Diarré efter avmaskning!

Andorra

Trådstartare
Avmaskade min ena häst igår kväll med Equimax eftersom träckprovet visat förekomst av bandmask.

Idag såg skiten helt normal ut i boxen på morgonen. Vi har varit ute och ridit en liten runda i skogen och då hade hon diarré. Såg sen när vi mockade hagen att skiten gått från fast till lösare och lösare och nu är det rena kosprutet när hon skiter.

Ska jag avvakta eller finns det något jag kan ge henne som är bra för magen och tarmarna? Helst något som man kan få tag i en livsmedelsaffär eftersom det är en bra bit att åka till en hästaffär.

Läste att hästen kan få diarré som biverkning om de har mycket bandmask och att om problemet kvarstår ska man kontakta vetrinär.

Sv: Diarré efter avmaskning!

Skulle vänta och se om det kvarstår. Kan hjälpa att få i henne A-fil eller Proviva. Sen ringa veterinär om det inte slutar eller om hästen verkar medtagen.

hände med min ena häst också för ett par år sedan. Träckprov visade bandmask så jag avmaskade med cydectin comp och hon blev riktigt lös i magen så jag fick bada både bakben och svans. Men nästa dag var det normalt igen. Så du kan nog avvakta lite om inte hästen verkar medtagen/dålig för på min gick det över av sig själv

Proviva? Har inte det smak av nypon eller blåbär? Funkar det att ge dom det?

Blir nog att skölja svansen och benen för dom ser inte så roliga ut och luktar verkligen hemskt.

Hon verkar inte medtagen för hon går och gnager gräs och äter höet som jag lägger ut. Vatten drack hon också när vi kom tillbaka från skogsturen. Hon är lite dålig på att dricka så jag blev lite orolig när jag såg att hon hade diarré.

Verkar som om magen har återhämtat sig idag. Skiten såg ut som vanligt i boxen i dag på morgonen och jag har inte hittat några "koblajor" i hagen heller. Känns himla bra.

Liknande trådar

Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 408
Senast: Madick
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 474
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 627
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 797
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10