Digivande sto med brist?

M

mont_è

Om stoet plöttsligt efter fölning börjar slicka på järn?

Foderstaten är helt ok efter anlays av grovfoderet. Selen ok och saltsten finns.

Kan grovfoderbehovet plöttsligt öka det med efter fölning?
Har inte varit med om det på dom andra nämligen.

Sv: Digivande sto med brist?

stoets energibehov är dubblat och protienbehovet likaså under 1-3 digivningsmånaden, under sista dräktighetsmånaden är energibehovet bara ökat med 30% och proteinbehovet dubblat, så ja, stoets näringsbehov ökar drastiskt vid nedkomsten..
Behovet av Järn, Mangan, Koppar och Zink fördubblat under hela dräktighets och digivningstiden..

ex,
Dräktighetsmånad 11
30% mer MJ underhållsbehov.
12 g smbrp/MJ
0,55 g Ca/MJ
0,35 g P/MJ
A-vit 7500 IE/100kg häst
D-vit 900-1200 IE/100kg häst
E-vit 120-160 mg/100kg häst
Biotin 0,4-0,5 mg/100kg häst

Digivningsmånad 1-3
100% mer MJ underhållsbehov.
12 g smbrp/MJ
0,55 g Ca/MJ
0,10 g Mg/MJ
A-vit 7500 IE/100kg häst
D-vit 900-1200 IE/100kg häst
E-vit 120-160 mg/100kg häst
Biotin 0,4-0,5 mg /100kg häst

litet exempel:
normal foderstat: 65 MJ och 390 g smbrp
dräktighetsmånad 11: 85 MJ och 1020 g smbrp
digivning 1-3 mån: 130 MJ och 1550 g smbrp

fölet behöver mycket näring under de tre första månaderna, och all näringen går ju genom stoet, så därför behöver stoet så extremt med näring..

ööh som sakt så vet både jag och stoets ägare detta redan vilket även påpekats att foderstaten är ok utefter analys på grovfoderet.

vad vill du då? att en för mig okänd person säger att foderstaten är bra men ändå förundras över ett ökat grovfoderintag samt slickande på järn efter fölning och frågar om någon brist av något slag säger inte mig att personen har räknat rätt på foderstaten.. så hur ska jag veta att du gjort rätt?

men till grundfrågan:
Kolla vattenkvaliteten, vattna ur hink och lägg i betfor eller äppeljuice i vattnet, ge även salt i fodret istället för som sten så ni håller koll på givan.. att de slickar på järn kan både vara av salt eller vätskebrist..

Nej, du vet inte om jag räknat rät men skriver någon det så måste man ju förutsätta det.
Enkelt att bara tipsa om vad som kan göra att hästen slickar på just järn förutom en ovana.
Behöver kansk einte vara en brist utan ett ökat behov för just den hästen trots sitt digivningstillägg.

Grovfoderintaget had einet med räknandet att göra. Samma sto hade samma energibehov nä rhon var i träning men inte alls lika gluppsk på grovfoder.
Helt plöttsligt trotts 40% mer ts så slänger hon i sig samma halm som hon tidigare aldrig rört och är ständigt suuper hungrig. Tidigar evar hon lite så där med att äta.
TIdigare ston har haft samma ts intag (fri tillgång) oavsätt digivning eller ej. Möjligtvis mindre under senare delen av dräktigheten. Men det förstår man ju oxå.
Trodde inte hästar kunnde känna på sig att dom måste äta så kolosalt mycket mer för att reglera ett störe näringbehov på detta vis utan var mer inn epå linjen " dom blir mätt på ts, fibrer och antalet tuggningar".

Så vattenbrist och/eller salt brist sa du. Har ju fodersalt så det är enkelt att åtgärda.

Senast ändrad av en moderator:

Helt plöttsligt trotts 40% mer ts så slänger hon i sig samma halm som hon tidigare aldrig rört och är ständigt suuper hungrig. Tidigar evar hon lite så där med att äta.

Så vattenbrist och/eller salt brist sa du. Har ju fodersalt så det är enkelt att åtgärda.

Jag vet inte varför den plötsligt börjar slicka på järn. Vad jag vet så är salt den enda mineralbrist en häst kan känna av. Att saltbrist skulle få den att slicka på järn verkar ganska konstigt men kanske..

Däremot så verkar hon ju vara hungrig. Du är övertygad om att du har räknat rätt. Om hästen, ett digivande sto, trots det helt plötsligt vill äta mkt mer ändå så hade i alla fall jag börjat undra om jag verkligen ger henne tillräckligt med mat. Är du medveten om att hennes energibehov ökar med 100% jfr med underhållsbehovet? Proteinbehovet ökar ännu mer.

Det kan vara ganska äventyrligt att inte ge henne mer mat (om hon nu får för lite). Varför kan hon inte få äta sä mkt hon vill? Halm måste dessutom vara helt fel foder för en sådan häst. Jag förstår det som att hon står på halm? Men nu fyller hon magen med det. Det kan inte vara bra.

Logiskt sett så är det så att om någon tycker att resultatet blir fel så gör denne någon fel..

Och efter ett antal år på detta forum så får man skinn på näsan och lär hellre ut för mycket än för lite.. är inte det bättre att du får för mycket info än för lite?
Många här på forumet har inte erfarenhet även om de säger att de är bäst i världen.. överdrifter är tyvärr vanliga.. :(

men prova med att tillsätta salt och se vad du får för resultat.. halmen är ju ingen fara att hon äter sålänge den är av god foderkvalitet, blir inte hästen tjock så fodra på :)

lycka till! :)

Varför ger ni inte fri tillgång på grovfoder (hö/hösilage/bete)? Verkar ett fölsto hungrig så skulle jag inte ge halm.

hästen får redan tillräckligt med näring för att kunna försörja fölet gott och väl säger mont_è..

och jag kanske var otydlig men jag menade att hon kan fodra på med mer grovfoder sålänge hästen inte blir tjock, men att det heller inte är någon fara om hon äter halm sålänge den är av god foderkvalitet..

och du, passa så mont_è inte halshugger dig för att du också påminner om att digivande ston ska ha 100% ökat energinitag och 12 g smbrp/MJ jämfört med underhållsbehovet, h*n dumförklarade ju mig för att jag sa det ;)

M

OK jag förstår hur du menar.
Ts är nog inte så mkt att oroa sig för h*n tycks ha lämnat tråden, kanske är hemma och matar stoet?

jo, huvudsaken är ju att stoet får ordentligt med foder ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 717
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 615
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 531
Senast: mackan
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 264
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar