Digivande sto som tappar hull

Hur gammalt var/är ditt sto Djurjouren? Funderar på om hon tappar lättare för att hon är äldre. Ska försöka trycka i henne mat nu och släppa henne och fölet på kraftigare bete nattetid.
 
Vi har principen att en dräktig märr skall ha rejält med mat.
När hon sedan är högdräktig skall hon ha ännu mer.
När fölet är tre månader tar den som allra mest av mamman.
Alltså skall det finnas "reserver" utifall att..

En fölmärr som är rund undertill och benig i överlinje har definitivt proteinbrist.
Det är inte alls bra om hon redan nu ser ut så där.


Brukar säga att när fölmärrar rasar i vikt så går det fort. Att få tillbaks dom i ordentlig hull tar däremot ett år.

Vi har ett skrälle hemma nu som vi hämtade på hingststation.
Ungen är född den 13e maj.
Denna märr får vara kvar hemma för "gödning"
Hon är dräktig och har en bamse vid sidan om.
Ute om nätterna och inne på dagarna.

Med alla insekter och annat ohyra på betet så får inte mammorna betesro.

Så tänk stort, mängsmässigt, när det gäller foderstat.
Allt för många använder foderminiräknare istället för foderögon...
Det straffar sig..på en stormjölkande fölmärr..speciellt förstagångare och stort föl vid sidan..


AM
 
Tack för alla svar. Jag har nu gett extra mycket foder i snart en vecka. Vet inte om det är inbillning men, tycker att hon fyller ut redan.

Jag tänkte jag skulle visa hur hon ser ut nu. Jag tog bilderna igår. Lite svårt att se hur hon ser ut över ryggen bara. Hon är lite tjurig för hon vill ut från fållan där hon fått mat och in till sin bebis. Det som syns på hennes lår är lite lera. :o

http://img.photobucket.com/albums/v37/javill/Hastar/Image22Una.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v37/javill/Hastar/Image23Una2.jpg
 
Jadå, hon har fått lite mer varje dag och får nu 0,5 kg Kraft grön plus, 1 kg havre och 1 kg Hippo Alfa. Ska öka Kraft grön plus mer men, väntar ett par dagar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 778
Senast: Blubbis
·
Z
Foder & Strö Hej! Är generellt rätt dålig på foder, då jag har hästar som överlever på luft i normala fall ;) Mitt sto som har ett 8 v föl vid...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Ziemona
·
S
Foder & Strö Kanske ligger denna tråden fel, men då kan ni gärna flytta den till rätt plats, men jag hittade inget annat och det har ju ändå med avel...
Svar
9
· Visningar
956
Senast: Sevlan
·
Foder & Strö Eller denna fråga kanske är individuell precis som med oss människor? Jag har ett 12-årigt sto som varit sjuk en längre tid...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: jenred
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp