Diarsanyl - fölbrunstdiarre

Sv: Diarsanyl - fölbrunstdiarre

Nej, det är väl klart att man inte ska behandla på egen hand?:confused:
Det är det väl ingen som har sagt?

Det var bara en parentes! Många har ju preparat hemma och kan behandla med på eget bevåg (så även jag...), men jag ville bara belysa risken samt att ha en vet bakom beh om det blir komplikationer.

Jag hittar inga belägg för att en normal kur med diarsanyl ger förstoppning, den skall ju normalisera avföringen, det är liksom vitsen. Det har ju ingen kraftig uppstoppande effekt, utan mer normaliserande. Hur vet man då ifall den normala konsistensen bara är en effekt av behandlingen och att man inte får diarré igen om kuren avbryts?
Har någon belägg för det påståendet?
Jag fick pytsa i min rotavirusfölunge diarsanyl i två längre kurer (~1v) med nedtrappning för att få bukt på det. Dyrt som skrutt, men bolaget täckte som tur var.

Där står iofs i följesedeln att Diarsanylen innehåller lera som bindemedel det är väl kanske det som har stoppande effekt.
Reagerar däremot nu när jag läser lite mer noggrant på innehållet att det ju inte alls innehåller något som egentligen är stoppande (förutom då leran) inga goda tarmbakterier som andra liknande preparat brukar göra utan det ser ju mer ut i texten som att den ser till att de får i sig viktiga salter och socker för energi. Jag trodde i min enfald när det rekommenderades så varmt av veterinärer att det innehöll något snarlikt typ protexin eller dylikt.

Funderar på om man vågar ge honom lite microbalans, är det medel jag klart har haft mest positiv erfarenhet vad gäller stoppa upp diarre på en unghäst jag hade som reagerade på för blött hösilage med diarre (hade väldigt ojämn torrsubstans ett år och så fort det kom in en av de blötare balarna så blev hon helkass i kistan direkt, ett mått microbalans och problemet var löst)

När min fölunge (dock 6 månader gammal) fick sprutdiarre o koliksymptom så rekommenderade behandlande veterinär att jag skulle ge honom en hel spruta Diarsanyl o det var ändå en shettis. Dock så var hela mag o tarmfloran utslagen på honom så han avled av akut colit. Vi gav även aktivt kol o morotspuré. Så det borde inte vara farligt att ge en "vanlig" 3 dagars kur även om diarré försvunnit.

Jag har haft colit på en vuxen häst och den fick människo medicin i 5 v tid, (enorm dos av salzasopyrin), (tror jag det hette), sen enbart Hö, ej hösilage, samt betfor 3ggr/dag, pro Equo och Groov 125 i ett par månader pga den stora fibersammansättningen i detta kraftfoder.

Värt att tänka på är att diarre hos föl kan betyda magsår. I det fallet är ju magsårsmedicin att rekommendera.

Kan de få tempstegring bara av att ha diarre ? Tempen har sakta krupit ett snäpp uppåt idag till 38,7 nu i kväll (38,5 i morse) lite lurig är han med tempan för han ligger inte hundra stabilt innan utan har varit lite olika mellan 38,2 och 38,5 när jag tempat honom tidigare dagar, så vet inte hundra vilken temp som egentligen är hans exakta normaltemp (Wincent är jättebra han klockar 38,4 alltid så där har man superkoll om det avviker).

Tog en närmre granskning av naveln nu ikväll (han hatar att man överhuvudtaget närmar sig området med händerna och detta är verkligen en slinger ål med två lärkvingar där bak som går som trumpinnar in under magen) själva ytterbiten av naveln är helt hundra torr, dock ser det ut som att det kommit ut ytterligare ca en halv cm navel närmst magen som ännu inte torkat in, den ser på inget sett kladdig eller vätskig ut utan är bara "färsk" i färgen.
Runt om har det blivit som en påse av huden som hänger ner känns dock bara som just en hudpåse möjligen aningen tjock i huden men där är så att säga ingenting invändigt i huden, naveln är för övrigt invändigt en fast fin sträng så inga tendenser till brock. Blir dock klurig på var denna hudpåse kommer ifrån. Han har ju varit väldigt irriterad på att flugorna hållt på där och kickat in med sina ben och även pillat med munnen för att få bort dem, så vet inte om det bara kan vara det som orsakat detta. Blir ju dock lite osäker iom att tempen gått upp om än väldigt lite än så länge. Har aldrig haft någon inflammerad navel så har ingen susning om hur en sådan ser ut.

Värt att tänka på är att diarre hos föl kan betyda magsår. I det fallet är ju magsårsmedicin att rekommendera.

Känns ju som lite stor slump att diarre pga magsår skulle starta samtidigt som mamma börjar fölbrunstar.

Mamma visade brunst i fredags (9 dgn efter fölningen) i lördags var han helt kladdig och jag gav diarsanyl tom söndagmorgon och under söndagen såg jag inget kladd alls och han fick därmed inte mer diarsanyl idag återkom som sagt diarren och idag har jag sett att den är som vatten, hur den såg ut i lördags såg jag aldrig utan då såg jag bara den kladdiga gumpen likadant såg jag aldrig hur avföringen såg ut i söndags jag såg bara att det inte var någon kladdig gump alls på hela dagen. Denna kille är väldigt hemlig med sina toabesök verkar det som för de gånger jag sett honom bajsa sen han föddes är mkt lätträknade (fram tills idag) och mamma städar effektivt varje spår efter honom så inte att man ser hur lortarna ser ut sedan heller. Idag är han så att bara han ställer sig och kissar så sprutar det ut där bak samtidigt.
Har inte sett det komma något nytt vattnigt nu under kvällen och allt var torkat som jag tvättade bort i gumpen på honom nu efter intag så har vi tur så har det stoppat upp igen. Skall ut en runda till om en stund och ta en ny temp och se om han kladdat mer.

Prova Pro Equo.

Letade i gömmerna och jag har en dosspruta som jag köpte när Protexinsprutorna försvann Kat-Equin PRO-tektion som är någon sådandär bakteriehistoria, frågan är om man skall våga trycka i honom den eller om man skall använda microbalansen som ju också är bakteriekultur. Dessa två finns hemma så de kan jag gå ut och ge direkt.

Men det står överallt jag läst att blir diarren vattentunn så skall alltid behandling sättas in för att stoppa. Och detta är verkligen vatten inte tillstymelse till någon som helst konsistens utan vatten som sprutar ut en halvmeter bakom honom. Att jag hade laddat upp med Diarsanyl och satte in det direkt var för att vi hade sådant helvete med diarrer på detta stoets förra föl och jag anade vad som komma skulle då jag just hört innan att det ofta är samma stos avkommer som får problem.
Hennes förra unge tappat allt hull hon lagt på sig fram tills fölbrunsten och var mager som en skrika innan vi fick stopp på hennes diarrer ca 10 dagar efter fölbrunsten för att sedan se de återkomma igen i samband med 30 dygns brunsten i samma omfattning. Lägg där till att hon föddes mitt i värmeböljan i juli och kletade ner sig från topp till tå, så kan du kanske ana att jag hemskt gärna slipper gå igenom det en gång till.

Har inte behövt ge någon av de andra fölungarna någonting för de har "bara" haft vanliga lättare diarrer med lite kladdig gump ett par dagar.

Hur mkt tempstegring kan man acceptera i detta läge ?
Hur mkt tempstegring får de om naveln blir inflammerad, handlar det om större stegringar ?

Har varit ute och tempat igen nu och tempen har i alla fall svängt åt rätt håll även om det var lite 38,6 nu. Kunde i alla fall inte lokalisera något nytt kladd varken i gumpen på honom eller i boxen. Han kissade medans jag var där och det sprutade i alla fall inte då som jag såg att det gjorde innan idag även om han piskade lite ilsket med svansen samtidigt som han kissade vilket han gjorde när jag såg det spruta sist vilket resulterade i en jättemysig svans då. Svider väl i gumpen antar jag på den lilla stackaren, jag fick mig i alla fall en rejäl blängning med strukna öron när jag lyfte på svansen för att snoka. Han är väldigt talande i sina ansiktsutryck om vad han tycker om saker och ting.

hej!
Det låter inte som fölbrunstdiarré om det sprutar så där.. det kan vara ngt virus, typ rota.
Kolla att han diar ordentligt, de brukar sluta dia och bli hängiga/uttorkade. det kan vara bra att sätta in magsårsprofylax då de lätt utvecklar magsår av att bli sjuka. Diarsanyl stoppar inte upp i sig själv men det lägger sig som en skyddande barriär på tarmen så den får vila/läka. Det ger man endast så länge de har diarré.
Antibiotika sätter man in om han de har feber och/el infektionsbild på blodprov.
Han kan behöva hjälp att spjälka mjölksockret också då den förmågan blir nedsatt av diarrén, finns tabletter för det.

Men så länge han diar och verkar hyfsat pigg och inte uttorkad så kan han säkert klara det på egen hand. Jag skulle nog hålla honom inne för mer koll på navel och diarré. + att om det är virus är det mkt smittsamt till andra föl.
hoppas han piggnar till!

Måste bara fråga...

Diar ungen som den ska?

Och du har ingen misstanke om rota??

AM

Ja han diar rejält skulle nästan säga att han äter mer än vanligt. Han kan bli liggande lite över mattid (ingen lång stund) men äter sedan ofta nu dubbla omgångar med bara en liten stund emellan innan han lägger sig igen, precis som att han känner att han behöver mkt vätska. Mamma har väldigt mkt mjölk det hör man i klunkarna han tar också så det är inte pga matbrist han diar dubbelt.

Har svårt att tro att vi skulle kunna ha rota här, de har inte haft någon som helst kontakt med någon utomstående. Har inte haft en lösmage på någon häst förutom unghästen som reagerade på blött hösilage och tom det är 2 år sedan. Wincent har haft otroligt fin mage hela tiden litekladdig ca 2 dagar vid mammas första brunst sedan ingenting och han borde ju vara lika utsatt för det om det skulle vara det som Knatte har.

Knatte och hans mamma går för övrigt i en hage där stoets förra föl (det med diarrer för 3 år sedan) aldrig har gått. Boxen är decifincerad från golv till tak så sannolikheten att några gamla rotabakterier skulle ligga kvar sen 3 år tillbaka (om det mot för modan skulle varit rota den förra ungen drabbades av dock var det samma sak då att det andra fölet drabbades inte).
Så nej känns som att rota ligger långt bort i tänkbara diagnoser.

Det jag funderat lite på är fölmask, även om det är ovanligt så står det ju faktiskt att det ofta visar sig runt dygn 10. Men hur vet man det och hur behandlas det för inte kan man väl avmaska en sådan liten parvel. Skulle ett sto kunna gå och ha fölmask i juvret år efter år ?

Jag har hästarna uppstallade med en av microbiologerna som forskat fram proviva på människor samt Pro Equo på häst i samråd med HBG Djursjukhus... och ja, föl har naturligtvis en tarmflora, diskuterade detta senast igår eftersom deras fölunge fått penicillin im i 9 dagar pga feber och ev lunginflammation.

Bara ett förtydligande: Fölens mag-tarm kanal är steril dvs helt utan tarmflora vid födsel, de kan ju inte gärna ha en tarmflora i livmodern. Sedan skaffar de sig en tarmflora allt eftersom bla genom att äta träck. Ju äldre föl desto mer tarmflora, desto mer risk för problem med floran vid antibiotikabehandling. Med antibiotikabehandling försvåras uppbyggnaden av en normal flora även hos unga föl.

Resistens är ett helt annat problem.

Det jag funderat lite på är fölmask, även om det är ovanligt så står det ju faktiskt att det ofta visar sig runt dygn 10. Men hur vet man det och hur behandlas det för inte kan man väl avmaska en sådan liten parvel. Skulle ett sto kunna gå och ha fölmask i juvret år efter år ?

Att ett sto kan bära fölmask år från år svarar ja på.
Vi har haft en fölmärr, Kontie, som varje unge visade fölmask vid träckprov.

Förr i tiden så maskade man lite hur som helst och mest på rutin med diverse medel.
Då var det inte alls ovanligt att fölmärra fick i stort sett en hel spruta och ungen sista slatten då den var nyfödd.
Om det sedan fungerade är däremot mer tveksamt.
Fölmasken kommer via råmjölken i alla fall.

Skicka träckprov så lär du få svar på din fråga om det är fölmask.

Håll stenhårt koll på juvret. Flera gånger per dag.
Om du anar bara minsta lilla fel/att den inte diar ordentligt så ring veterinär omgående.
Då din unge redan nu kan ligga på minus då det gäller vätskebalans.

För säkerhets skull så skulle då inte jag ha en sådan unge där andra ungar kommer att vistas.
Inte förrän den är helt ok.

AM

Bara ett förtydligande: Fölens mag-tarm kanal är steril dvs helt utan tarmflora vid födsel, de kan ju inte gärna ha en tarmflora i livmodern. Sedan skaffar de sig en tarmflora allt eftersom bla genom att äta träck. Ju äldre föl desto mer tarmflora, desto mer risk för problem med floran vid antibiotikabehandling. Med antibiotikabehandling försvåras uppbyggnaden av en normal flora även hos unga föl.

Resistens är ett helt annat problem.

Var det till mig?

Ja, jag vet att dom föds ur en steril miljö dsv livmodern men
Vid fölbrunsten är ju fölen inte nyfödda, de flesta har hunnit smaka på mammans träck samt på lite andra saker också därför har dom också en viss tarmflora om ännu inte jämförbar med en vuxen häst, men det trodde jag att du visste?

Liknande trådar

Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: Eloise
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 038
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 622
Senast: caradan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 669
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka