Diarré/Proteinkänslig häst

Kellog

Trådstartare
Hej!
Mn häst har haft Diarré ett tag nu. Vi har ett hö som har gabska högt proteinvärde (67) och vi har blandat ut det med halm. Då har det gått bra, men nu får vi nytt hö den 10, med mindre protein i.

Min häst har varit skadad och därför kunde jag inte ge honom mycket hö, för då blev han lös i magen. Nu äntligen är han inte det längre.

Men jag ger nu Linfrön (blötlagda i varmt vatten) och jag undrar om linfrön verkligen hjälper mot diarré?

Jag undrar också hur man får en häst att gå upp i vikt, och ett foder som inte har mycket protein i sig. Han får nu korn, och har fått kli. Men det händer ändå inte så mycket.

Snälla, hjälp!
// Martina

Sv: Diarré/Proteinkänslig häst

Vad jag vet så hjälper inte linfrö mot diarre utan det blir snarare tvärtom.
För att en häst ska gå upp i vikt måste den få proteiner och energi. Är du säker på att hästen blev dålig av höet?
För mig verkar det bakvänt att ge en häst med problemmage mindre hö mer halm och korn. Varför mindre hö om den behöver gå upp i vikt?

Så fort jag ökade på höet blev han dålig. Och när han var lös i magen så skvätte det och rann det bara. Då kunde jag inte rida honom ordentligt, för han blev trött och sur.
Och det är inte proteinet man ska öka på, det är ju det där (MJ) som man ska öka på. (sa vetrinären till min kompis). Men nu mår han ju bra och nu får han den mängden hö han ska ha varje dag. Tack så mycket för att du tog dig tid att svara!

Du ger väl inte kli nu när hästen är lös i magen??

Även proteinet i grovfoder omvandlas till energi vad jag har läst mig till.

Som Forest Autumn skriver hjälper inte linfrö mot diarré. Snarare förvärrar den.

Inte vad jag hört. Det utlöses längre ned i tarmen och omvandlas till energi om jag inte är alldeles ute och cyklar. Inget väder för det i alla fall:love:

Jag har för mig att hästen kissar ut överflödiga proteiner

Jag har också förstått det så. En del av det omvandlas till energi.

till ts
Jag menar fortfarande att den antagligen behöver både proteiner och energi för att kunna gå upp i vikt. Sedan undrar jag om den verkligen blir dålig i magen av att äta hö. Jag skulle hellre gissa på kornet.
Lusern är snällt mot magen. Men jag är inte expert på detta.

Senast ändrad:

ge hästen foderkalk...torkar ut tarmen å återställer ph-balans

Hej! Tack alla!
Det är svårt att förklara det med protein- energi.
Men vi s'äger att det är två stolpar, proteinet i en och energin i en. Proteinstolpen är lite högre.
Då hjälps energin åt att bryta ner proteinet, men sedan när energin är slut i stolpen, så finns det lite proetin kvar.

Det är så min kompis förklarade iallafall:) Jag har slutat ge linfrön nu, och kli slutade jag ge för ett tag sedan. Nu är han mycket bättre i magen, men fortfarande lite, lite lös. Det kan bero på att jag håller på att vänja in honom vid det nya höet, han har ätit "det gamla" höret nu i ett halvår, och magen kan väl bli lite förvirrad vid "det nya" höet? Så jag blandar in det:)

Jag ger honom mera havre nu, men fortfarande lite korn. Han är nu piggare och allt går bra.
Enligt rekomendationer (från bl.a Svante Johansson) så ska jag nu ge honom ca. 12 kg hö.

Har börjat öka på höet, men ger honom inte precis 12 kilo.

Har ni något tips på hur man ska träna en häst som har tappat ganska mycket muskler på överhalsen, ryggen och baken? Jag vet att klättra är bra, och att hästen ska gå i rätt form. Men någon som har något annat tips?

Tack:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 156
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 762
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 542
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna