Digivande sto, vilket foder skulle passa?

Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

Nafayette skrev:
Fölston som är i avelsboxen betäcks faktist varje år....
En sådan kan ju inte vara tom vartannat år..:confused:

Och vaddå återhämta sig?? Från vad?
Dräktigheten? Fölningen?? Mammarollen???

AM

Ja som jag skrev s kan jag inte så mycket om avel. så förklara för mig varför dom inte kan gå tomma varannat år. och vad jag menade med att återhämta sig va alla tre allternativ du skrivit. Jag jämför med människor, känner ingen som skulle vilja fösa ett nytt barn varje år faktiskt. men eftersom jag inte kan något om avel s får du gärna berätta för mig varför man absolut inte ska låta ett sto gå och återhämta sig. hundar, tex. tar man ju inte valpar på på varje löp. och dessutom tar man max 4 kullar om man har något vett i skallen.
 
Sv: Digivande sto, vilket foder skulle passa?

Naggur skrev:
Ja som jag skrev s kan jag inte så mycket om avel. så förklara för mig varför dom inte kan gå tomma varannat år. och vad jag menade med att återhämta sig va alla tre allternativ du skrivit. Jag jämför med människor, känner ingen som skulle vilja fösa ett nytt barn varje år faktiskt. men eftersom jag inte kan något om avel s får du gärna berätta för mig varför man absolut inte ska låta ett sto gå och återhämta sig. hundar, tex. tar man ju inte valpar på på varje löp. och dessutom tar man max 4 kullar om man har något vett i skallen.
Nu är ju inte hästar och människor lika varandra. Ston i det vilda får föl varje år, orkar kroppen av någon anledning inte detta så kastar stoet/går gall. Så sker även med våra tama hästar. Det är betydligt mer naturligt för ett sto att få föl varje år i 13 års tid än att man rider den i 3 års tid.
Undr de första 8 månaderna i dräktigheten så tar det inte på stoets kropp, först de 3 sista månaderna kräver stoet mer näring för fostrets skull. Ett sto har betydligt lättare att föla än vad en människa har. Ägg produktionen drar igång redan 7 dgr efter fölning inte som hos människan där det tar flera månader (om man ammar)
Ett avelsto som "bara" går som avelsto brukar inte må bra i psyket de år hon går gall. Många försöker sno andras fölungar och kan bli helt rabiata.

Egentligen så skulle kvinnokroppen må bättre av att alltid vara dräktig. Då skulle man få barn med 2 års mellanrum. Sen att man som kvinna inte vill föda barn är en annan sak men lägg inte in mänskliga aspekter på stona är du snäll. Hundavel kan jag inget om så den parallellen kan jag inte svara för. Men mer än 4a kullar låter svårt om man tar första kullen när tiken är 2. En hund brukar ju inte bli så gammal, inte som en häst iallafall. Kaniner däremot har jag hört att man ska ta 3-4 kullar om året på. Vilekt djur ska vi jämnfra med? Gnagare el rovdjur när hästen är gräsätare?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett digivande sto som under dagtid (från kl 08:00-21:30) går på bete. Betet är jätte fint, speciellt nu när det har blivit lite...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 237
Senast: axel
·
Hästhantering Jag tänkte rådfråga härinne då jag har stött på lite problem med mitt halvblods sto. Hon är väldigt tittig av sig, och har svårt vid...
2
Svar
25
· Visningar
3 972
Foder & Strö Har surfat bak 15 sidor här på Foder forumet på buke utan att direkt hitta nån hjälp (bortsett ifrån att ringa foderrådgivare på SLU...
Svar
19
· Visningar
1 556
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö ...för samma häst i arbete? :confused: Jag hoppas ju få mitt sto dräktigt i år, och började då tänka på hur hon ska fodras när hon är...
Svar
2
· Visningar
1 014
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp