Digivande sto, vilket foder skulle passa?

M

MadickenII

Mitt sto fölade i tisdags och ska om ca 20 dagar åka på betäckning. Hos hingsten kommer hon att få gå i en liten paddock, ca 6*6 m, tror inte att det är på gräs. Hingsthållaren tillhandahåller hö och havre. Om vi antar att höet är av stuterikvalitet, dvs 8 mj och ca 65 smbrp per kg, vad skulle då vara en bra foderstat? Jag vet att det bara är att räkna på det, men här handlar det om att täcka in allt det som hon skulle fått från ett bete.

Hon får nu fri tillgång på mkt fint hö, ca 1,5 kg luzernhack, 1 kg Kr**ft Plussgrön, 30 ml multivitaminer, ca 2 hg betfor och linfrömäsk. Hon får inte så mkt bete hemma, eftersom jag inte vill släppa iväg dom än, för lite gräs än så länge.

Jag funderar på ett helfoder, typ Krafft eller liknande, som jag kan köpa och ta med. Betfor vill jag gärna ge, hon har en känslig mage.

Nån som har ett förslag?!:)
 
Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

Jag skulle skicka med t.ex Krafft Pluss Grön. Att hålla på att räkna utan att veta vad höt innehåller är ingen större mening.
 
Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

Låter ju inte så kul att gå på 6x6 meter med ett föl.... Hoppas du tänker ta hem henne efter betäckningen och inte ha henne kvar i 17 dygn.
Jag skulle ta med samma foder som hon får hemma för att undvika för stora omställningar. DVS ta med både hö och kraftfoder av ditt eget. Åka dit då hon är brunstig och ta hem henne så snabbt som möjligt så att fölet slipper gå i den lilla hagen i flera veckor.
Jag tycker det är viktigt att före man åker till en hingsstation med sitt sto, ffa om dom har föl, göra ett besök för att kontrollera hur der verkar på gården. Hagar, staket mm. Har lärt mig efter många år att allt kan verka bra på telefon och sedan ser verkligheten helt annan ut...
 
Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

Jag har tänkt att ta hem henne så fort som möjligt, och att försöka få till en foderstat som stämmer med den hon har. Hingsthållaren är mkt välrenomerad och kompetent, samt har egna ston med föl. Deras omdöme tvivlar jag inte ett dugg på. Tydligen så har dom dåligt med mark, och tvingas göra så här eftersom dom inte vill släppa ihop betäckningstona med varandra.

Tack för svaren
 
Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

MadickenII skrev:
Jag har tänkt att ta hem henne så fort som möjligt, och att försöka få till en foderstat som stämmer med den hon har. Hingsthållaren är mkt välrenomerad och kompetent, samt har egna ston med föl. Deras omdöme tvivlar jag inte ett dugg på. Tydligen så har dom dåligt med mark, och tvingas göra så här eftersom dom inte vill släppa ihop betäckningstona med varandra.

Tack för svaren


Det var inte menat som kritik mot dig eller hingsthållaren ( jag vet inte ens vad du ska betäcka med) då jag skrev att det kan vara bra med ett besök före. Det var ett gott råd till alla bara! Det är inte kul att komma fram med sto och föl och helst vilja vända hem igen. Har hänt mig själv och många bekanta. Jag har för övrigt sett ställen som drivits av personer med hög utbildning, både veterinärer och agronomer mm som jag aldrig skulle lämnat hästen hos. Eller kända uppfödare som man tror har det välordnat och bra där föl och ston får stå i små upptrampade lerhagar med hängande staket i såväl solgass, bromsinvasion som ösregn utan möjlighet att söka skydd eller möjlighet att tas in i stall för att det inte finns tillräckligt med platser. Finns massor av exempel.

För övrigt kan man väl tycka att man ska ha tillräckligt mycket mark om man driver hingsstation så att sto och föl åtminstone kan röra sig lite om man nu inte har bete så det räcker.
 
Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

Jag håller med dig till fullo, och hade jag inte träffat hingsthållaren ett flertal gånger samt haft denne som veterinär på min häst så hade jag nog inte skickat dit henne. Du gör helt rätt som reagerar, det hade jag också gjort!

Det är klart att detta inte är det bästa för varken sto eller föl, men eftersom detta är att välja framför en mkt lång resa, så fick det bli den hingsten. Tydligen så har dom haft en beteshage där stona fått gå en stund varje dag, men denna var omgjord till ridvolt.

PS Jag tog det inte som kritik, och vad gäller hingsthållaren så får denne svara för sig själv...;)
 
Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

Ta inte detta som kritik, jag vill bara veta vad andra tycker och tänker.

Ditt stor har precis fölat, varför skickar du iväg henne på betäckning nu? varför inte vänta tills nästa år så hon får återhämta sig?
 
Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

Jag har redan tagit emot årets första ston för betäckning. Jag står för hö om de inte kan gå på bete men blir alltid lika glad när jag ser att stoägaren tagit med eget foder till sina djur. Det tycker jag vittnar om att de tänker och bryr sig om djuren.
Om jag var du så skulle jag skicka med egen mat för de 5 dgr som hon kommer att stå borta. Ingen krångel med magen vid foderbyte samt att du vet vad hon stoppar i sig.

Jag har iallafall inget emot att pyssla med andras byttor och pinaler, tvärtom är det ganska roligt att se vad folk stoppar i sina ston.
 
Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

Vadå återhämta sig? Nästa föl kommer först om 11 månader. Stoet har återhämtat sig tills dess. Om stoets kropp inte orkar så går hon gall.
 
Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

Ja den kommer om 11 månader ja. men den ska gå dräktig i dom månaderna. då hinner den ju inte återhämta sig. som sagt, jag e inte så haj på det här med avel. och i det fria betäcktes dom varje år men borde det inte vara bättre att dom får ett år på sig att återhämta sig?
 
Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

Skönt att få ett svar från en som själv har hingst:bow:

Jag ska släppa dom på bete nästa helg, så att fölisen i alla fall har fått gå på lite bete innan den åker. Var och kollade på det idag, växer så det knakar i backen!

Till Naggur: Att bli betäckt 30 dagar efter fölning är helt naturligt för en häst, och eftersom min häst enbart används till avel, så ser jag ingen anledning till att hon ska gå tom ett år mellan varje fölunge. Genom att ta föl varje år så blir hon lättare dräktig och mår bra, och jag kan få ekonomi på det hela ( typ......)
 
Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

Naggur skrev:
Ja den kommer om 11 månader ja. men den ska gå dräktig i dom månaderna. då hinner den ju inte återhämta sig. som sagt, jag e inte så haj på det här med avel. och i det fria betäcktes dom varje år men borde det inte vara bättre att dom får ett år på sig att återhämta sig?

Varför återhämta sig till vad? När mina avelsston går tomma blir de bara feta, sura och försöker stjäla andras föl. Ibland måste jag ta ut ett gallsto ur flocken för att hon så intensivt försöker erövra en annans bebis. Så får hon gå ensam och sukta och vara olycklig.

Det är bara de 3 sista månaderna av dräktigheten som tar på stoets krafter. HH
 
Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

till alla
Okej. tack för svaret.
 
Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

MadickenII skrev:
Mitt sto fölade i tisdags och ska om ca 20 dagar åka på betäckning. Hos hingsten kommer hon att få gå i en liten paddock, ca 6*6 m, tror inte att det är på gräs. Hingsthållaren tillhandahåller hö och havre. Om vi antar att höet är av stuterikvalitet, dvs 8 mj och ca 65 smbrp per kg, vad skulle då vara en bra foderstat? Jag vet att det bara är att räkna på det, men här handlar det om att täcka in allt det som hon skulle fått från ett bete.

Hon får nu fri tillgång på mkt fint hö, ca 1,5 kg luzernhack, 1 kg Kr**ft Plussgrön, 30 ml multivitaminer, ca 2 hg betfor och linfrömäsk. Hon får inte så mkt bete hemma, eftersom jag inte vill släppa iväg dom än, för lite gräs än så länge.

Jag funderar på ett helfoder, typ Krafft eller liknande, som jag kan köpa och ta med. Betfor vill jag gärna ge, hon har en känslig mage.

Nån som har ett förslag?!:)

Nya KRAFT groov (KRAFT 125) ger jag till mitt digivande sto. Annars gör en höanalys sedan ringer du krafft och nber dem göra en foderstat. As smart;)
 
Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

nya krafft groov och tilläggsfoder är det bästa till alla avelshästar
 
Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

Hästen har redan uträknad foderstat, och ska nu på söndag släppas på en vall som har vuxit upp rejält. När hon åker till hingsten så kommer hon att få samma foderstat som hon får nu, med ett tillägg på 0,5 kg pellets. Hon ska inte vara hos hingsten mer än en vecka, så hon får klara sig.

Tack för alla intressanta inlägg!
 
Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

nicodemus skrev:
nya krafft groov och tilläggsfoder är det bästa till alla avelshästar

Och du grundar detta påstående på vad ?

Pellets är aldrig det bästa för någon häst, det sämsta man kan trycka i dem faktiskt. Aldrig att ett peletterat foder skulle komma innanför mina stalldörrar hur smidigt och enkelt det än är att fodra med, hästens mage är inte anpassad på att smällta peletterat foder och den kraftiga ökningen på marknaden av peletterat foder går ju av någon anledning hand i hand med en kraftig ökning av antalet hästar med magsår, fundera på de ett tag du innan du ger sådana råd.
 
Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

Naggur skrev:
Ta inte detta som kritik, jag vill bara veta vad andra tycker och tänker.

Ditt stor har precis fölat, varför skickar du iväg henne på betäckning nu? varför inte vänta tills nästa år så hon får återhämta sig?

Fölston som är i avelsboxen betäcks faktist varje år....
En sådan kan ju inte vara tom vartannat år..:confused:

Och vaddå återhämta sig?? Från vad?
Dräktigheten? Fölningen?? Mammarollen???

AM
 
Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

nicodemus skrev:
nya krafft groov och tilläggsfoder är det bästa till alla avelshästar

Är du anställd åt företaget????

För det är absolut fel att säga dylikt.

Det bästa kraftfodret är det som kompletterar grovfodret.
Finns inget som säger att Krafft groov gör det.

AM
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett digivande sto som under dagtid (från kl 08:00-21:30) går på bete. Betet är jätte fint, speciellt nu när det har blivit lite...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 237
Senast: axel
·
Hästhantering Jag tänkte rådfråga härinne då jag har stött på lite problem med mitt halvblods sto. Hon är väldigt tittig av sig, och har svårt vid...
2
Svar
25
· Visningar
3 972
Foder & Strö Har surfat bak 15 sidor här på Foder forumet på buke utan att direkt hitta nån hjälp (bortsett ifrån att ringa foderrådgivare på SLU...
Svar
19
· Visningar
1 556
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö ...för samma häst i arbete? :confused: Jag hoppas ju få mitt sto dräktigt i år, och började då tänka på hur hon ska fodras när hon är...
Svar
2
· Visningar
1 014
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp