Digivande sto, mera hö eller mera kraftfoder?

Sv: Digivande sto, mera hö eller mera kraftfoder?

Nu har ju inte jag något direkt färdigt material så, men indirekt så skickar jag ju dig mitt material när jag svarar på dina frågor här eller ger mig in i diskussioner och använder mina kunskaper.

Men sen blir det en viss skillnad att ge råd anonymt på internet, det behöver jag i princip inte ta något ansvar för, än om jag håller en kurs, där jag mer direkt blir ansvarig för det jag säger och ger råd om. Där har jag min stora motivation till att ta betalt för det jag gör IRL. Fundera på det du!

Men Bubbla. Det är väl ingen som tvingat dig att vara här och ge gratisråd? Det gör du helt frivilligt. Det är inte din eller min eller Inte_Ungs privata sida där folk kommer och ber oss om råd. Hur kan man då tycka att någon annan är snål som inte vill dela med sig av en speciell sak?

Jag delar gärna med mig av mina uppgifter från stamböcker, men inte sjutton ger jag bort kopior av dem för det!

Nej det är definitivt ingen som har tvingat mig att ge råd eller ta emot råd. Jag blev nog mest bara så förvånad över inställningen. En inställning som jag faktiskt aldrig mött tidigare här. Jag har både gett råd men också fått många bra råd och tips på denna sida. Så, ja, jag blev nog bara lite ställd över inställningen helt enkelt.

Förutom att jag blir lite mörkrädd när folk helt utan foderutbildning börjar tala om att sprida sina program kommersiellt, det kan bli så himla fel i slutändan. Men det är ju iofs en helt annan fråga.

Tycker din jämförelse haltar lite dessutom, du får faktiskt inte sprida kopior av stamböckerna hursom. Det finns det lagstiftning mot.

OK, dålig jämförelse, kom inte på nåt annat jag kunde applicera på mig själv just i brådrasket.

Visst kan jag också tycka det är trist när andra inte vill dela med sig, men jag har fortfarande ingen rätt att kräva att andra ska dela med sig.

Jag har inte krävt något heller...hoppas jag att alla förstår. Blev som sagt förvånad, inte så jag är van vid att det funkar härinne!

*kl*

:eek: :crazy:
Jag blir alldeles :confused: när jag läser "era krav" på att Preed ska dela med sej av sitt exel-ark!

Om det nu är så enkelt som ni säger, gör då ett alldeles eget som kommer att bli såå mycket bättre med all er utbildning och erfarenhet.

Detta är ju för sjutton gubbar ett vanligt forum där man själv bestämmer vad man skriver och svarar på!
Inte kan man komma med nå krav då.

Preed har INTE haft dålig ton i sina inlägg, inte ens efter era "toner".:mad:

Suck...jag har inte krävt något. Jag har heller aldrig haft någon "ton"...och jag har ett eget excelark redan...(om det är bättre eller sämre låter jag dock vara osagt, det funkar för mig och tog inte många minuter att sätta ihop, tror dock inte att någon annan fattar det eftersom det är rörigt.)

Jag vet att du skrev knapplån men jag antar att det var riktat till mig ändå...angående Preeds ton så tycker jag att när man börjar svära i sina inlägg - då har man tagit ton om inte annat...

Hej å hå vad en tråd kan spåra ur!!!:smirk:
Har nästan glömt bort vad du skrev från början!
Hur som helst så måste jag instämma med vem det nu var som skrev att det är ju inget stuterihö du har, men inget "skithö" heller! (missförstå mig rätt:p )
Du skrev att ni i norrland vill ha lägre kvot så att ni kan ge mer hö under kalla månader utan att hästarna blir feta. Det förstår jag inte... enligt min uppfattning så är det ett hö med högre kvot du utan problem kan ge fritt utan att hästen blir smällfet.
Jag ger själv fri tillgång under vintern och ser stor skillnad om jag någon gång har hö med lägre kvot.

Hej å hå vad en tråd kan spåra ur!!!:smirk:
Har nästan glömt bort vad du skrev från början!
Hur som helst så måste jag instämma med vem det nu var som skrev att det är ju inget stuterihö du har, men inget "skithö" heller! (missförstå mig rätt:p )
Du skrev att ni i norrland vill ha lägre kvot så att ni kan ge mer hö under kalla månader utan att hästarna blir feta. Det förstår jag inte... enligt min uppfattning så är det ett hö med högre kvot du utan problem kan ge fritt utan att hästen blir smällfet.
Jag ger själv fri tillgång under vintern och ser stor skillnad om jag någon gång har hö med lägre kvot.

Jaså? För ca 2 eller 3 år sen hade ridskolan(där jag hade min häst då) hö med ca 54g SMB råprot/kg hö(minns inte energivärdet men det var i proportion med proteinet) och ridskolans hästar blev smällfeta under vintern, trots att dom bara fick en liten symbolisk mängd havrekross(typ 2-4hg/dag).. Dom fick ta och minska högivorna så hästarna knappt hade något att äta ute i hagen och stod och huttrade halva dagarna istället.. Då ska ni veta att dessa hästar/ponnyer gick 3-4 lektionspass/dag á 45 min 5 dagar i veckan.. Och som sagt de värdena var inte ens uppe i stuterihövärden.. Lätt att få tag på foderhalm är det inte precis heller här uppe utan det blir väl isåfall att "importera" från södra sverige och då kostar det väl ungefär 2kr/kg.. I år har vi ju haft torka så det borde finnas torr(-are) halm tillgänglig i rundbal men vanligtvis blir den ofta alldeles för fuktig här uppe iom att det skördas väldigt sent(ungefär nu)..

Jo hehe tråden spårade ur.. Jag orkar inte ens läsa vad vissa skriver här längre...

/ Fredrik

Tja, om energin stod i lagom förhållande till proteinet låg det alltså på 9MJ/kg foder, och då är det ju inte så konstigt om hästarna blir tjocka.

Det är energin som ger extrahull om man ger mer än de gör av med, så LÅG energi i höt för fri tillgång till lättfödda hästar, proteinet minst i balans, men högre är helt ok.

Ett bra värde på hö till ett sto från månad 7 i dräktigheten klarar hon sig utmärkt på endast hö(fri tillgång)
Då ska höet ligga på minst 70 smrp per kilo.. gärna på 85

Rider man så ska hon dessutom ha till lägg för detta så klart=)

Du skriver först till Inte_Ung att hon var inte tvungen att ge Preed råd för att i nästa inlägg säga att du helt håller med henne.
Därför inkluderade jag dig i mitt inlägg trots att jag skrev knapplån.

Ett "jävla" tycker inte jag då är att jämföra med eran ton som det var tal om.
Det var inte riktat mot er som person utan för att förstärka ordet efter. "Ett jävla LIV"

:cool:

Förklara detta uttryck för en "trög" människa..... kanske du menar som jag tror men jag hänger inte riktigt med...:confused:

Proteinet minst i balans, luddigt formulerat inser jag nu :) Jag menar att proteinet åtminstone ligger i balans mot energin, så jag hamnar på 5,5-6 i kvot på höt.

Liknande trådar

K
Foder & Strö Jodå, jag är påläst och har litteratur och analys klara för mej! Trots det står jag nu rådlös. I tabellen står hur mycket behov det...
Svar
4
· Visningar
849
Senast: Miranza
·
Foder & Strö Våra pållar har fått käka lite mer kraftfoder än vanligt pga lite dåligt med energi i höet. Dock behöver båda två (en klass 1 o en som...
Svar
2
· Visningar
724
A
  • Låst
Avel Nu är det snart fyra veckor sedan mitt sto fölade. Hon ser ju lika tjock ut nu som innan fölning! Jag har alltid fått höra att massa mat...
Svar
1
· Visningar
774
Senast: ameo
·
Foder & Strö Jag tycker att jag har rätt bra kläm på detta med foder och foderstater, men nu blev jag en smula förvirrad... Har ett sto som är i...
Svar
8
· Visningar
1 160
Senast: Antiqua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka