Diarsanyl - fölbrunstdiarre

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gylle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 6 094
Sv: Diarsanyl - fölbrunstdiarre

Ja, det var ju det jag sa. :) Du sa att föl natuligtvis har en tarmflora. Då förtydligade jag bara ditt uttalande med att - Ja, efter ett tag finns en tarmflora men den kan ändå inte jämföras med en vuxen hästs, och de behöver den heller inte lika mkt pga att de lever på mjölk. Därav mindre problem vid behandling med antibiotika. Du kanske redan vet det, men alla vet det inte, därav förtydligandet.
Det behöver inte betyda att varken du eller jag inte vet vad vi pratar om. ;)

Prova ge, förr gav jag protexin, numera Pro Equo pga levande bakt kulturer

Nu har jag köpt hem Pro Equo men hur mkt skall man ge ? Framgår ju tyvärr inte alls på förpackningen och inte heller deras hemsida bjuder på någon utförligare information. Ingen som svara på numret som finns angivet.

Jag har fått infon att ge 0.5-1l/dag i 1-2v vid foderbyten, stress, tävling, resor etc på "den svarta" som har haft magproblem. Men ett litet föl borde 2-3dl/dag räcka. Men jag vet inte hur du skall få i den det:confused:

Ja, det var ju det jag sa. :) Du sa att föl natuligtvis har en tarmflora. Då förtydligade jag bara ditt uttalande med att - Ja, efter ett tag finns en tarmflora men den kan ändå inte jämföras med en vuxen hästs, och de behöver den heller inte lika mkt pga att de lever på mjölk. Därav mindre problem vid behandling med antibiotika. Du kanske redan vet det, men alla vet det inte, därav förtydligandet.
Det behöver inte betyda att varken du eller jag inte vet vad vi pratar om. ;)

Diskussionen handlar ju inte om ett nyfött föl, utan om ett föl som är ca 14 dagar gammalt. Då har dom en viss egen tarmflora som kan komma i obalans. Jag har aldrig skrivit att jag jämfört med en vuxen häst:confused: Jag har skrivit att jag haft kontakt m mikrobiologerna som gjort ProViva/ProEquo, eftersom jag står i samma stall som dom och fått den infon av dom!

Jag har fått infon att ge 0.5-1l/dag i 1-2v vid foderbyten, stress, tävling, resor etc på "den svarta" som har haft magproblem. Men ett litet föl borde 2-3dl/dag räcka. Men jag vet inte hur du skall få i den det:confused:

Hade tänkt ge i spruta i munnen om jag bara viste hur mkt jag skall ge, trodde att det fanns instruktionslapp i kartongen iom att det var så bristfälligt utvändigt, men tji fick jag. Letat igenom hela deras hemsida och måste verkligen säga att det är för dåligt att det inte finns en enda rekommendation ang dos.
En annan kul sak som står på hemsidan men inte ett ljud om på kartongen är att den enbart håller 5 dagar efter att den öppnats. Tyckte att det var ju ett bra pris på 5 kg och tänkte att det kan ju inte vara så stor mängd han skall ha då kan man ju använda resten till någon annan om det behövs men skall man kasta allt man inte använt på 5 dagar så blir det ju inte så billigt, kan ju vara en väldigt bra info om det står på kartongen för hur många går in på hemsidan och läser ?
Får nog säga att det verkar saknas lite tanke bakom informationen som ges eller rättare sagt inte ges.

I stort sett den enda dosangivelse som anges på deras sida är en notis om är hästen sjuk ge 0,5 KG morgon och kväll. Jaha vadå sjuk i vadå ? Likadant om man säljer ett flytande tillskott är det då inte vettigare att ange i deciliter/liter ?
Och så nämns i samband med antibiotikakur ge det under kuren och i 14 dagar efter avslutad kur, jaha hur mkt ? Och med tanke på att en förpackning då bara håller i 5 dagar så skall du alltså köpa minst 4 förpackningar för att täcka en 5 dagars kur antibiotika det blir dyr antibiotika kur det.
Likadant är det ju kylvara vilket gör att inte heller på tex bortameeting kan man ju släpa med sig den.
Hade nog varit enklare att ge protexinsprutor.

Liknande trådar

Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
939
Senast: Eloise
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 066
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 659
Senast: caradan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
9 708
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Klippmaskin