Diarré hos VALP.

Enya

Trådstartare
Tänkte skriva en tråd om hur man får bukt med diarré hos valp, men orkade inte i går. I morse upptäckte jag att båda mina barn har ont i magen och har darré. Min mage mår inte heller bra och så kom min man hem och sa att han kunde inte jobba för han hardiarré och har ont i magen. Så nu är det ju inte bara valpen som har problem!

Men undrar ändå hur jag ska gå till väge med hundarna. De vuxna hundarna ska få ris istället för sitt torrfoder även om de inte har diarré ( vet egentligen inte om de har det). Min fråga är om jag kan göra samma sak med valpen?

Jag har bytt foder för någon vecka sedan till ett annat valpfoder och vänjde in det försiktigt och då var magen på henne bra, så foderrelaterat tror jag inte direkt att det är.

Eftersom hela familjen har magproblem så tänker jag koka allt vatten vi använder, även det hundarna ska få. Vi har egen brunn. Vattnet höll hög kvalité för några år sedan och jag är inte säker på att det skulle vara fel på det eftersom vi har bott här i två år utan att må dåligt.

Jag undrar också vad som kan vara fel? Finns det något som smittar mellan människor och hundar? Hundarna får i första hand sitt torrfoder, och jag är helt säker på att valpen inte fått fatt i mat från barnen eftersom hon ännu inte har förstått att vi har mat på bordet! Och skulle det dimpa ner något så tar de äldre "hökarna" det. Någon av hundarna har också kräkt i natt, men vi vet inte vem.

Någon som har några tankar??

Sv: Diarré hos VALP.

Viktigt att valpen får i sig vätska. Hellre lite mat ofta än 4 stora lass. Om valpen inte sprutlackerar och är så dålig i magen så skulle jag hålla ut i 3 dagar eller så. Är det magsjuka så kan man inte göra annat. Eftersom att alla är dåliga så... Ingen anledning att ge ris till de vuxna hundarna om de inte är dåliga i magen.

Finns ju lite olika sätt...

1. Mkt vätska!!

2. "Svält" valpen en dag, ge honom sen kokt kyklingfilé, utan ben såklart!

3. Blanda A-fil och kokt ris, gå saaaakta över till torrfodret, och om det då kommer igen, så är det nog det nya torrodret, men eftersom alla verkardåliga är det säkert ngt annat... Ni har inte ätit kykling?? :eek:

Har aldrig hört talas om "magsjuka" (?) som smittar mellan hund och människa. God idé att kolla vattnet!

Som någon annan skrev - valpar blir snabbt uttorkade. Så håll koll på vätskeintaget där.

Annars är mina tips mot diarré hos hund - fasta en-ett par dagar, börja med risavkok och sedan ris som kokat länge, försiktigt i små portioner innan du börjar ge torrfoder igen.
Men det finns massor med olika metoder mot detta, tex kycklingfilé, morotspuré, A-fil... Kör det du tycker är enklast.
Jag skaffade förresten tabletter som är jätteeffektiva mot diarré (på hunden alltså) och de heter Canikur. *tipsar*

Problemet är att det känns lite obehagligt att fasta en så pass liten valp... Ja alltså om den är så liten som jag tror att den är... Typ bara 3-4 månader eller så. Jag skulle haft mycket svårt att fasta en sådan lite valp. De måste få äta litegranna trots allt...

När man fastat en vuxen hund i ett dygn och sedan ger risavkok så saltar jag alltid lite lite granna. Cellerna behöver salt för att binda vätska, annars kan man få nått som heter nått med : elektrolyt... nånting...

Näringslösning (glukoslösning)
1 liter vatten
1 msk druvsockerpulver
1 tsk bordssalt

Svarar alla!

Tack för era tips!!
Barnen är fortfarande lite dåliga och jag och min man mår lite bättre i dag. Den äldsta tiken har inte alls lika mycket diarré som valpen. Även valpen, som är 12 veckor, mår bättre. Hundarna fick fasta igår, så tidigt i morse fick de första portionen kokt ris. Valpens bajs har ändrat form från rinnande ´till nmågorlunda fast.

Smakar kokt vatten konstigt? Ingen av hundarna ville ha kokt vatten, så vi fick åka till min mamma och hämta nytt.

Det går åt rätt håll i alla fall!

Hemma så kokar jag vattnet på våren när det är sunktigt. Inga problem, hunden dricker det. Det kanske är nåt annat i vattnet som smakar trots kokning?

När det gäller magsjuka som smittar både hund o människa är salmonella det första man tänker på.
Vuxna hundar tål oftast förorenat vatten bra.
PL

Min första tanke var också salmonella. Först blev valpen dålig och sedan blev barnen dåliga, ädrefter vi och till sist de två vuxna hundarna. De vuxna hundarna blev först "friska", kankse för att jag då reagerade och gav de kokt ris innan det rann ur dem, sedan blev jag och min man och nu valpen. Ena pojken har fortfarande diarré och feber, men den andra blev bättre för att sedan bli sämre igen. Jag skulle inte beskriva mig själv som frisk än, magen är inte ok till 100 % och samma gälelr väl min man men vi har inte diarré. Nu ikväll har valpen fått torrfoder, en lite del av dagsransonen och ännu har det varit lugnt. Tidigare i dag fick hon ris.

Är barnen inte bättre på måndag så är det vårdcentralen för dem.

Funderar mycket på vattnet, vi har egen brunn och har problem med alldeles för lite vatten i brunnen. Det kanske är dags för nya prover på det?

Tack för era tips!

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
520
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 773
Senast: Tualma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 070
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 216
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka