Dilemma med "hittekatt"

ylvalill

Trådstartare
Skrev här för ett tag sen om att vi hade en katt som ville flytta in hos oss. Vi annonserade ju efter ägaren, satte på katten halsband med meddelande om att ägaren skulle höra av sig (om katten gick hem emellanåt), anmälde till polisen osv. Flera veckor gick utan att vi hörde någonting och vi började så smått ställa in oss på att katten kanske var övergiven trots allt, och skulle bli kvar hos oss. Men så för ett par dagar sedan ringde ägarna, en släkting till dem hade då sett vår annons på Blocket. Katten visade sig bo bara en knapp km från oss! I alla fall så kom ägarna och hämtade katten och allt verkade frid och fröjd. Även om vi saknade honom (han är en supermysig katt!) så kändes det ändå skönt att veta vart han hör hemma.

Problemet är nu bara att detta snabbt visade sig vara en envis katt. Han kommer tillbaka igen, och sitter utanför och jamar. Är vi ute så följer han oss hack i häl och pratar konstant. Öppnar vi dörren kommer han farande som en raket och smiter in.

Vet inte riktigt hur vi skall hantera detta. Har verkligen inte hjärta att köra bort honom, det är ju inte så lätt för honom att fatta att han helt plötsligt inte får bo hos oss längre när det är hos oss han har bott de senaste veckorna. Samtidigt vill vi ju verkligen inte "sno" "grannarnas" katt! Men vad gör man? confused:
 
Sv: Dilemma med "hittekatt"

Ring ägarna och be dem komma och hämta katten igen, är man tillräckligt envis så kanske han accepterar det. De kanske bör ha honom inne en period för att "fatta" var han ska vara.

Men ibland flyttar katter, har en kollega som blev med katt när familjen flyttade men katten vägrade acceptera flytten utan bara kom tillbaka(lååång väg) och flyttade in hos kollegan. Tillslut bestämdes det att katten fick bo kvar där den ville :love:
 
Sv: Dilemma med "hittekatt"

Pratade precis med ägarna, och det visade sig att katten kommit till dem på precis samma sätt, så de hade full förståelse för situationen. De skulle bara stämma av med barnen vad de tyckte, och om de inte blev allt för ledsna så kör vi på att katten själv får välja. Kanske slutar med "delad vårdnad". :-)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 326
Senast: mars
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 270
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp