Mysaan

Trådstartare
Min kille har nu senaste dagarna haft väldigt lös avföring så det ser ut som koblajor. Men han är pigg och glad och arbetsvillig osv. Funderar på om det kan bero på den häftiga övergången från dåligt bete till väldigt bra bete. Vad tror ni?

Var noga och var ute och bete honom på ställen med mycket gräs för att han skulle slippa men funderar nu på om det är så ändå. HUr länge kan jag annars avvakta innan jag bör kontakta veterinär?
 
Sv: Diareé!

Det är säkert övergången. Även om man är nogrann med att beta hästarna så blir det ofta en ganska stor omställning och vissa hästar är ju extremt känsliga. Det du kan göra i nuläget är att prova och ge exempelvis Proviva fruktdryck, Kraffts magtarm, foderjäst eller kanske protexin (eller liknanade, protexin är vell inte så lätt att få tag på nu?). Och såklart hålla koll på hästen så att det inte blir värre, eller långdraget, då bör du ringa veterinär.
 
Sv: Diareé!

Min häst hade också koblaje bajs för några dgr sen. Jag drog in på betandet och han är bra nu. Jag håller fortfarande på att vänja in hästarna så det var troligen gräset han reagerade på.
 
Sv: Diareé!

*kl*

Tack för era svar jag misstänkte att det berodde på gräset för bajset är väldigt grönt också. Ska hålla koll ordentligt så han inte blir sämre eller magrar eller annat konstigt.
 
Sv: Diareé!

Mysaan skrev:
Min kille har nu senaste dagarna haft väldigt lös avföring så det ser ut som koblajor. Men han är pigg och glad och arbetsvillig osv. Funderar på om det kan bero på den häftiga övergången från dåligt bete till väldigt bra bete. Vad tror ni?

Var noga och var ute och bete honom på ställen med mycket gräs för att han skulle slippa men funderar nu på om det är så ändå. HUr länge kan jag annars avvakta innan jag bör kontakta veterinär?
Lägg ut hö eller halm i hagen ,det brukar funka bra, om de är lite lösa i magen.
Jag fodrar alltid hö ett bra tag efter betessläpp,minskar givan allt eftersom .
Eftersom tarmfloran tar några veckor att ställa om helt.
 
Sv: Diareé!

Vi har lagt ut hö men det är givetvis inte så intressant. De äter lite men inte ens 1/3 del av det lägger ut.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp