P
Preed
Jag räknar ut min foderstat enl. formlerna ur "Hästen - näringsbehov och fodermedel" av Christina Planck m.fl. Nu är det så att jag har ett digivande sto och det framgår inte där om man ska bibehålla den mängden hö stoet normalt behöver och öka på kraftfodret för att täcka upp det nästan tredubbla behovet av protein och energi, eller om man ska försöka täcka upp behovet med hö.. Mitt sto har åtminstone börjat sätta i sig enorma mängder hö senaste månaderna(över 20kg/dag när hon inte stått i beteshagen) så då har det ju täckt upp behovet.. Trots detta har hon ändå tappat hull och man ser nu revbenen på henne och då har jag ändå ökat på hennes kraftfoder med nästan fyrdubbelt plus att hon får maxgiva av sojaprotein.. Nåja det borde ju vända nu, fölet är snart 4 månader och hon borde dia mindre och mindre framöver så stoet kommer väl börja lägga på hull igen nu..
Men nu blev det massa svammel.. Åter till min fråga.. Är det bättre att täcka upp digivningsbehovet med grovfoder eller ska man göra det med kraftfoder? Skillnaden skulle bli från 17kg hö+2kg havre+soja till 10kg hö och 8kg havre... Inte ekonomiskt sunt, eller för min stackars rygg som får bära hem 7 säckar havre/månad.. Jag vill nog bara höra att det inte är farligt för stoet att äta såpass mycket hö som hon gör, men hon har då inte visat på några problem hittils..
Kan tilläggas att mitt sto inte har lätt för att bli fet precis, hon är travare och har i sin ungdom på banan säkert tuggat i sig 4-5kg havre om dagen och man märker att hon även nu som ridhäst sen flera år tillbaka ändå har en helt annan ämnesomsättning än t.ex. ett "vanligt" halvblod.. Hon har ju inte svårt att hålla hullet, men hon kan nog inte heller bli för tjock utan extrema förhållanden..
/ Fredrik
Men nu blev det massa svammel.. Åter till min fråga.. Är det bättre att täcka upp digivningsbehovet med grovfoder eller ska man göra det med kraftfoder? Skillnaden skulle bli från 17kg hö+2kg havre+soja till 10kg hö och 8kg havre... Inte ekonomiskt sunt, eller för min stackars rygg som får bära hem 7 säckar havre/månad.. Jag vill nog bara höra att det inte är farligt för stoet att äta såpass mycket hö som hon gör, men hon har då inte visat på några problem hittils..
Kan tilläggas att mitt sto inte har lätt för att bli fet precis, hon är travare och har i sin ungdom på banan säkert tuggat i sig 4-5kg havre om dagen och man märker att hon även nu som ridhäst sen flera år tillbaka ändå har en helt annan ämnesomsättning än t.ex. ett "vanligt" halvblod.. Hon har ju inte svårt att hålla hullet, men hon kan nog inte heller bli för tjock utan extrema förhållanden..
/ Fredrik