dilemma ang hovar..

S

Silly

har haft hästen barfota i ett halvår nu. har använt boots för att spara på hovarna o för att hon ska slippa obehag av vassa stenar o likande. nu på senaste tiden har hon slitit ner mkt på hovarna, men jag är ingen expert så de e svårt att säga om det är för mkt.. ja har gett henne biotin i ett par veckor nu för att stärka hovarna lite men jag kan inte se att de hjälpt något. senaste dagarna har hon ömmat jättemkt utan bootsen o hon får ganska kort steg på hårdare underlag. så nu börjar jag fundera på att sko henne igen. även om jag egentligen inte vill så känns ju hennes välbehag viktigast. finns de några alternativa lösningar eller måste jag sko henne? lägger in ett par bilder så att ni kan se hur hovarna ser ut o kanske kan göra en uppskattning... tacksam för svar :confused:

Ursäkta om dom är dåligt rengjord (blött ute)
bakhov
bakhov
Bakhov framifrån
Bakhov från sidan
bakhov från sidan
framhov
framhov
framhov från sidan
framhov framifrån
djupet i framhov

Senast ändrad av en moderator:
Sv: dilemma ang hovar..

Man började en gång i tiden att sko hästar för att underlätta för dom dvs för hästens skull. Nu har det gått virus i att det skulle vara bättre att låta hästen gå oskodd. Föralldel men då får du också låta bli att rida på den. Självklart skall du låta sko din häst.

Varför är det självklart?

Har alltid haft mina hästar skodda (oftast bara fram) men har nu en 6-åring som är oskodd. Hon är inte inriden än men hon ska få gå barfota så länge som möjligt. Tycker hästar kan gå barfota om dom inte har ont av det. Dessutom har trådskaparen ju använt boots vid ridningen.

Till trådskaparen: Om du är osäker testa att sko på henne igen (fram kan ju räcka till att börja med). Då märker du ju om hon blir bättre med skor. Så skulle jag gjort om det var min häst iallafall.

/Maria

Min häst är 16 år och har gått barfota sen i somras. jag har beställt ett par boots för att hemma ifall hon blir öm till vintern när det är fruset.

Min tvååring kommer oxå att gå barfota så länge som möjligt.

Det finns ingenting som säger att hästen inte klarar ridning när den är barfota. Jag tog av skorna efter att min häst tappar o tappar sina skor. Jag och hovslagaren har provat en del varianter för att få dem att sitta längre.
För mig känns det bättre att rida lite lugnare barfota, än att häste blir stående i flera perioder pga tappskor...

Varför togs skorna av från början???

jag började intressera mej för barfota o har läst endel av strassers forskning, skadlig inverkan o fördelar med barfota. när jag tog av skorna var jag väl medveten om övergångstiden o jag har haft endel kontakt med "barfota-folket" o även min hovslagare som arbeter med att sko hästar o inte barfotaverkning tyckte att jag skulle prova. jag läser allt jag kommer över o vill verkligen inte sko henne igen mer än om jag måste. till vintern tänkte jag sko henne me hippogrip för att slippa halkan men dom skyddar ju tydligen bara från slitage o o inte underlag.

hon har vart helt ren med bootsen o jag har använt dom vid nästan all ridning men nu har 3/4 boots gått sönder, en är lagad o en väntar på lagning så för tillfället har jag bara boots till framhovarna o eftersom jag bara haft en hel i stallet har hon fått gå i paddock o skog (inte grus) utan. i paddocken märks det inte så mkt mer än att hon blir lite kantigare att rida men på grus bokstavligen stapplar hon fram. dessutom är ja ju rädd att hon ska slita ner för mkt, hon sliter dessutom lite snett o de måste finnas lite hov att kappa av för att räta upp henne...

såg ni något på bilderna? ser hon ut att ha små hovar (kanske ör svårt att se..) är dom väldigt nerslitna? kan tilläga att hovarna blivit bättre, sulan är slätt o hon kan gå lite bättre än hon gjorde i början

Hejsan, tycker det ser ut som om sulorna är ganska "nedsjunkna". Särskilt fram. Traktstöden har också vuxit fram runt hela strålen, och skulle behöva verkas ner för att få en "djupare" hov.

Om du tittar på framhoven så tycker jag också att det bildats en bula i sulan framför strålen, i tån. Sådär brukar en fånghov se ut när hovbenet roterat. Men kanske beror det bara på att sulan inte blivit verkad på dött horn, förhoppningvis är det bara så.

Trakterna på alla hovar är också precis så låga de kan vara. Inte alltid hästen trivs med fullt så låga trakter, det får hästen avgöra, tycker jag.

Dags också att runda av det yttersta på hovvägen, som du kan se är den ojämn och kan i värsta fall bidra till hovsprickor.

I övrigt så ser ju hovarna tämligen jämna ut, så hon verkar inte slita onormalt snett eller så - det är bra och en förutsättning för att kunna ha hästen barfota, tycker i a f jag.

Detta är mina kommentarer till dina bilder, råder inget - bara säger vad jag ser i dagsläget.

ok, tack :bow:

det där om fång (hönsmamma), kan jag kolla på något annat sätt om de kan vara fång? eller hovbensrotation (kan dom få de utanför fångsjukdomen förresten?) hon avlastar inte frambenen iallafall... de va ett tag sen hovslagaren var ute o kollade till hovarna så om e lite vildvuxna..

vade innebär det att sulorna är nedsjunkna? eller snarare, vad beror det på? hon har ju vart skodd hela livet antagligen (12år) så lamellerna är väl kanske inte vad dom borde.. kan de vara de?

poängen är väl att ska hästen palla att gå barfota så behöver den röra på sej MYCKET och det är väl där det brister ofta. eller i början då, när hovarna inte hunnit anpassa sej.

vissa KAN inte ha hästar barfota och samtidigt rida/köra dom, för att förutsättnignarna inte finns där. andra kan det, och med tanke på att det är naturligt för hästen mår den bättre i längden.

vassego! ;-) Jätteintressant att få se nån annans hovar...

Att kolla fång/hovbensrotation går endast genom röntgen, mig veterligen. Men man kan ju utläsa vissa tecken som det där med bulan jag beskrev eller när man raspar hovarna och det syns spår av blod i lamellranden. Det indikerar ju att det varit en blödning i lamellområdet, vilket tyder på inflammation som i sin tur tyder på fång...Det är svårt även för en hovslagare att diagnostisera saken i efterhand.

Ett annat tecken är att se på hovväggen högst upp under kronranden, om den "nya" hovvägen växer ut i en annan vinkel än hovväggen har längre ner? Blir det en brytpunkt någonstans i profilen? Den punkten indikerar i så fall att hovbenet roterat vid den tidpunkten hovväggen började växa i ny riktning. Den nya riktningen är den riktiga, den du ska ha och rätta dig efter vid fortsatt verkning.

Men om du tänker tillbaka, har du märkt att ömheten tilltagit vid något tillfälle och sedan hållt i sig? Har du typ bytt hage? Frostnätter ute?

Nedsjunka sulor - menar helt enkelt att de är lite väl platta. En frisk hov som är normalt skapt har en konkav sula av friskt hårt horn. Din hästs sulor ser lite porösa ut och kan nog verkas lite för att nå ner till frisk, levande sula. Om sedan sulan fortfarande är nedsjunkna så kanske det beror på att 1: hon är född sån 2: varit skodd länge och inte hunnit anpassa hoven till barfotafunktion 3: fång

Utelut inte hovböld el dyl vid ömhet.

Låter som om du ska konsultera din hovslagare så han kan utesluta de värsta scenariorna, och verka det han kan ta av sulan.

Vill du verkligen ha henne barfota, så fortsätt rid henne med "tofflor". Kanske hovarna ändrat form om ett halvår och klarar av det galant sedan. Men ömmar hon för j*kla mkt så finns ju alternativet att sko. Men är det fång hon haft en släng av så räcker ju inte bara att sko, utan det tar ju en tid innan hovvägen vuxit ner i kontakt med hovbenet hela vägen - närmare ett år närmare bestämt...

Lycka till! Ta ett snack med hovslagaren, är mitt råd...

Nu ska jag se på film...

Om du ska använda hästen så sko den. Annars om du bara ska ha den gåendes i hagen kan den väl gå barfota. Det går som sagt troll i det här att ha hästar barfota. Har hört lite för många som får väldiga problem med att ha hästen barfota. Det är ju inte bara hoven som tar stryk vid barfotaridning. Du får ju en häst som går och spänner sig för att det gör ont, hur bra är det?

Om jag får säga något så tycker jag att framhoven ser sned ut.

på sidobilden ser man att tån är nedsliten, men trakterna går att sänka några millimeter vilket ofta gör att slitaget minskar i tån. Dessutom är inte slitaget något jag känner är problemet hos denna häst.
Övht är det dags att korrigera och runda av.

Traktstöden är höga och går långt fram. Brukar han som verkar ta ned traktstöden? Jag har anledning att tro att din häst har lite röta. Om du tittar på strålspetsen så ser den "krymt" ut, och mittstrålfåran är för djup. Att traktstöden blivit så långa betyder ofta att strålen behöver skyddas. Att den är öm i strålen alltså.
Var din häst väldigt trång i hovarna?

Många hästar blir lite extra känsliga när det är blött ute. Det beror på att hornet mjukas upp och då känner de av ojämnheter på ett annat sätt.

Du avgör själv om det är så illa att du måste sko på igen, men jag skulle förmodligen avvakta. Går hästen bekvämt med bootsen skulle jag rida mer.

Varför inte ta ut hovslagaren, låta han kolla vad det kan vara, t ex hovböld. Sedan rida henne med tofflor ett bra tag, tills du ser att hoven har växt, o fått en annan form,och är hel och fin igen, o det bara finns "ny fräsch" hov. Då kanske du som sagt ovan kan rida barfota utan problem. Jag har själv samma problem. Har skickat efter boots idag. Ska låta min häst gå barfota fram, med boots ett bra tag. Typ ett år, lr så länge som bootsen håller :) så att hovarna får växa, och vila sig från sömmar. Min häst har väldigt "porösa" hovar. De näst intill smullar sig av sömmarna.
Du skrev att du ger din häst biotin, o hade gjort det i några veckor, o inte ser ngn skillnad. Biotin måste ges i mins 6 månader i sträck, för att du ska kunna se ngn skillnan. På vissa hästar ännu längre tid. Och på andra så är det inte säkert att det ens funkar. På min häst funkar det utmärkt.
Lycka till!!! :banana:

Hade varit mycket intressant att få se en helbild på hästen så man lättare kan se hur den belastar.

Personligen så anser jag att hovarna borde se bättre ut efter ett halvår och de borde inte ömma efter så pass lång omställning.

Men tyvärr så får många hästar genomlida lång tids smärta i onödan, en kort period tycker jag är acceptabelt och kan man nästan få räkna med i de flesta fall tills hoven ställt om sig vilken den borde gjort efter ett halvt år om den verkats "rätt" från början.

Hovarna är sneda och ojämt höga, långa och utflutna samt lite separationer, traktstöden kan vara för höga men definitivt felvinklade och alldeles understuckna så hoven har ingen chans att kunna bredda sig och få en bra cirkulation, syns även på strålarna som är förkrymta. Anser också beroende på hur hästen belastar eller ser ut i sina ben att tårna är alldeles för höga och att vinkeln i hoven är fel.

Biotin hjälper föga och behöver ges länge innan någon ev. skillnad syns. En bra foderstat är A o O för en bra hovväxt i hop med en bra verkning/skoning, ett snabbverkande tillskott är även kisel.

MVH

tack för alla svar :bow: ska se me hovslagaren va hon har att säga. har fundrerat på att gå en kurs i aanhcp eller strasser eftersom vanliga hovslagare (som jag uppfattat det) inte verkar på ett sådant sätt att det hjälper hoven att återhämnta sej.

sissu skrev:
Men tyvärr så får många hästar genomlida lång tids smärta i onödan, en kort period tycker jag är acceptabelt och kan man nästan få räkna med i de flesta fall tills hoven ställt om sig vilken den borde gjort efter ett halvt år om den verkats "rätt" från början.
MVH

minst ett år har jag hört att de tar innan hoven är bra. hon har blivit bättre, inte mkt men lite iallfall. o sen tänkte jag på att barfota-hovar ska vara varma efter ridning eftersom blodcirkulationen ökat då, men jag har inte märkt att dom blivit jättevarma.. kan de bero på felbelastning typ i hoven? de va ett tag sen hovslagaren var ute så hovarna är lite skeva men nästa vecka kommer hon. du bad om helbilder, länkar ett par st o hoppas dom duger ;)

Fritt uppställd
Lite gräs ivägen men man kanske ser lite..
Halt under ryttare

jo så undrar jag om man kan verka trakterna så att dom blir lagom långa eller om det är något som växer fram? o så på sidan www.barfotahast.has.it, det som är skrivet om verkning, är det meningen att folk ska läsa det o sen själva börja verka sina hästar? de kan ju inte vara så bra, finns ju ingen som kan rätta en om man har fel?! :eek:

Silly skrev:
jo så undrar jag om man kan verka trakterna så att dom blir lagom långa eller om det är något som växer fram? o så på sidan www.barfotahast.has.it, det som är skrivet om verkning, är det meningen att folk ska läsa det o sen själva börja verka sina hästar? de kan ju inte vara så bra, finns ju ingen som kan rätta en om man har fel?! :eek:

Om du bestämt dig för en barfotametod så är mitt råd att du inte startar själv utan låter någon barfotaverkare komma ut och hjälpa dig. Det kan bli hemskt dumt annars.

på översta bilden av framhoven är hoven väldigt sned! Trakten närmast handen är ju flera centimeter längre än den på andra sidan.

Genomgående är trakterna låga, men långa, alltså understuckna. försök flytta bak belastningspunkten. Traktstöden hade vuxit sig väldigt länga och låg ner runt hela strålen, samt har lagt sig över sulan i trakterna, försök korta ned dem, de ska sluta ca mitt på strålen och absolut inte vara så höga!

men det är bara vad jag tror- och jag är ju strasseranhängare, så det är ju säkert fel :angel:

Det tar mellan ett halvår till ett år för en hov att växa ner, men att hästen skall behöva ha ont under så lång tid, det anser jag är rena ...........

Om en häst har ont i sina hovar under så lång tid så föreligger något fel i själva verkningen, en rätt verkat häst har inte ont så länge om den klarar av barfota gång. Om den ömmar trots "rätt" verkning utifrån sina benställning och belastning samt överkänslighet så skall hästen ha skor för att inte åsamka sig mer smärta i sin kropp.

Många av dessa läror verkar på löpande band och tar ingen hänsyn till hur individen är byggd eller rör sig och det är något jag saknar.

Du säger att du har läst på mycket och är lite insatt, varför är inte din häst bättre då? Visst kan en hovslagare verka, men de har vare sig tiden eller orken till att lägga ner vad som behövs fullt ut, vilket jag kan förstå, och som hästägare så kanske man inte alls har lust att låta verka sin häst minst en gång per månad som kan behövas i början.

Beroende på vem du har som hovslagare så kommer du också få bättre eller sämre hjälp med din häst, men det kan bli så mycket bättre och som jag ser det har hon inte fått en ärlig chans av barfotagång. När det gäller boots så är jag också mycket tveksam, varför ta av skor där hästen ändå kunde gå obehindrat och verka illa för att sätta på lösskor för att hästen skall gå när den rids, den har ju ont även när den går i hagen eller till och från stallet och då har den ju inga lösskor på sig.

Som jag misstänke så har hästen en vinkel som gör att hon inte bör vara verkad och ha den form hon har på sina hovar för opptimalt välbefinnande.

Har man inget val så får man själv läsa på allt man kommer över och sedan så får man öva. När jag började för fyra år sedan med barfotaverkning så tänkte jag som så att det är bättre att jag ev. "pajar" min häst än att en utbildad människa som SKA kunna sin sak inte kan den.
Nu hade jag turen och har inte pajat en endaste, bara lagat!

Har testat henne lite på olika underlag nu o med boots går hon rent på alla underlag, i alla gångarter. Barfota går hon obehindrat på rundare grus som verkligen är 100% grus (som blir svagt sviktande alltså), mjuka underlag (gräs o skogsmark) o ridbana o ridhus. Där använder jag bootsen mest för att inte slita så mkt på hovarna. Om det är grusväg ömmar hon när hon är barfota. På ridbanan upplevde jag att hon ömmade när hon var barfota men där märker jag en skillnad, hon har faktiskt blivit bättre. I hagen har hon väldigt jämt underlag o rör sej obehindrat utan boots, i stallet är det inte heller några problem. Det är bara mellan stallet o hagen, (1,5-5m beroende på vilken dörr man använder) som det är stallplan med visst grus på som hon kan ömma lite men för de mesta är det bara dessa 1,5m hon behöver gå mellan hage o stallgång, går fortfarande går ute nästan alla nätter. Men jag ska nog ta o kolla upp lite kurser i verkning så att de kanske blir mer "rätt". O hon får nog gå ett tag till barfota... Ska höra hovslagarens utlåtande oxå. I somras när en annan hovslagare verkade henne tyckte han att hon hade bra hovar.

En annan skillnad som man ser (ett otränat öga..) är att sulan håller sej slätt. I början blev det lixom som små¨inbucktningar, som hål efter mindre grus. Men nu är det helt slätt, men fortfarande inte så hårt som man kanske önskar..

Tack igen för alla svar :bow:

Tycker absolut du skall ge henne en tid till, men med en lite annorlundare verkning.

Tittar man på korten så håller jag med, hennes hovar ser inte alls dåliga ut bara felverkade utifrån ändamålet och påverade av det. Tycker det är hovar med bra förutsättning.

Tänk dock på när eller om du skall gå kurser att alla är individer och ingen är lik den andra och lägg alltid märke till alla små avikelser och vad som händer i hästens kropp beroende på hur man verkar m.m.m.m

Lycka till!

Senast ändrad:

Liknande trådar

E
Hästvård Min häst har gått barfota sen februari förra året då skorna togs av eftersom hovarna var så fula. Hovarna har visserligen blivit bättre...
Svar
12
· Visningar
1 180
Senast: Piraja
·
L
Hästvård Jag står i ett dilemma. Ska ha upp hovslagaren igen om ett par veckor. Jag har alltid haft skor på min häst (haft honom i 4 år) och så...
Svar
4
· Visningar
1 265
Senast: Stopek
·
G
Islandshäst Jag är nyfiken på att veta hur vanligt det är och hur ni tycker att det funkar. Hur har övergången gått osv? Min Islänning har varit...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 153
Senast: Gullan86
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar