Lavinia

Trådstartare
Hej!

Jag börjar känna mej som en nybörjare..

Min rara häst är nog vad man kan kalla för en "maghäst". I förra stallet var hon alltid lite lös i magen- vilket jag "skyllde" på silaget, som inte var alltför fräscht alla dagar (därför vi flyttade)..

I nya stallet har hon varit jättefin i magen, tills snön kom, då blev hon lös igen.. Jag tror själv att det beror på att hon står ute ganska många timmar utan mat och då gräver upp diverse skit (gräs mm) från under snön- hagen ser ut som det bor vildsvin i den:-).

Och nu senaste dagarna har även en av hennes hagkompisar blivit lös i magen, så nu börjar vi undra om det kan vara nåt annat.

Min pålla får 10 kg hö på 450 kg, det är analyserat och av, vad jag kan se, bra kvalitet- vi har inte heller bytt foder sen i höstas, när magarna funkade.

Min är avmaskad med cydektin i mitten av oktober, den andre där nånstans också, fast med ivomec...

Så, nån som har några ideér vad det kan vara?

/ Lavinia

Sv: Diareé?

Jag gissar på att problemet ligger i att som du skriver "står ute ganska många timmar utan mat" och inte att de gräver upp saker ur snön. Om det går mer än tre timmar mellan ätperioderna så är risken överhängande för magsår och andra problem med magen hos en häst. Så se till att de inte blir utan möjlighet att äta mer än tre timmar på dagen.

Hej!

Jo, det har jag försökt, tyvärr står jag uppstallad i stall där hästarna får mat när de får (ca 9.30, 15, 18.30 och 22). Att förklara för stallägaren att MIN häst får problem och den andre precis fått problem är svårt. Hon har redan bestämt sej för att dom har mask och måste avmaskas och när jag säjer att jag tror det är "matrelaterat" ja... stallägaren har en ganska bestämd åsikt om saker och ting.

Sen borde dom blivit bättre för 15- fodringen är nyinlagd, men efter den har den andre hästen börjat.. Skumt (sen borde ju den hästen vara klart sämre, för han är klart större än min och får bara 11 kg hö).

Och ute kan dom iaf gräva bland rötter och gammalt gräs, inne står dom bara och stirrar (står på torv), så jag försöker sprida ut maten över dygnet så gott det går..

/ Lavinia, som egentligen vill ha häst på fri tillgång- men det går ju tyvärr inte här och hitta ett vettigt fri tillgångstall med bra kvalitet på höet är svårt.

Min häst får problem när det är höst och gräset ruttnar och det blir frost och grejer. Hon får inte diarré men börjar klia sig. Det har jag löst med bakjäst den perioden på året. Hon har fri tillgång på hö dygnet runt så det är inte brist på mat, men hon gillar att rota efter gräsrötter ändå.

Hästar blir lösa i magen utav snö, beroende på hur känsliga dom är. Det är inte alls ovanligt att hästar blir lösa i magen på vintern, finns det inte vatten i hagen så äter dom snö.

Hej!

Jo, det har jag försökt, tyvärr står jag uppstallad i stall där hästarna får mat när de får (ca 9.30, 15, 18.30 och 22). Att förklara för stallägaren att MIN häst får problem och den andre precis fått problem är svårt. Hon har redan bestämt sej för att dom har mask och måste avmaskas och när jag säjer att jag tror det är "matrelaterat" ja... stallägaren har en ganska bestämd åsikt om saker och ting.

Men man bör ju inte avmaska utan att verkligen veta att problemet är mask? Och de enda hästar som bör/kan behöva avmaskas vid den här tiden på året är väl unghästar mot spolmask? Har de frostfritt vatten i hagen förresten?

Har de frostfritt vatten i hagen eller äter de snö?

Om de inte kan dricka tillräckligt så mår ju inte magen bra, ljummet vatten brukar vara lättare att få dem att dricka bättre av än fryskallt.

Om det inte går att lösa med fler fodringar/mer mat så lägg in kvistar. Asp och ask är bra, gran i mindre mängd brukar också vara populärt men inte gran till dräktiga ston. Nästan alla grenar är ok men givetvis inte giftiga som från ek och dylikt.
Kanske kan ni få tag på halm i bra kvalite och lägga ut?
10 kg till 450 kg är ju ok rent ts mässigt men äter de fort så att ättiden blir för kort så hjälper ju inte det.

Sedan mitt ständiga tips vid magproblem, ge en bakjäst om dagen, det hjälper mag-tarmfloran att komma i balans igen.

Avmaskning i sig ger en störning så det kan var det som är orsaken från början. Kolla alltid om hästen verkligen måste avmaskas och förklara risken med resistens för stallägaren. Det ska till mycket mask innan det yttrar sig som diarre så det är knappast någon trolig orsak, särskilt inte när de är avmaskade så nyligen. Din stallägare behöver verkligen uppdatera sina kunskaper.

Senast ändrad:

Hej!

Dom har uppvärmt vatten i hagen, men jag kan ju inte lova att dom inte äter snö, också, mest tror jag dom gräver upp rötter och gammal gräs och gnager på.

Är ek-grenar också giftiga, eller är det bara ekollonen? Vi har ek i ena kanten av hagen- fast jag tvivlar på att min häst når upp.. Ska kolla det.

Tydligen har stallägaren fått ett mail från nån kolla-masken-firma som sa att om hästen är lös i magen nu kan det vara mask. Så hon har bestämt sej för att så är fallet. Själv har jag svårt att tro att det skulle vara mask, just med tanke på när vi avmaskade med Cydektinet.

Självklart kan vi ta träckprov nu, men kommer det vara rättvisande? (Detta är nog en mask-tråds-fråga). Och eftersom iaf min häst är känslig sen tidigare känns det inte som om masken är problemet.

Den där bakjästen, ska den vara för söta eller sura degar?? Och hur får man i kräsen häst såna, när dom bara får 3 dl betfor??

/ Lavinia

Den gul och blå förpackade jästen ska det vara (för sur deg då).
Prova att lösa upp jästen i betforvattnet och låt sen betforen svälla i det jäst vattnet...så gjorde jag i början till min tant, nu äter hon jästen direkt ur handen om jag ger henne den så.

Jag ger 1 paket delat på ½ morgon och ½ kväll... Lycka till!

Den gul och blå förpackade jästen ska det vara (för sur deg då).
Prova att lösa upp jästen i betforvattnet och låt sen betforen svälla i det jäst vattnet...så gjorde jag i början till min tant, nu äter hon jästen direkt ur handen om jag ger henne den så.

Jag ger 1 paket delat på ½ morgon och ½ kväll... Lycka till!

Men risken är väldigt stor att jästen börjar jäsa betforen då och det är farligt:crazy:

Hej!

Dom har uppvärmt vatten i hagen, men jag kan ju inte lova att dom inte äter snö, också, mest tror jag dom gräver upp rötter och gammal gräs och gnager på.

Är ek-grenar också giftiga, eller är det bara ekollonen? Vi har ek i ena kanten av hagen- fast jag tvivlar på att min häst når upp.. Ska kolla det.

Tydligen har stallägaren fått ett mail från nån kolla-masken-firma som sa att om hästen är lös i magen nu kan det vara mask. Så hon har bestämt sej för att så är fallet. Själv har jag svårt att tro att det skulle vara mask, just med tanke på när vi avmaskade med Cydektinet.

Självklart kan vi ta träckprov nu, men kommer det vara rättvisande? (Detta är nog en mask-tråds-fråga). Och eftersom iaf min häst är känslig sen tidigare känns det inte som om masken är problemet.

Den där bakjästen, ska den vara för söta eller sura degar?? Och hur får man i kräsen häst såna, när dom bara får 3 dl betfor??

/ Lavinia

Bra att de har vatten, har de alternativet så behöver de ju inte äta snö och det är ju då det är farligt när de äter snö för att de inte har något att dricka. Det är alltså inte själva snön som är farlig utan det faktum att de dricker för dåligt.
Sedan kan ju själva snön vara otjänlig som dricksvatten också men det är ju en annan sak.

De brukar ju inte äta ek om de kan välja och själva eken ska ju inte vara så giftig som ekollonen men jag skulle ju inte rekomendera att lägga in ekgrenar;) man vill ju att de ska gnaga på grenarna.

Det mailet skulle jag se som ett försäljningstrick men givetvis kan mycket mask ge diarre men jag tror inte att det är fallet med era. Spolmasken är väl aktiv nu om jag inte är helt ute och seglar. Jag är urdålig på mask.

Köp den bakjästen för sura degar, rör ut den i lite vatten och blanda i betforn. De känner knappast smaken om du rör tills den är helt utrörd. Jag ger bara 2 dl betfor med jäst i till vår kräsne herre och det fungerar ändå.
Låt det inte stå något alls utan ge direkt du har rört ut jästen. Jästen börjar jäsa betforn snabbt och det är lika farligt som att ge betfor som är jäst av andra orsaker.

Senast ändrad:

Samma ämne som finns i ekollonen finns också i barken på eken så jag även grenar är farliga för hästar.

Tack för svar!

Jag ska se om det är några fotspår under ekarna, så jag vet om det är dom.

Så ska jag försäka få tag på jäst och ge henne, så får vi se om det stabiliserar sej, den blå jästen.. Och slänga direkt i betforen. Har jag tur får jag tag i jäst idag och kan testa om hon äter det som godis- fast det har jag svårt att tänka mej.

/ Lavinia

Samma ämne som finns i ekollonen finns också i barken på eken så jag även grenar är farliga för hästar.

Tack för den infon:bow:
Jag har fått för mej att det inte är samma koncentration i barken? Att det är giftigt är ju en sak men behövs det större mängd än med ekollon?
Jag har aldrig sett hästar äta ekbark frivilligt?! Alltså om bättre alternativ finns, den kanske smakar illa med?

Jag vet att folk ibland använder ekstolpar för att få hästarna att sluta gnaga men det tycker jag verkar vanskligt:crazy:

Men tack för infon, då vet jag:bow:

Senast ändrad:

Möjligtvis om du rör ut jästen i varmt vatten ja... men i kallt vatten så hinner inte jästen jäsa... eller ja det beror ju på, gör man betfor för flera dagar åt gången så e det ju inte bra men det gör väl ingen??

Jag sätter iordning frukost givan med betfor och jäst kvällen innan och där händer inget över natten....men till sommaren ska man kanske hålla lite extra koll!

Möjligtvis om du rör ut jästen i varmt vatten ja... men i kallt vatten så hinner inte jästen jäsa... eller ja det beror ju på, gör man betfor för flera dagar åt gången så e det ju inte bra men det gör väl ingen??

Jag sätter iordning frukost givan med betfor och jäst kvällen innan och där händer inget över natten....men till sommaren ska man kanske hålla lite extra koll!

Jäst börjar jäsa även i kallt vatten efter ca 10 minuter (inte i bara vatten, det måste ju till mer men du förstår). Så lång tid som du låter betforn stå är inte bra alls. Max någon timme kan betfor stå innan den blir dålig utan jäst. Med jäst börjar det alltså jäsa efter bara tio minuter.

Jag vill absolut inte hoppa på dej eller så bara berätta att det inte är bra.

betfor blir inte dåligt efter bara någon timme efter att den blötlagts...var har du fått det ifrån?

och på morgonen efter att jästen legat med betforen under natten har inget hänt i spannen... jästen har bara flytit ut lite men absoult inte börjat jäsa eller bli dåligt på något sätt...verken betforn eller jästen!

Min tanta har fått sin mat såhär i lite mer än 1 år nu och henne e det inget fel på alls...hon har bara blivit bättre sen jag börja med det!

Känner mig inte påhoppad men du verkar inte vara så insatt alls??

:grin:

Senast ändrad:

håller med dig!! jäst jäser även i kallt vatten!!!!!!! det vet man ju själv när man bakar sk. kalla jästa degar m kallt vatten å jäst! jag tackar så mkt för tipset med bakjäst! ska testa det i stället för kraffts mag/tarm pulver!!!:idea:

Liknande trådar

Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·
Träning Köpte min valack i slutet på maj. Kämpade de första 2 månaderna med att han skulle fatta att jag bestämmer. Sen var det lugnt ett tag...
Svar
15
· Visningar
1 166
Senast: Nibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025