Diffus svullnad på bakben

T

Tess82

Blir lite förbryllad...
Enda sen jag fick hem mitt varmblodssto så har hon varit lite svullen i ett bakben.Mest vid skenbenet men även lite åt senan.Hon hade då även små sår som jag behandlade och svullnaden blev lite bättre efteråt.Det blev ännu lite bättre när jag använde B on T i vintras men nu i sommar så är hon lite svullen igen.Hon verkar inte ha ont, och jag har haft ut vet. som inte kunde säga var det var.Kanske skulle röntga det??Har någon sett något liknande, känns lite sådär när inte ens en vet. kan säga vad det är :confused:

Sv: Diffus svullnad på bakben

min häst har oxå en svullnad på bak... skenbenet... den var först väldigt tjock o varm + hälta.. gick sedan ner o hältan försvann, men nu är det tillbaka igen.. Jättesvårt att säga vad det kan vara.. vi har spånat i senskada.. så ska in o röntga imorgon...

Hm skumt... berätta hur det gick sen.

Min fråga nu är: eftersom hon inte verkar ha ont av det.Skulle ni ha på något eller känns det onödigt?Typ något kylande?Hon är inte svullen jämt utan det kommer ibland..

Tycker det låter konstigt att din vet inte kan hjälpa dig m diagnos?
Kan vara senskada? Isåfall skall du linda benet och det är boxvila med promenader på hårt underlag ett par ggr dag som gäller...
är det gallor? Kyl benet flera ggr dag med kallt vatten.Spola benet i ung fem min per gån tre gr dag och låt hästen vara ute och röra på sig så mkt som möjligt.
är det muggRasp? eftersom du sa att det var "småsår". kan kännas som skorv???
Snälla ta ut en annan vet som vet vad hon/han pysslar med för att få diagnos??
lycka till!

Om det är reaktionslöst - dvs ej varmt el ömt - och hästen inte är halt skulle jag inte bekymra mig, speciellt inte med tanke på att "svullnaden" har funnits i över året enl anamnesen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 237
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 537
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka