Diarré efter att ha ätit ett fryst revben

Sv: Diarré efter att ha ätit ett fryst revben

Sen har jag hört att råa grisfötter ska vara det optimala tuggbenet.
Går det att få tag i sådana i normala affärer, t.ex ICA?

Kika på city gross istället, de har väldigt mycket kul som man kan ge hundarna! Tunga från ko, grisfötter, grisknorrar, hela hönor, revben...

Nu vet jag inte var i landet du bor, men i Sthlm finns det flera olika affärer som säljer bra ben för hundarna att tugga på, finns tydligen en del i Gbg också.

Det kan inte vara just det faktum att benen var frysta som utlöste problemet? Nu är jag ingen hund men jag vet att jag lätt blev dålig i maten av kall mat när jag var liten. Kunde både spy och få rännskita av för kall mat.

I övrigt säger jag också morotspuré. Det är väldigt effektivt mot diarré. Här ges rå nötfärs med morotspuré vid diarré.
Majoriteten av hundar som äter ben äter dessa direkt ur frysen, så det var nog inte det som var problemet.

De berömda Fen är ju egentligen bara Får och Fågel enligt norsk tradisjon iallafall.

För Fläsk är ju enbart en del av köttet på en Gris där det i sämsta fall förekommer lite brosk. Ock torrfisk finns det väl ingen hundägare som inte prövat:D

Gammal skröna som härstammar från tiden då hundar levde på matrester, tillagade ben kan vara farliga för hundar då de lätt flisar sig o kan skada tarmen, gäller iofs alla ben, inte bara de från djurslag som börjar med F.

Gammal skröna som härstammar från tiden då hundar levde på matrester, tillagade ben kan vara farliga för hundar då de lätt flisar sig o kan skada tarmen, gäller iofs alla ben, inte bara de från djurslag som börjar med F.

Jo jag vet :D Brukar skratta när jag hör folk som glatt ger sina hundar ben från lamstek/fiol, men totalvägrar när det står får på paketet:p

Jag köpte en bit tunnskurna revbensspjäll, (spareribs), delade upp den, och frös ner revbenen separat, för att jag tänkte det kunde vara bra som tuggisar åt hunden. Hon har fått märgben tidigare, helt utan problem.

Men när jag gav henne ett rått, fryst revben i fredags, resulterade det i våldsam diarré, som smetade ner hela bakdelen på henne, så jag fick duscha henne ren.
Fortfarande efter tre dar har hon diarré och hade gjort en liten bajspöl inne i morse, vilket inte har hänt sedan hon var fyra månader gammal. I övrigt verkar hon frisk och pigg, och äter och dricker som vanligt.

Någon som har samma erfarenhet av just revben? Och hur stoppar man bäst diarrén? Hon har aldrig haft några som helst problem med magen tidigare.

Problemet kan ju vara att de flesta spareribs är marinerade och/eller kryddade, och det kan ställa till problem i vilken mage som helst som inte är van.

Senast ändrad:

Fast hon skriver senare att de är naturella :)

Ts: din hund är antagligen bara inte van. Risk finns för allergi också, men klarar den gris i torrfoderform borde så inte vara fallet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka