Cinora

Trådstartare
Så här ligger det till

Om ni hade köpt en häst som fungerat perfekt första veckan. Sedan hade testandet börjat men när man ägt hästen sedan 10/8 och man kämpat varje dag både med sällskap och utan sällskap att komma ut från stallplanen, lika gått förbi alla stallar (hoppat på ute i skogen och försökt komma ut på slingan men det inte gått) Inte ens på ridbana utan att det är småkrångel där också, hästen är frisk det är bara att personkemin fungerar inte mellan oss.

Det jag då funderar över eftersom min kompis och jag disskuterade detta och jag ringde upp tjejen som äger min fd foderhäst. Jag berättar min situation och frågar om det fortfarande finns möjlighet att få köpa loss honom.

Dagen efter får jag meddelande av henne, hon har funderat och vi har kommit fram till att hon ska provrida min häst, sedan ta henne på prov i 2 månader ev. Att om hon fastnat så byter vi eller säljer / köper till varandra

Min fd foderhäst är en häst som jag drömt om att äga och önskat flera gånger att jag en dag ska ha honom i mitt stall igen, jag älskar honom så mycket och den här texten skrev min vän om oss när han åkte

" trots att jag från början tyckte de två var ett helt omaka par, så har de växt i mina ögon. De var ämnade för varandra, de blev ämnade för varandra".

"Nathalie var upp tidigt den morgonen, red ut på en lång skrittur medans solen gick upp och tog ett rejält farväl av den stora Gentleman som varit en del av hennes liv i 10 månader. Ingen av oss kommer att glömma honom, ännu mindre Nathalie som spenderade dagarna med honom, verkligen älskade hästen helhjärtat".

Dem här citaten kan bara bevisa att den här hästen betyder allt för mig.

Vad skulle ni göra ?

Mitt dilemma är att hon har enorm kapacitet att komma långt i hoppning speciellt men även fälttävlan då hon har bra steg i dressyren. Hon är väldigt trevlig att ha att göra med men jag kan inte vara beroende av mina vänner att be dem rida ut med mig varje gång.

Fastnar hon så vill jag byta samtidigt som jag vet inte om jag gör bort mig?
Jag hade letat häst jättelänge när jag äntligen hittade henne men det börjar kännas motigt att aldrig kunna njuta av ridturen till fullo. Dem bra dagarna är lite krångel men vi kommer framåt och oftast är då min vän med och säger hur jag ska göra.

Sv: Dilemma

Min första tanke är att det tar i regel mkt längre tid än 2 månader innan man hittar knapparna.
Men i slutändan så är det bara du själv som kan avgöra om det är en häst du vill ge tid och satsa på .Lycka till hur du än gör.

Hej!
Förstår verkligen ditt dilemma då jag fick hem min häst förra året som var allt annat än lätt att göra med...

Dock verkar det som att du och jag har olika mål med vår ridning (jag är ingen tävlingsmänniska, har henne som hobbyhäst), plus att du har en annan fd foderhäst som är "The One" egentligen. Men jag kan säga såhär:

Hon testade mig VÄLDIGT mycket i början, och 2 månader är ingen tid om man räknar det så. Jag var beredd att lämna tillbaka henne så himla många gånger, men idag står jag som ägare. Hon frös fast, ibland frös fast redan i hagen så jag inte ens fick in henne, hon var väldigt loj på ridbanan och man fick inte henne att göra NÅGOT. INGET var kul tyckte hon.

Nu ett år senare älskar hon att bli riden, skogen är det bästa hon vet och fryser fast gör hon aldrig med mig längre, hon testar nya ryttare. Nu som först ett år senare har jag hittat knapparna på henne som gör att vi får vettig träning på ridbanan, den känslan när allt helt plötsligt sitter här obetalbar. Man får en bättre kontakt med hästen efter allt kämpande.

Men man får alltså vara beredd att lägga ner tid, massor med tid. Man blir arg och frustrerad och tänker både det ena och det andra om hästen.

Så om det var jag som hade dessa problem som du har nu hade jag inte gett upp, man får så mycket mer när det väl funkar. Men jag förstår om du överväger det helt klart. Också med tanke på att du kanske vill ut och tävla och inte riktigt vill ge tiden som det kanske kan ta. Om jag hade tyckt om den fd foderhästen så mycket som du beskriver hade det helt klart vägt över och jag hade nog gått på magkänslan som förmodligen hade klappat för foderhästen eftersom allt stämde där.

Jag vet att det inte tar sådan kort tid men att kunna skritta ut i skogen utan hästkompisar borde hon klara av när hon klarar det med ANDRA ryttare..

mitt problem är som sagt jag kan inte ta hjälp(inga föräldrar ellr vänner som kan köra) , jag blir tvungen att rida själv i skogen så länge jag inte själv har ett körkort och kan köra till tränare och det kan dröja till nästa år.. Men jag vill inte sitta på en häst som stegrar och inte har balansen för det. varje gång jag ska ut på min häst. Hon blir såpass farlig när jag försöker komma ut själv men med andra ryttare fungerar det perfekt.

Jag har samma problem, trots att jag kämpat i 4 år så är det först nu jag insett att detta funkar inte.
Han uppför sig kanske inte jättemkt bättre med andra ryttare men det finns ju dom som tkr det är en utmaning medan jag bara blir såå less på det. Jag tkr inte ens det är kul med hästar längre. Så blir min häst frisk så är han redan såld i princip till en annan tjej. Och för första gången så känns det enbart så himla skönt.

Jag ska köpa mig en lite tryggare häst som jag kan rida ut på själv utan att riskera livet, åka på träningar helt själv som jag alltid gjort innan osv. Så jag tkr det låter som en kanonbra idé om du kan byta så, då vet du ju även att hästen får det bra

Hur gammal är hästen?
Har du enbart skogen att rida i eller finns det även paddock?
Du sitter inte i ngn rolig situation men om hästen är så lovande och trevlig att hantera från backen så skulle nog jag kämpa ett tag till.
Varför inte backa ett steg och börja med mera träning från backen?
Tycker att det verkar som om det låst sej för er och att ni kommit in i en ond cirkel.Men fattar om du blir rädd ,det är inget trevligt när de reser sej.Hoppas att det löser sej för er.

Om jag fattat det rätt så är lite av dilemmat det att din häst "prestationsmässigt" är mer värd än foderhästen och att du "ekonomiskt" kanske gör en dålig affär om du byter rätt av?

Jag skulle säga att GLÄDJEN med hästen är värd väldigt mycket och får du roligare med din älskade foderhäst så är det säkert en bra affär för dig med ett byte, även om det är en ekonomisk förlust.

Dilemmat är fatiskt som du säger och att jag vet att min fd foderhäst är lite klantig och är mer i risk med vet ^^ Har fått behandlat honom mot infektion tidigare osv men han är ju frisk nu så jag har koll på hans sjukdomshistoria. min häst jag har nu är import dessutom och jag tror att hon helt enkelt är van att ridas på ett speciellt sätt.

Pinto
Jag har rannsakat mig själv och allt och jag är säker på att det är personkemin för vi har gått försiktigt fram.
Skog + ridbana dock ej tränare. Då jag har inget körkort och jag har inga föräldrar med körkort.. Min pappa har epilepsi och får inte tillbaka sitt körkort trots att han aldrig haft ett anfall sedan han fick diagnosen -.- Sedan så finns bara mormor och hon kan inte köra hästtransport och hon är runt 70 så något sådant skulle aldrig jag kräva.

Till alla: människan som är intresserad ska provrida på lördag sedan får vi se vad som sker, men just nu känns det bättre att byta och få hem min gentleman om hon fattar tycke för hästen annars är det annons på henne.

Pengar är inte allt i såna situationer så jag tkr du gör rätt, jag hade faktiskt skänkt bort min om jag hade vetat att han fick ett livslångt och bra hem hos någon jag känner väl. För just oron över vad som händer när jag släppt min kontroll och sålt honom är inte hälsosam på nåt sätt. Men jag tror han med får det bra hos den tjejen som vill köpa honom :)

Hej alla!
Det blev inget byte, hon kommer bara förstöra hästen..
Istället så har jag en häst jag varit spekulant på och provridit och varit påväg att köpa men det blev aldrig av. Den hästen har jag på prov nu under tiden min häst är på samma ställe som denna häst kommer ifrån :) För att jag ska fatta rätt beslut denna gång. Så bestämmer jag mig för denna häst så ska det ställe hjälpa mig att sälja och utbildad min :)

Förstår dej mycket väl.Köpte en gång en Nordsvensk som vägrade gå från stallplan med mej.Alla försök att rubba denne urstarke häst va förgäves.Jag var förtvivlad,men kämpade på.Till slut blev det rent farligt,han slängde av mej och skenade hem till stallet.(De få metrarna vi kommit!) Trots allt så älskade jag hästen och ville inte ge upp.Min hovslagare,som rekommenderat hästen,menade på att jag skulle lägga hästen och sätta mej på honom tills han gav sej! Eh? Detta löste sej på ett mycket märkligt sätt:tog ut veterinären och han upptäckte att hästen var totalt BLIND på höger öga!!Något som inte upptäcktes vid besiktningen när jag köpte honom.Tror jag det,att han gick märkligt och skyggade och så! Hur som helst,jag skaffade en "egen" häst till min häst,en liten Shettis.Han fick hänga med som stöd och vi hade många roliga år tillsammans.Det jag vill ha sagt är att jag vet hur jobbigt det kan vara.Var försiktig och kämpa på! Lycka till,hoppas det löser sej.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 464
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka