desiree

Trådstartare
Jag har ett halvblodsto som jag precis fått hem och hon är minst sagt fet. Är det någon som har ett bra förslag på en foderstat?
Hon kommer bli riden 6-7dagar i vecka "vanlig" träning.
 
Sv: Dietfoder

Ta bort kraftfodret och ge fri tillgång på hö/hösilage.
 
Sv: Dietfoder

Har du analys? Om inte så tycker jag att du borde skaffa det.

mvh Jessica
 
Sv: Dietfoder

Börja med att ta reda på vad ditt grovfoder innehåller och utgå efter det.
 
Sv: Dietfoder

Viktigt att tänka på vid bantning av häst är att man inte snabbantar dem. Utgå istället från den foderstat hästen bör fungera på när den är i normal vikt och i normalt arbete och låt viktminskningen se successivt.

Vill du minska på fodret, minska på kraftfodret i första hand.
 
Sv: Dietfoder

*Lånar knapp*
Jag har oxå en tjockis, med skillnaden att hon är skadad och bara kommer skrittas lite lätt i ett par månader. Ska jag räkna och fodra henne efter den normala vikten, eller det hon väger nu? Nåt mer att tänka på? Analys har jag.
Kanske ska tillägga att hon har varit rätt rund sen förra årets bete, för jag har inte kunnat rida henne så mycket under året. Då gick hon på bara enslilage och hö, så det fanns inte så mycket jag kunde minska på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dietfoder

Analysen kommer om sisådär 2 veckor till oss :) Kommer upp på anslagstavlan. :)

Tycker oxå du ska ta bort så mkt kraftfoder du kan...som sagt... hon är ju lite rund om magen :angel:


Men jag är lite avis på vad du har att "börja med" om man säger så....kolla min...jämfört med förut är han fet nu :(
 
Sv: Dietfoder

Får jag bara fråga dig en sak Jessica??

HUR GJORDE MAN INNAN MAN KUNDE FÅ GROVFODERANALYS?

Numera verkar det vara ENDA sättet att ens ha ett hum om vad hästen kan tänkas behöva?? :confused:
 
Sv: Dietfoder

Ok? Gick rätt bra för mig....

Men iofs vet man ju inte hur hästen EGENTLIGEN mådde då man inte hade Analys.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 462
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 297
Senast: Hellhound
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 017
Senast: Lady_S
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
12 962
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp