Digivande sto, mera hö eller mera kraftfoder?

P

Preed

Jag räknar ut min foderstat enl. formlerna ur "Hästen - näringsbehov och fodermedel" av Christina Planck m.fl. Nu är det så att jag har ett digivande sto och det framgår inte där om man ska bibehålla den mängden hö stoet normalt behöver och öka på kraftfodret för att täcka upp det nästan tredubbla behovet av protein och energi, eller om man ska försöka täcka upp behovet med hö.. Mitt sto har åtminstone börjat sätta i sig enorma mängder hö senaste månaderna(över 20kg/dag när hon inte stått i beteshagen) så då har det ju täckt upp behovet.. Trots detta har hon ändå tappat hull och man ser nu revbenen på henne och då har jag ändå ökat på hennes kraftfoder med nästan fyrdubbelt plus att hon får maxgiva av sojaprotein.. Nåja det borde ju vända nu, fölet är snart 4 månader och hon borde dia mindre och mindre framöver så stoet kommer väl börja lägga på hull igen nu..

Men nu blev det massa svammel.. Åter till min fråga.. Är det bättre att täcka upp digivningsbehovet med grovfoder eller ska man göra det med kraftfoder? Skillnaden skulle bli från 17kg hö+2kg havre+soja till 10kg hö och 8kg havre... Inte ekonomiskt sunt, eller för min stackars rygg som får bära hem 7 säckar havre/månad.. :) Jag vill nog bara höra att det inte är farligt för stoet att äta såpass mycket hö som hon gör, men hon har då inte visat på några problem hittils..

Kan tilläggas att mitt sto inte har lätt för att bli fet precis, hon är travare och har i sin ungdom på banan säkert tuggat i sig 4-5kg havre om dagen och man märker att hon även nu som ridhäst sen flera år tillbaka ändå har en helt annan ämnesomsättning än t.ex. ett "vanligt" halvblod.. Hon har ju inte svårt att hålla hullet, men hon kan nog inte heller bli för tjock utan extrema förhållanden..

/ Fredrik

Sv: Digivande sto, mera hö eller mera kraftfoder?

Vad har du för värden på höt? 8 kg havre låter inte som något vettigt om du inte kan fodra 5ggr/dag med kraftfoder.

Jag ger fri tillgång på hö och fodrar upp med det kraftfoder som behövs. Ser ingen anledning förrutom tvärdåliga värden i höt att begränsa grovfodermängden.

Jag har fri tillgång på hösilage på mitt halvblodssto med 31/2 månaders fölunge vid sidan. Sen fodrar jag upp med kraftfoder. Nu äter hon 1kg krafft groov och två kg havre plus betfor och olja. SKa öka på kraftfodret nu eftersom hon håller på att sättas igång. Man får ju hålla lite koll så hon inte faller ur...

Hola,
Jag skulle välja att ge så mycket grovfoder som möjligt. Men det låter som att hon faller ur om hon inte får mera protein.

Istället för att ge en stor giva havre så kan du ge lucern (och kanske komplettera med en mindre giva havre för lysin etc). Lucern är proteinrikt men framför allt, räknas som grovfoder.

Mitt eget sto fick fri tillgång på hö/hösilage förra hösten när hon gick med föl vid sidan. Ovanpå det 2 kg lucern, 1 kg Hippo samt vitaminer/mineraler.

mvh Eva

Höet har 56g SMB råprot/kg TS så det är ju ganska högt faktiskt, men det krävs ändå ca 17kg plus en mängd med kraftfoder och soja för att täcka behovet som är det tredubbla mot i vanliga fall utan föl..

Idag ökade jag havren från 2,25kg till 3kg dessutom.. Nåja fölis fyller 4 mån om en vecka så nu ska hon väl dia mindre fram tills avvänjningen..

Jag har kikat på diverse krafft alternativ(groov 125, protein och plus) och den enda skillnaden blev att det skulle kosta ca 200kr mer i månaden för att täcka upp samma behov.. Jag betalar bara inte dom pengarna för en logotype på fodersäcken som jag ändå häller över i tunnor och kastar bort.. :p Groov 125 t.ex. kostar mer än dubbelt så mycket som vanlig hel havre, fördelen är väl att det innehåller vitaminer etc, men det ger jag i form av alger som kostar ca 1kr/dag.. Havre+betfor+soja+alger=13,76kr/dag jämfört med krafft groov 125 sm kostar 18kr/dag.. Har man som jag inte så gott om pengar och ska föda upp 2 hästar på CSN bidrag så måste man vända på varenda krona för att få det att gå ihop.. :)

/ Fredrik

3 dubbla?
Är det inte bara dubbla - mot ridhäst då?
Travare är oftast inte mera svårfödda än ädla halvblod.

Hon behöver väl en sådär minst 1000g smrp och över 100MJ.

17kg hö ger 800g smbpr om det är torrhö med 64%TS.
Du behöver då lägga till mellan 200-300g smrp.
Havre ger bara ca 90g/kg medan lusern ger 120g/kg.
Om det vore min häst så skulle jag ge så mycket hö som hästen får i sig och sedan komplettera med lusern och sädkross i en blandning 1:1.
Det finns även mycket prisvärda färdigfoder som det inte står Krafft på utan Edel Avel på 135g smrp/kg för 3.75kr/kg+moms=4.70kr/kg.
2 kg av det ger 270g smrp och allt annat ett digivande sto behöver för 9:40/dag - billigast hittils.

Vad ger du för ditt hö?
Och vilken energi har du i det?
Så kan jag räkna ut det billigaste alternativet för dig.

Inte_Ung skrev:
3 dubbla?
Är det inte bara dubbla - mot ridhäst då?
Travare är oftast inte mera svårfödda än ädla halvblod.

Hon behöver väl en sådär minst 1000g smrp och över 100MJ.

17kg hö ger 800g smbpr om det är torrhö med 64%TS.
Du behöver då lägga till mellan 200-300g smrp.
Havre ger bara ca 90g/kg medan lusern ger 120g/kg.
Om det vore min häst så skulle jag ge så mycket hö som hästen får i sig och sedan komplettera med lusern och sädkross i en blandning 1:1.
Det finns även mycket prisvärda färdigfoder som det inte står Krafft på utan Edel Avel på 135g smrp/kg för 3.75kr/kg+moms=4.70kr/kg.
2 kg av det ger 270g smrp och allt annat ett digivande sto behöver för 9:40/dag - billigast hittils.

Vad ger du för ditt hö?
Och vilken energi har du i det?
Så kan jag räkna ut det billigaste alternativet för dig.

Om det nu inte vore för reglerna för forumet så skulle du väl få göra det.. ;) Men jag har fått det att gå ihop på pappret iaf med 17kg hö, 2kg havre, 0,3kg betfor och 0,25kg soja.. Plus algmineralerna då..

Höet innehåller 56g SMB råprot och och 7,7MJ per kg TS så det är ganska kraftigt(proteinmässigt iaf)

Och jodå, det ÄR det tredubbla behovet av protein, då hennes underhållsbehov ligger på 6g/MJ PLUS digivningsbehovet som är 12g/MJ av underhållsbehovet.. Dvs 18g/MJ om man förenklar det hela.. Energibehovet däremot är "bara" det dubbla.. :)

Men vad man räknar ut på pappret och vad som funkar i verkligheten verkar ju inte stämma, för hon magrar trots denna foderstat(och hon får faktiskt mera havre än vad som står på foderstaten).. Jag hoppas bara att det vänder snart nu när ungen passerar 4 månader.. :) Tyvärr blev det inte att börja sätta igång henne som jag hade tänkt nu när hon är så mager, så det får vänta tills hon har lagt på sig lite hull igen, men det kan jag leva med.. :)

/ Fredrik

Har du koll på mineralerna?
För mycket och fel kan ge avmagring då det belastar systemet.
Och även kan störa upptaget av näring.

Personligen så litar jag inte på sådana där algmineraler.
De innehåller oftast för mycket jod och kan även innehålla tungmetaller och för mycket selen.

Mina hästar har fått mycket lättare att hålla hullet sedan jag begränsade mineralintaget till bara det som hästen verkligen behöver och inte ger något alls för säkerhets skull.

Inte_Ung skrev:
Har du koll på mineralerna?
För mycket och fel kan ge avmagring då det belastar systemet.
Och även kan störa upptaget av näring.

Personligen så litar jag inte på sådana där algmineraler.
De innehåller oftast för mycket jod och kan även innehålla tungmetaller och för mycket selen.

Mina hästar har fått mycket lättare att hålla hullet sedan jag begränsade mineralintaget till bara det som hästen verkligen behöver och inte ger något alls för säkerhets skull.

Nu hänger jag inte med, ger du hästen det den behöver, eller inget alls? :D

Jo jag räknar på mineralerna också och ser till att inte ge för mycket av något..

/ Fredrik

kanske byta havren mot korn o börja med kraft grön pluss(bra protein o lättilgänglig energi) i liten giva eller lusern. Ring en foderådgivare o hör, de som är foderådgivare på KRAFT jag ringt till har varait väldigt ärliga o bra tycker jag, har blivit rekomenderad lusern som alternativ istället för pluss (blir biligare så) tyckte det var skönt att höra nån som jobba på KRAFT rekomendera något som inte är deras !

Har själv ett digivande fjordsto som tappat vikt en tid,fast hon gick på bete o fick lite hö .Men jag börjar få upp henne igen med 1 kg lusern, mineraler + samma hö som förut (9 mj 90 smbrpg) o ändå så är ju inte lusernen så mkt starkare än vad mitt hö är men det kanske är mer lättsmält med lusernen det funkar ju iaf. Fölis är född i maj o har nu börjat på en egen skål med lite lusern, bara ca 0,3 kg.

Preed skrev:
Nu hänger jag inte med, ger du hästen det den behöver, eller inget alls?
Något sådant.
Jag ger inte en massa jox bara för säkerhets skull.
Utan ger bara det som saknas efter att jag har räknat ut vad fodret ger.
Ibland så blir det inget alls.
Och det enda som då behövs är selen, för det finns inte i svenska jordar.
Då ger jag bara Tokosel från Apoteket en gång i veckan.

Preed skrev:
Jo jag räknar på mineralerna också och ser till att inte ge för mycket av något..
Med tanke på att du ger alger - har du kollat jodintaget?
Jod kan störa ämnesomsättningen.
Har du otur så ökar den och hästen bränner massor av energi i onödan.
Och blir svår att hålla i hull.

Preed skrev:
Om det nu inte vore för reglerna för forumet så skulle du väl få göra det..
Jag tror att vi kan kalla det för "En prisjämförelse" och hävda att det har ett allmänt intresse faktiskt.

Preed skrev:
Och jodå, det ÄR det tredubbla behovet av protein, då hennes underhållsbehov ligger på 6g/MJ PLUS digivningsbehovet som är 12g/MJ av underhållsbehovet.. Dvs 18g/MJ om man förenklar det hela.. Energibehovet däremot är "bara" det dubbla.. :)

/ Fredrik

Vill bara kommentera att du har missuppfattat detta på pappret. Sen kan det säkert stämma i verkligheten ändå.

Men i alla fall; för stoets underhållsbehov ligger behovet kvar på 6 g smb.rp/MJ, för digivningstillägget är behovet 12 g smb.rp/MJ. Digivningstillägget i energi är 100 %. Med ett litet enkelt räkneexempel får du t ex underhållsbehov 50 MJ och 300 g smb.rp, digivningsbehov 50 MJ och 600 g smb.rp = totalt 100 Mj och 900 g smb.rp. Dvs den totala kvoten är 9 g smb.rp / MJ och inte 18!

Sen kan det naturligtvis vara individskillnader. Men det är bra om det är rätt i teorin först i all afall.

Jag tror du har ett för dåligt hö för att det ska utgöra en så stor del av foderstaten till ditt digivande sto. Kvoten är ganska bra men värdena tycker jag e för låga. Visst är det bra om hon äter mycket hö, men jag skulle utan tvekan byta in/lägga till nåt mer laddat kraftfoder. Vi ger krafft pluss grön för att fylla det höga behovet. Det funkar bra till vårat sto. Det finns så klart många andra (o kanske billigare) alternativ.
Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att du inte ska bli :devil: men: Varför skaffade du en häst till om du inte har råd? Vilka inkomster du har stuntar väl hästarna i. Bra mat o tillräckligt mycket torde vara en viktig ingrediens för att få friska o hållbara hästar. Jag kan inte tänka mig annat än att du vill ge fölungen bästa möjliga förutsättningar i livet o så länge de växer är maten väldigt viktig. Ingen vill ju betala onödigt mycket för någonting men det är ju ingen lång period som ditt sto har extremt högt näringsbehov så jag tycker du ska se den extra foderkostnaden som en investering i framtiden. Jag får känslan av att du ska behålla fölet o hur ska du ha råd sen då när de tillsammans behöver ännu mera mat?

ZorréZaid skrev:
Jag tror du har ett för dåligt hö för att det ska utgöra en så stor del av foderstaten till ditt digivande sto. Kvoten är ganska bra men värdena tycker jag e för låga. Visst är det bra om hon äter mycket hö, men jag skulle utan tvekan byta in/lägga till nåt mer laddat kraftfoder. Vi ger krafft pluss grön för att fylla det höga behovet. Det funkar bra till vårat sto. Det finns så klart många andra (o kanske billigare) alternativ.
Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att du inte ska bli :devil: men: Varför skaffade du en häst till om du inte har råd? Vilka inkomster du har stuntar väl hästarna i. Bra mat o tillräckligt mycket torde vara en viktig ingrediens för att få friska o hållbara hästar. Jag kan inte tänka mig annat än att du vill ge fölungen bästa möjliga förutsättningar i livet o så länge de växer är maten väldigt viktig. Ingen vill ju betala onödigt mycket för någonting men det är ju ingen lång period som ditt sto har extremt högt näringsbehov så jag tycker du ska se den extra foderkostnaden som en investering i framtiden. Jag får känslan av att du ska behålla fölet o hur ska du ha råd sen då när de tillsammans behöver ännu mera mat?

Vadå LÅGA värden? Energin är kanske lite låg men 56g SMB råprot/kg TS är ju nästan "stuterihö".. För hästar ska det ju ligga runt 40.. Nåja nu behöver ju faktiskt mitt sto "stuterihö" iom att hon diar, men dom andra hästarna i stallet är det mera synd om, dom får knappt nog med hö för att hålla värmen på vintern, ger man dom mer så blir dom feta istället.. Vi ser hellre ett hö med lägre proteinhalt här uppe i norrland, så att vi kan utfodra en större mängd istället så hästarna håller igång värmen på vintern..

Jag sa aldrig att jag inte har råd, däremot att det är tungt att få pengarna att räcka till när man bara har studiemedel..

Såhär ser iaf min foderstat ut nu, allt är med förutom att jag inte har räknat in algerna, jag ger så lite av dom så det är ingen fara.. Och nej dom ska inte vara farliga för hästar dom är faktiskt gjorda just för hästar...

Min foderstat ser kanske lite farlig ut med alla siffror och grejer men det är så jag vill ha den.. Allt viktigt finns med och lite därtill :) Petade ihop det hela i excel och använde alla formlerna ur Christina Planck rapporten så nu tar det mig bara en sekund att ändra på något och så ser jag direkt hur det ser ut.. :)

foderstat.gif

/ Fredrik

Du skrev först att ditt hö hade 7,7 mj o 56 g smb rp per kg ts. Det ger 6,5 mj o 47 g smb rp per kg foder. I foderstaten har du dock använt 9,2mj per kg ts vilket ger 7,7 mj per kg foder.
Enligt Björn A. Olsson o Christina Planck "Rätt foderstat bättre häst" innehåller ett stuterihö minst 65 g smb rp per kg foder.
I vilket fall så tycker jag det är för dåliga värden för att låta det ta så stor plats i foderstaten åt ett digivande sto.

Vad jag kan se så blandar du ihop värden per kg ts o värden med kg foder i din foderstatsuträkning. Jag ser alltså rena räknefel, tror det skulle underlätta för dig om du räknade med alla värden per kg foder. Det tycker i alla fall jag är det lättaste.

Rekommendationen för ett digivande sto är 9 g smb rp per mj men i din foderstat har du bara ca 7. Jag tror att du måste höja kvoten (ge mer protein) o ge henne mer laddat foder. Jag tycker det är bra att du ger henne mycket hö, men hennes näringsbehov skiljer sig från en häst som behöver hålla värmen. Hon behöver lättsmält mat, proteiner av hög kvalite.

Jag har ett sto som verkar likna ditt en hel del. Engelskt fullblod 9 år strax över 500 kg. Hon är inte direkt svårfödd i vanliga fall men tjock det blir hon inte. Hon har fått sitt första föl i år o de har gått på fint bete hela tiden o gör fortfarande dygnet runt. Vi har inte haft problem med torkan(stora marker,lerjordar). Hon äter trots det 4 kg kraftfoder (korn o olika Krafft) o 4-5 kg hö (90 g smb rp per kg foder) = CA 900 g smb rp. Jag tycker oxå det är viktigt att hon håller gott hull inför vintern då hon inte kommer gå täckt lika mycket som vanligt p.g.a fölet.

ZorréZaid skrev:
Du skrev först att ditt hö hade 7,7 mj o 56 g smb rp per kg ts. Det ger 6,5 mj o 47 g smb rp per kg foder. I foderstaten har du dock använt 9,2mj per kg ts vilket ger 7,7 mj per kg foder.
Enligt Björn A. Olsson o Christina Planck "Rätt foderstat bättre häst" innehåller ett stuterihö minst 65 g smb rp per kg foder.
I vilket fall så tycker jag det är för dåliga värden för att låta det ta så stor plats i foderstaten åt ett digivande sto.

Vad jag kan se så blandar du ihop värden per kg ts o värden med kg foder i din foderstatsuträkning. Jag ser alltså rena räknefel, tror det skulle underlätta för dig om du räknade med alla värden per kg foder. Det tycker i alla fall jag är det lättaste.

Rekommendationen för ett digivande sto är 9 g smb rp per mj men i din foderstat har du bara ca 7. Jag tror att du måste höja kvoten (ge mer protein) o ge henne mer laddat foder. Jag tycker det är bra att du ger henne mycket hö, men hennes näringsbehov skiljer sig från en häst som behöver hålla värmen. Hon behöver lättsmält mat, proteiner av hög kvalite.

Jag har ett sto som verkar likna ditt en hel del. Engelskt fullblod 9 år strax över 500 kg. Hon är inte direkt svårfödd i vanliga fall men tjock det blir hon inte. Hon har fått sitt första föl i år o de har gått på fint bete hela tiden o gör fortfarande dygnet runt. Vi har inte haft problem med torkan(stora marker,lerjordar). Hon äter trots det 4 kg kraftfoder (korn o olika Krafft) o 4-5 kg hö (90 g smb rp per kg foder) = CA 900 g smb rp. Jag tycker oxå det är viktigt att hon håller gott hull inför vintern då hon inte kommer gå täckt lika mycket som vanligt p.g.a fölet.

Jag måste ha skrivit fel i det meddelandet, höet har 56g SMB råprotein/kg TS och 9,2MJ/kg TS..

Jag blandar inte ihop värdena, programmet räknar om värdena i övre delen där man matar in fodret(som anges i /kg TS för enkelhetens skull) till /kg foder nere i själva foderstaten.. Anledningen att jag har så att man först matar in fodermedlens värden i TS är att oftast på analyser och innehållsdeklarationer etc så anges värdena oftast i TS och hela poängen med programmet var att slippa räkna om en massa för hand.. Det står även i "pop-up" kommentarer i övre delen av programmet att värdena man matar in för fodren ska anges i /kg TS för enkelhetens skull.. Kanske om jag orkar någon dag så lägger jag till en kryssruta där man får välja för varje foder om man har angett näringsvärdena i kg TS eller kg foder.. Från början när jag gjorde programmet för något år sen så hade jag inte ens med några uträkningar för dräktighet eller digivning, det lade jag in efter stoet betäcktes.. Och som du ser saknas nu även formler för växande unghästar och det är väl något jag får lägga till nu snart.. :)

Ja höet ligger på ca 6g SMB prot/MJ vilket är helt ok värden i vanliga fall.. Här uppe i norrbotten är det däremot inte så enkelt att få tag på hö över huvud taget, och det enda vallfoder som finns tillgängligt som skulle kunna ha nog högt proteinvärde är koensilage med massa klöver och det är inte precis bra för hästar.. I dagsläget äter stoet dock bara 8kg av det där analyserade höet, i övrigt har hon fri tillgång på hösilage ute i hagen.. Det är inte ekonomiskt gångbart att "importera" hö från södra sverige heller.. Här har vi ju haft EXTREM torka i år.. Det regnade 4mm från 1 maj-slutet på augusti och som du sett på TV så har vi haft hundratalet skogsbränder som härjat så det har inte precis varit ett bra år för höskörden..

Ang. Krafft.. Jag har kikat lite på deras foder men kom aldrig fram till om näringsvärdena på deras foder anges i /kg foder eller TS, det framgår tyvärr inte på hemsidan.. Skulle gissa på att det anges i /kg foder..

Det är dock inte jag som har gjort foderstaten till min häst, jag har bara gett henne så mycket hö hon vill ha och kollat hur mycket hon äter på en dag och sen utgått från det i foderstaten och sedan kompletterat med kraftfoder.. Jag blev faktiskt lite chockad över hur mycket hö hon stoppade i sig, för ett par veckor sedan åt hon en bra bit över 20kg/dag.. :) Sen är det ju faktiskt väldigt svårt att fodra en häst med bara en foderstat, hur man än räknar och dividerar så stämmer det aldrig till 100% utan det blir alltid variationer åt något håll.. Jag ser bara foderstaten som ett hjälpmedel men inte någon bibel..

Nu kan jag dock meddela att jag tycker det har börjat vända.. Har märkt lite att stoet har lagt på sig lite senaste veckan och jag tror det beror på att jag ökade havren med nästan ett kilo till för ca 10d sedan plus att fölungen antagligen diar mindre nu, jag har märkt att hon äter mer och mer hö och havre själv.. Jag tror inte jag har haft något större fel på min foderstat, problemet har väl mest varit att justera foderstaten nog snabbt.. Stoet har dock under hela tiden haft fri tillgång på hö så någon större risk har det aldrig varit.. Fölet är för övrigt helt perfekt i hullet och det är ju det som är det viktigaste..

/ Fredrik

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att det blir både billigare för dig och lättare för stoet att få i sig all mat om du byter ut ett par kg av ditt hö mot lusern och tar bort ett par kilo havre.
Det är så oerhört mycket mat att äta annars.
Eller om du vill ha kvar havren, så kan du byta ut 5kg hö mot 2kg lusern.
Det minskar intaget med 3 kg och kostnaden med 3.75/dag.

Trevligt Excel-ark för övrigt.
Du kan inte tänka dig att maila över det till info@inte-ung.se ?

Inte_Ung skrev:
Jag tror att det blir både billigare för dig och lättare för stoet att få i sig all mat om du byter ut ett par kg av ditt hö mot lusern och tar bort ett par kilo havre.
Det är så oerhört mycket mat att äta annars.
Eller om du vill ha kvar havren, så kan du byta ut 5kg hö mot 2kg lusern.
Det minskar intaget med 3 kg och kostnaden med 3.75/dag.

Trevligt Excel-ark för övrigt.
Du kan inte tänka dig att maila över det till info@inte-ung.se ?

Jag har precis räknat om foderstaten nu för 4-mån till avvänjning och det blev en stor skillnad.. Jag tror även att jag kommer gå över till Krafft Plus Grön som verkar vara det bäst balanserade alternativet just nu.. Säckarna är dyra men hon kommer bara att behöva 1kg/dag och det är inte så farligt.. Det är ändå läge att köpa både mera havre och soja för bägge är näst intill slut nu så jag tänkte jag kan testa krafft nu ett tag.. Dessutom kan jag nu sänka högivan till ca 15kg/dag.. Men då hon får fri tillgång så är det svårt att säga exakt hur mycket hon äter, det verkar variera lite från dag till dag med väder och vind.. :)

Jag vill tyvärr inte maila runt mitt lilla foderstatsprogram.. Har lagt ner mycket tid på att få det att fungera så jag vill inte bara börja ge bort det åt folk.. :) Det har varit många sena timmar med huvudbry för att lära mig hur man gör i excel.. :)

/ Fredrik

De värden du har i fodermedelsanalysen utöver höet o havren känner jag igen som värden per kg foder i alla fall. Havren kan du ju ha egen analys på men det känns som det blir väldigt lågt om värdet är per kg ts.

Liknande trådar

K
Foder & Strö Jodå, jag är påläst och har litteratur och analys klara för mej! Trots det står jag nu rådlös. I tabellen står hur mycket behov det...
Svar
4
· Visningar
849
Senast: Miranza
·
Foder & Strö Våra pållar har fått käka lite mer kraftfoder än vanligt pga lite dåligt med energi i höet. Dock behöver båda två (en klass 1 o en som...
Svar
2
· Visningar
724
A
  • Låst
Avel Nu är det snart fyra veckor sedan mitt sto fölade. Hon ser ju lika tjock ut nu som innan fölning! Jag har alltid fått höra att massa mat...
Svar
1
· Visningar
774
Senast: ameo
·
Foder & Strö Jag tycker att jag har rätt bra kläm på detta med foder och foderstater, men nu blev jag en smula förvirrad... Har ett sto som är i...
Svar
8
· Visningar
1 160
Senast: Antiqua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2