarande hunden mår bättre om den förstår vad som hänt, t ex få lukta på den döda kroppen. På något sätt så vet de o slipper leta, sörjer gör det ändå, men tar sig lättare igenom.

När vår gammelhund gick bort för två år sedan blev lagotton kvar ensam.
Hon var inte med på själva avlivningen, men kom in efteråt och luktade på snabbt på kroppen, sen ville hon mest trösta för att vi var ledsna, brydde sig inte alls om att syrran var död.

Hemma var hon mer knähund de första veckorna, men i övrigt som vanligt.
Upplevde inte att hon kände av någon saknad.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 984
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 658
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 310
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023