Digivande sto som tappar hull

J

javill

Mitt sto med föl tappar hull. Hennes föl är nu tre månader lite drygt. Hon går på bete dygnet runt i stor kuperad hage. Har senaste veckan höjt hennes kraftfoder, Hippo Alfa till ett kg per dag. Hon får också extra e-vitamin, selen, vitlök och b-vitaminer. (En näve av vardera havre och fibergi låg men, det är bara för att hon inte ska gå och ta de andra hästarnas mat, de får fibergi som hon gillar skarpt.)

Är det ingen näring i gräset alls nu eller? Hur lång tid tar det innan jag ser resultat av ökningen till 1 kg? (Ökade från 0,5 kg.) Hur mycket bör jag öka till om inget händer? Hon är inte mager över revbenen men, har tappat muskler så hon börjar bli spetsig över ryggen och så har hon tappat lårmuskler på sidorna också. Hon motioneras inget för tillfället. Vill inte att hon ska tappa mer nu. :mad:
 
Mitt ena sto har också börjat tappa. Nu är hennes föl 5 mån så vi börjar vänja av henne. Ger man mer foder så brukar det resultera i att stoet överför det till mjölken. Jag brukar ge fölet krafftfoder samtidigt som stoet i sådana lägen.
 
En ökning med 0,5 kg är en droppe i havet för ett digivande sto som tappar hull. Jag fick börja fodra mitt föl tidigt pga att stoet tappade så mycket, han fick krosshavre och Krafft Breed (nu heter det Pluss Grön). Stoet åt 3 kg havre, 2 kg lusern, 1 kg betfor (torrvikt), 0,5 kg soja, vetekli, Krafft Protein och olja... den mesta tiden jag var ute gick åt till att stå och se på när hästarna åt. Utöver detta foder åt hon hö (kanske 3-4 kg/dag i hagen + vad hon hann knapra i sig inne när jag var där) och så bete dygnet runt, "kobete".
 
Hmm.. det var ju lite skillnad. Vad räknar du med för vikt på stoet? Räknar med att mitt bör väga ca 380 kg, och har kanske tappat 10-20 kg nu.

Ok, jag ökar ett kilo till om dagen till att börja med. Hur lång tid tar det till man kan se något resultat? Vill inte öka för mycket på en gång.
Ska jag ge fölet också? Han är rund och fin men, han kanske "tar" mindre från mamman då?
 
Fölet är lite för litet för att du ska få någon riktigt bra effekt av att fodra honom. Men ge honom en månad så, och han ska ju lära sig äta ordentligt med kraftfoder, så han kan få börja äta nu med, även om det kanske inte 'gör' så mycket för stoet än så är det dags att börja vänja lite.

Många ston är 'mjölkmaskiner', de ger precis allt de får till fölet, som växer så det knakar (och iband allades för fort), men stoet ser fortfarande anskrämligt ut. Så du tänker helt rätt att han 'tar' mindre från mamma om han får mat själv med. Men han är lite för liten för de ska ge riktigt resultat än, men som sagt, han kan börja lära sig äta.

Jag minsn inte på rak arm värdena för HippoAlfa, men jag har för mig de inte är sådär jättehöga. Och digivande ston behöver MASSOR, så jag skulle byta alfan mot Krafft Pluss Grön (fd krafft breed) istället.

Nu fick ju jag problem med att mitt föl växte för fort (mammas mjölk var alldeles för bra) och fick trixa som fasiken för att få bukt med det, t ex ta bort all stödfodring, flytta till sämre bete och sen vänja av nattetid från fem månader och helt från sex månader (vi hade vant av ännu tidigare om inte fölet fått en luftvägsinfektion vid fyra månaders ålder). Den tidiga avvänjningen var 'nödd och tvungen' dock. Men när hon började tappa i slutet av sommaren (fölet är fött i april) så var det klöverbete och rejäla givor breed det handlade om. Och då ska tilläggas att stoet var ett arabsto av D-ponnymått och ganska normalfödd. Och det var ett BRA klöverbete i botten.

Så. jag skulle byta ut alfan..
 
Hej, Hippo Alfa har inga höga värden alls.
jag gav det i början av dräktigheten, men fick byta den mot just Krafft Plus grön sedan då hon i slutet behövde mer. Och även nu under digivningen. :)
 
Hippo Alfa har ung samma värden som Lucern och Nya Krafft Groov, alltså runt 13 i Smrp/MJ-kvot. Pluss Grön har en kvot på 20, att jämföra med Krafft Protein och soja som ligger runt 30.

Energin ligger runt 10 i alla sorterna.

mvh Jessica
 
Ah, jag har inte blivit helt senildement då =) Skönt.

Jag höll ju på att få slag när jag ville hitta något annat än Brred, soja och KP som lågt högt i protein (åt unghästen) och insåg att det fanns inte. Men mindes inte hur mycket under alfan låg.

Men då är det än större anledning att byta ut den pronto.
 
kom ihåg att vid 3-6 månaders ålder på fölet så behöver mamman lika mycket foder som när hon var högdräktig för att kunna klara att ge di ordentligt.
 
Inser hur glad jag ska vara åt min lättfödda märr. Hon håller sig jätterund och fin på 1 kg havre och 1 kg luzern OCH har en fölunge (2.5 mån) som är väldigt rund och fin.
Just nu har vi dessutom bytt från ett ängsbete (börjar bli för magert) till ett kobete vilket innebär att hon inte VILL ha något kraftfoder.
 
Då ska jag se till att byta ut Hippo Alfan snarast. Ska kolla om de har Plus grön eller kanske hellre Kraft protein idag. Kan blanda med lite från den säcken Alfa jag har kvar så länge. Misstänker att stoet ger ifrån sig allt hon får i sig i form av mjölk.

Fölet är stort och rund och fin, var i och för sig stor när han föddes också men, hon gick drygt fem veckor över tiden.

Var ligger proteinvärdet på havre (har glömt)? Jag har bara lite kvar sen ifjol men, det kan vara bra att räkna på inför hösten.

Jag tror att det är ok värden på betet än så länge. Inte rent klöver i och för sig men, grönt och frodigt trots värmen. Finns ett kraftigare bete men, de andra hästarna är smällfeta och jag vill inte flytta fölet och mamman ensamma till den hagen.
 
Stoet får mer kraftfoder nu än när hon var högdräktig. Hon hade då fri tillgång på hösilage med en kvot på 5,5 och 0,5 kg Hippo Alfa. Hon var rund och fin på det, lite väl rund kanske.

Tog bort kraftfodret när fölet föddes för hennes mjölk blev lite väl kraftig så han blev lite lös i magen. Tänkte också att det nya gräset skulle kompensera kraftfodret. Började med lite kraft igen när fölet var ca 1,5 månader och man kunde se att hon börjat tappa. Fast så här i efterhand skulle jag kanske börjat tidigare och framförallt gett en större mängd.
 
Då fick hon alldeles för lite protein under högdräktigheten, troligtvis mycket därför du ser att hon tappar mycket nu.
 
Ok men, borde hon tappat redan när hon var dräktig då? Hon var då vad många storhästägare skulle kalla smällfet med rejäl hjärtrumpa och ett par cm späcklager. Det var inte förrän fölet var drygt en månad som hon började tappa. Eller tar det så lång tid?

Tycker man fick råd om att inte överutfodra med protein under dräktigheten eftersom fölet kunde bli för stort då. :crazy: Känns som att hon skulle haft kraftfoder i rejäl dos när fölet var fött också. (Förutom första veckan kanske.)
 
Proteinunderskott på "vanliga" hästar brukar inte märkas förrän frampå vårvintern, trots att de har gått på underskott hela hösten.

Hur fort hästen tappar beror på hur stort underskottet har varit.

mvh Jessica
 
Ok, då vet jag hur det ligger till. Hur lång tid tar det för henne att hämta sig igen om jag proppar i henne protein och energirik mat nu?
 
Mitt första år som uppfödare var ifjol och jag gjorde en massa misstag. stoet började tapa rätt tididgt , när fölis var några månader gammal men jag tog det inte på allvar och gav bara nått kilo Hippo Alfa. snart var mamman ett skellet och jag fick fodra upp henne hela hösten och vintern med fri tillgång på en blandning av Hippo Alfa och lucernsnitt, gick väl 5 kilo av vart per dygn. Inget hö..Billigt blev det inte :crazy:
 
Det beror nog lite på hur stoet brukar ta sig. Det väldigt olika från häst till häst, vissa ser man direkt att de hämtar sig, andra är det svårare med.

I första skedet är det viktigast at se så att man får stopp på fortsatt viktnedgång, sedan får man se om aktuell giva räcker eller om hon behöver mer.

mvh Jessica
 
Säger detsamma. Mitt sto och hennes hingstföl på 2 månader är båda runda som bollar. Och då har dom "bara" gått på bete, inget krafftfoder.
Har dock tadit hem dom nu och då blir det krafftfoder succesivt igen. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 778
Senast: Blubbis
·
Z
Foder & Strö Hej! Är generellt rätt dålig på foder, då jag har hästar som överlever på luft i normala fall ;) Mitt sto som har ett 8 v föl vid...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Ziemona
·
S
Foder & Strö Kanske ligger denna tråden fel, men då kan ni gärna flytta den till rätt plats, men jag hittade inget annat och det har ju ändå med avel...
Svar
9
· Visningar
956
Senast: Sevlan
·
Foder & Strö Eller denna fråga kanske är individuell precis som med oss människor? Jag har ett 12-årigt sto som varit sjuk en längre tid...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: jenred
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp