Digivande sto, mera hö eller mera kraftfoder?

Sv: Digivande sto, mera hö eller mera kraftfoder?

ZorréZaid skrev:
De värden du har i fodermedelsanalysen utöver höet o havren känner jag igen som värden per kg foder i alla fall. Havren kan du ju ha egen analys på men det känns som det blir väldigt lågt om värdet är per kg ts.

Jag har haft fel värden på kraffts sortiment, jag angav dom som dom stod på hemsidan och antog att dom var angivna i per kg TS för det framgick inte på hemsidan.. Har kikat i en folder på granngården nu och där står iaf att det är per kg foder.. Har räknat om dom och matat in dom igen nu iaf.. :) Fick lite mer för pengarna med kraffts foder med rätt siffror nu oxå... ;)

/ Fredrik

Jag vill tyvärr inte maila runt mitt lilla foderstatsprogram..

Jag som trodde att vi skulle dela med oss till varandra.
Jag av mina kunskaper t.ex.
Det har tagit mig mycket tid och testande på egna hästar att komma till den kunskap och erfarenhet som jag har idag.
Varför skall då du få det gratis av mig?

Ingen har väl tvingat dig till det?
Jag delar också med mig av min kunskap av vilken delar har kostat mig åtskilliga tusen i studieskulder....

Nej men jag trodde att det skulle gå båda vägar.
Och inte bara från dig och mig - utan även till dig och mig.

Jag tycker alltså att det är snålt att sitta och hålla på ett excel ark.
Men jag kan göra ett eget.
Jag borde ha använt tiden till det i stället för att svara på Preeds frågor.

Jag håller helt med dig. Och kanske är det så man får göra. Jag kan också tycka att det är snålt att hålla på ett excelark, speciellt när man lagt ut det. Så svårt är det inte att göra ett.

Otrevlig ton ni har.. :( Saken är den att jag för det första inte vill riskera att någon annan börjar dra nytta och tjäna pengar på det och för det andra har jag eventuellt planer på att eventuellt sälja det själv någon gång om det är möjligt...

Från början frågade jag bara om jag skulle ge en större giva hö eller öka på kraften istället åt mitt digivande sto sen tycker jag det hela har spårat ur lite.. Men jag är tacksam för hjälpen iallafall.

Det finns ingen marknad för sådant.
Vem som helst kan hacka ihop ett excel-ark.
Det tar bara litet tid.
Och både Freefarm och Hippocampus bjuder på foderstats-beräkningar.

Tycker du att man skall ta betalt för foderrådgivning också?
Och inte ge bort något alls?

Aja, jag behöver ju inte svara på dina frågor om jag inte vill.
Så jag får väl skylla mig själv.

Det finns ingen marknad för sådant.
Vem som helst kan hacka ihop ett excel-ark.
Det tar bara litet tid.
Och både Freefarm och Hippocampus bjuder på foderstats-beräkningar.

Tycker du att man skall ta betalt för foderrådgivning också?
Och inte ge bort något alls?

Aja, jag behöver ju inte svara på dina frågor om jag inte vill.
Så jag får väl skylla mig själv.

Om det är så lätt att göra ett excel ark varför blir det då ett sånt jävla liv för att jag inte delar med mig av mitt? Jag tycker inte om din ton..

Jag hittade ett foderberäkningsprogram för något år sen, en licens för detta kostade runt 3000kr så någon form av marknad måste det ju finnas.. Börjar jag sälja mitt kommer jag inte ta mer än en femtilapp eller liknande för det... Tycker hästägare har nog med utgifter som det är utan att dom ska behöva betala enorma summor bara för att ha koll på hästens näringsintag..

Jag delar också med mig av mina erfarenheter och har skickat flertalet privata meddelanden när folk har bett om utfodringsråd på enskilda hästar(strider mot reglerna så jag svarar privat istället för att råka hamna i knipa med moderatorerna)..

Jag har också köpt ett nytt UMEsläp för 113.000kr för en månad sen som jag hyr ut, tycker du jag ska låna ut det gratis också?

I dagsläget vill jag inte sprida mitt excelblad, för A) Det är inte helt klart och B) vad jag sagt innan..

/ Fredrik

Det finns en marknad både för foderrådgivning och program. Jag har en databas jag byggt upp under 10 år, den delar jag inte heller med mig av bara sådär. Det är en sak att dela med sig med råd, en helt annan att ge bort saker man jobbat med och tänker ta betalt för. Om det finns marknad eller inte är ju inte upp till den som vill ha det gratis att avgöra...

Det finns en marknad både för foderrådgivning och program. Jag har en databas jag byggt upp under 10 år, den delar jag inte heller med mig av bara sådär. Det är en sak att dela med sig med råd, en helt annan att ge bort saker man jobbat med och tänker ta betalt för. Om det finns marknad eller inte är ju inte upp till den som vill ha det gratis att avgöra...

Tack för att någon förstår! :)

/ Fredrik

Visst finns det en marknad för foderprogram. Men du får nog räkna med att de är ganska mycket mer avancerade än ett excelblad, de som finns på marknaden. Om du inte vill skicka det vidare för att det inte är färdigt, det kan jag förstå. Men då kanske det inte heller är så smart att lägga ut det på forumet?

Men kontentan av det hela blir tyvärr ändå detta. Jag har lagt ner ganska mycket arbete (och pengar) på min utbildning (mycket mer än du har på ditt excelblad kan jag lova). Alltså kommer jag i fortsättningen att ta betalt för att andra får ta del av den.

Tycker inte vare sig I_U eller jag har haft en tråkigare ton än du....

Visst finns det en marknad för foderprogram. Men du får nog räkna med att de är ganska mycket mer avancerade än ett excelblad, de som finns på marknaden. Om du inte vill skicka det vidare för att det inte är färdigt, det kan jag förstå. Men då kanske det inte heller är så smart att lägga ut det på forumet?

Men kontentan av det hela blir tyvärr ändå detta. Jag har lagt ner ganska mycket arbete (och pengar) på min utbildning (mycket mer än du har på ditt excelblad kan jag lova). Alltså kommer jag i fortsättningen att ta betalt för att andra får ta del av den.

Tycker inte vare sig I_U eller jag har haft en tråkigare ton än du....

Jag har inte lagt ut det på forumet, det ni sett är endast en skärmdump i gif-format..

Gör som du vill, jag hjälper folk här i forumet med mycket annat än att ge dom mitt excelblad och så kommer jag fortsätta.. Har du dessutom lagt ner tid/pengar på din utbildning tycker jag faktiskt att du SKA ta betalt för ditt arbete, det är väl därför man går skola, för att skaffa sig ett jobb och tjäna pengar?

Ang. er attityd tycker jag det påminner mest om tjuriga barn som inte får allt dom vill.. :bump:

/ Fredrik

Du har lagt ut det såtillvida att det är rätt lätt att efterapa det du har gjort. Om du funderar på att sprida det kommersiellt rekommenderar jag starkt att du ber någon med foderutbildning kolla igenom det ordentligt innan f ö.

Visst tar jag betalt för mitt arbete; de föredrag, "studiecirklar" eller små kurser jag håller tar jag betalt för. Men här på Buke delar jag gärna med mig, liksom jag gärna tar del av andras kunskap och erfarenheter. Därför känns det lite konstigt för mig när någon helt plötsligt säger som du gjorde.

Attityd tycker jag fortfarande inte att jag har haft, då har du missuppfattat mig totalt. Jag vill ju inte ens ha ditt program, så hur skulle jag kunna vara tjurig över det? För mig är det mer en principsak. Men självklart gör du som du vill...så gör jag som jag vill....

Och jag uppfattar dig som girig och snål.
Så även på din hemsida.

Jag gillar generösa människor.

Och jag uppfattar dig som girig och snål.
Så även på din hemsida.

Jag gillar generösa människor.

Girig och snål? Försök du ha 2 hästar och bil på studentinkomst..

Vill inte folk att betala en symbolisk summa på 50kr för mitt excelblad när det nu blir tillgängligt så skulle jag vilja kalla DOM för snåla.. Pizzapengar... :)

SMS insamlingsgrejen gjorde jag bara på kul en kväll för att lära mig lite om SMS/php-programmering.. Om du vill veta har det inte inkommit en enda krona ännu.. :)

/ Fredrik

Du har lagt ut det såtillvida att det är rätt lätt att efterapa det du har gjort. Om du funderar på att sprida det kommersiellt rekommenderar jag starkt att du ber någon med foderutbildning kolla igenom det ordentligt innan f ö.

Visst tar jag betalt för mitt arbete; de föredrag, "studiecirklar" eller små kurser jag håller tar jag betalt för. Men här på Buke delar jag gärna med mig, liksom jag gärna tar del av andras kunskap och erfarenheter. Därför känns det lite konstigt för mig när någon helt plötsligt säger som du gjorde.

Attityd tycker jag fortfarande inte att jag har haft, då har du missuppfattat mig totalt. Jag vill ju inte ens ha ditt program, så hur skulle jag kunna vara tjurig över det? För mig är det mer en principsak. Men självklart gör du som du vill...så gör jag som jag vill....

Om jag skulle be dig skicka det material du använder på dina kurser/cirklar till mig gratis, skulle du göra det då? Trots att du tar betalt för dina kurser och kanske har spenderat flertalet timmar med att framställa detta material?

Fundera på det en stund..

/ Fredrik

Jo det kan ju bli bökigt.
Särskilt om man köper släp för 113 000:-

Ibland så kan man behöva rätta mun efter matsäck.

...på avbetalning som hyrs ut för att täcka kostnaderna...

Men ge dig! Att DELA MED SIG är väl något man gör frivilligt, inte efter krav på att man SKA ge bort saker. Och du har inget att göra med hur släpet ifråga är finansierat.

Det är ingen som tvingar dig att dela med dig av dina erfarenheter.

Liknande trådar

K
Foder & Strö Jodå, jag är påläst och har litteratur och analys klara för mej! Trots det står jag nu rådlös. I tabellen står hur mycket behov det...
Svar
4
· Visningar
849
Senast: Miranza
·
Foder & Strö Våra pållar har fått käka lite mer kraftfoder än vanligt pga lite dåligt med energi i höet. Dock behöver båda två (en klass 1 o en som...
Svar
2
· Visningar
724
A
  • Låst
Avel Nu är det snart fyra veckor sedan mitt sto fölade. Hon ser ju lika tjock ut nu som innan fölning! Jag har alltid fått höra att massa mat...
Svar
1
· Visningar
774
Senast: ameo
·
Foder & Strö Jag tycker att jag har rätt bra kläm på detta med foder och foderstater, men nu blev jag en smula förvirrad... Har ett sto som är i...
Svar
8
· Visningar
1 160
Senast: Antiqua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka