Diddi, Karlslund, TopReiter - bomlöst för island

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ang
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 780
A

ang

Är lite nyfiken på dessa, så ni som har en - vad tycker ni om den? Har ni testat andra alternativ?

Hur är det med kanalen under och hur upplever ni längden på sadlarna?

Tillägg: är alltså intresserad av "sadelkopiorna", inte barefoot, torsion och allt vad alternativen heter.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Diddi, Karlslund, TopReiter - bomlöst för island

Jag hakar på din tråd :angel: Det var ju några stycken här på forumet som beställde nya Diddin för ett tag sedan, vad tycker ni om den?
Jag har själv beställt en Diddi med dom stora knästöden och utskuren sits, men jag har inte fått hem den än. Jag hoppas att den kommer denna eller nästa vecka :bump:
Topreitern har jag provsuttit på en sadelbock. Den var helt ok att sitta i. Den hade ganska stora knästöd och man satt mjukt och stadigt i den. Hur det är med kanalen vet jag inte riktigt eftersom jag inte kunde testa den på en häst. Jag tror att den är lite längre än vad Diddin är, min stora rumpa fick iaf gott om plats i den :devil:

Tackar och bockar, och petar upp tråden på samma gång ;)

Jag är lika nyfiken som er. Jag läser allt jag kommer över om de bomlösa, och har också starka funderingar på någon av dessa till min snart inkommande islänning :love: Kan inte någon som har någon av dessa sadlar dela med sig av sina erfarenheter? Jag läste någonstans att diddin skulle ha bredare kanal än Top Reitern, men vet inte själv hur det stämmer...

Som sagt var, väntar spänt på fler svar :bow:

Jag har en Karl från karlslund, helt super , mkt välsydd o fin kvalite på skinnet, smidig o nätt model o kort, bra för min korta arabis rygg. Helt enkelt mkt sadel för pengarna 5000:- ink frakt Man behöver dock en padd, fast jag sydde en egen :idea: finns tråd om det....

Måste man alltså ha en padd till Karlslundsmodellen/erna (det finns ju två)? Vad jag sett så är kanalen på dem mycket trängre för att inte säga nästan obefintlig. Hur känns det när man rider, och är det därför det behövs en pad?

Det var verkligen klent med svar :(
Jag hoppas och puttar upp igen ...

Jag vill också veta! *hjälper till med att putta upp*

Längden, bredd på kanal mellan bossor osv... *hoppas hoppas någon vet*

Jag har karlslunds "Karl", helt utan kanal......

ang skrev:
Måste man alltså ha en padd till Karlslundsmodellen/erna (det finns ju två)? Vad jag sett så är kanalen på dem mycket trängre för att inte säga nästan obefintlig. Hur känns det när man rider, och är det därför det behövs en pad?
Det finns tre bomlösa från Karlslund, Karl, Kari Flex och Kari Pad. Karl är en av de (av trådskrivaren) ointressanta torsionkopiorna, och ja, den behöver man pad till. Kari pad hade en väldigt smal och tunn kanal, den är bredare och högre nuförtiden, men har man en omusklad häst och/eller med hög manke kan det hända att man behöver en pad. Kari Flex har jag inte sett på länge, men sist jag såg den hade den tjocka fina bossor som dock tyvärr är gjorda så att de är ihopklämda framtill, vid manken. Fråga mig inte varför, jag tycker det verkar dumt, blir som en klänypa på manken.
Paden behövs för att skapa en fri kanal för tornutskotten på ryggraden.

ang skrev:
Det var verkligen klent med svar :(
Jag hoppas och puttar upp igen ...
Diddi och Topreitern är väldigt lika nuförtiden. Kanalen är väl ungefär samma, men Topreiterns bossor är lite smalare (inte tunnare alltså) än Diddins, och har alltså mindre yta att fördela vikten på.
Diddi har väl fler alternativ, man kan välja olika material, längd och storlek på knästöden. Tydligen är Diddi en aning kortare än Topreitern också. Kvalitetsmässigt tror jag de ligger ganska lika, det kändes så iaf.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 370
Senast: ildiko
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka