ExtraW

Trådstartare
Vad har ni för diagnoser? Då menar jag både fysiska och psykiska. Om man vill delge givetvis. Hur påverkar dina diagnoser dig?

Mina diagnoser:

ADHD
Aspbergers

Livmoderhalscancer (behandlad)
Kronisk gastrit
 
Asperger
Försenad sömnfas
Pmds
Pcos
Hypotyreos

Utan att skriva en uppsats skulle jag nog påstå att den främsta påverkan jag får är bristande sociala skills, låg energi, sömnsvårigheter, och när min pmds är igång blir jag symtommässigt som en manodepressiv.
 
Astma.
Allergi mot katt, häst och förmodligen ko.
Bipolär.
Ospecifik smärta i underbenet.

Att jag tydligen är allergisk mot kor är inte bra, jag jobbar med lantbrukstillsyn..
Det resulterar i astmaanfall.
Att jag dessutom har tre innekatter gör det inte enklare att andas.
 
Vad har ni för diagnoser? Då menar jag både fysiska och psykiska. Om man vill delge givetvis. Hur påverkar dina diagnoser dig?

Mina diagnoser:

ADHD
Aspbergers

Livmoderhalscancer (behandlad)
Kronisk gastrit
En massa ortopediska, korsband, axlar, hälsena, armbrott....
och förmodligen för dålig självbevarelsedrift.
 
Dystymi
Dermatillomani
Kronisk huvudvärk

Det går lite i vågor vad som påverkar mig mest. Just nu medicinerar jag för min dystymi vilket gör att det i stort sett är ett icke-problem i vardagen. Den kroniska huvudvärken är en del av vardagen och jag lyckas ofta dämpa det med vanliga värktabletter. Det jag har mest problem med är dermatillomanin eftersom den inte bara påverkar mig fysiskt utan även psykiskt i form av social ångest och kraftigt försämrad självkänsla.
 
Jag har pollenallergi, psoriasisartropati, PPP, röntgenförändringar med bl.a diskbråck i ländrygg och nacke (varav strålande smärta i ena benet), stomi efter inflammerade tarmfickor som gjorde hål i tarmen och jag har opererats för bröstcancer och gått igenom behandling för det.
Hade tidigare migrän 2-3 dagar/gång, vid mens och ägglossning varje månad. Men det har i princip flörsvunnit nu sedan menopausen passerats.
 
Hashimotos hypotyreos (inte haft skov på länge dock, omedicinerad och bra värden)
Raynauds (inte haft skov på länge)
IBS (kommer bara med hashis skov)

I släkten finns skojigheter som MS och SLE. Jag har ibland haft enskilda symtom i perioder med hashis-skov men det är övergående.

Vi har låga vita blodkroppar eller nåt sånt också, men jag känner mig frisk :). Är lite smånoga med vad jag äter, tar tillskott i perioder.

Påbörjad utredning av autism.
 
• Autism grad 1, som tidigare hette Aspergers syndrom.
• Psykos UNS/Ospecificerad icke-organisk psykos.
• Depressiv episod.

Sedan kämpar jag även med ätstörning (finns i journalen, men inte på sjukintyg) med hjälp av en läkare från ätstörningsenheten, samt visar enligt överläkare och psykolog tecken på bipolaritet och/eller schizoaffektivt syndrom. Huruvida det skall utredas vidare är lite oklart, men jag medicineras på grund av detta med dubbla stämningsstabiliserande för tillfället.

Vad påverkar diagnoserna inte, egentligen? De har orsakat en långtidssjukskrivning sedan -18 då jag fick en utmattningskollaps, vilket gör att ekonomin och känsla av sammanhang är minst sagt på sparlåga. De har lärt mig att vänja mig vid den vedervärdiga smaken av diverse tabletter, uppemot 15-20 stycken per dag, beroende på hur mycket Alimemazin jag behöver för att inte tappa det. Hallucinationerna skrämmer mig ibland ifrån att göra saker jag vill och/eller borde. De har också gjort att mitt sociala batteri – som alltid verkar starta dagen på minus – har laddat ur nästan innan jag stängt ytterdörren bakom mig. Det som är A-och O, maten och sömnen, lider båda svårt och jag måste föra dagbok varje dag över mina måltider i mötet med vården. Möten med människor som tror att de, utan erfarenhet, kan bättre än läkare och psykologer samt ifrågasätter vad jag kan, vad jag borde och vad jag inte kan göra utifrån mina diagnoser. Det har lett till socialt stigmatiserande inläggningar på slutenpsykiatrisk vård, den senaste i början av september i år. Det har lett till självskadebeteenden, samt har gjort mig djupt suicid. En dag där jag enbart är svårt deprimerad är en bra dag och jag har accepterat att det bara är så. Att det kommer vara så.
 
Spondylartrit tidigare bechterews sjukdom
Astma
Diabetes typ 2
Hypotyreos
Utmattning
Depression
Skador sen hästtiden
Sömnsvårigheter

Värk dagligen, kämpar med kosten,social fobi, ångest, ständigt trött
 
Autism (Aspergers men det heter ju autism numera)
ADHD (egentligen ADD men de kallar det ADHD)
PTSD
Hypotyreos
PCOS
Insomni
Någon rubbning i bildandet av blod, finns inget namn på det.
 
Skolios - bar korsett 23h/dygn i 6 år. Har även ett par andra defekter i rygg och nacke (ihopväxta revben, saknar nån disk osv).

Sköldkörtelcancer - behandlad men såpass nyligen att jag inte passerat första återbesöket/kontrollen än.
 
ADHD
Blandade ångest- och depressionstillstånd
Atopiskt eksem

Dom här tre påverkar mig i alla händelser och situationer i livet. Jag är så trött på dom.
 
Jag har pollenallergi, psoriasisartropati, PPP, röntgenförändringar med bl.a diskbråck i ländrygg och nacke (varav strålande smärta i ena benet), stomi efter inflammerade tarmfickor som gjorde hål i tarmen och jag har opererats för bröstcancer och gått igenom behandling för det.
Hade tidigare migrän 2-3 dagar/gång, vid mens och ägglossning varje månad. Men det har i princip flörsvunnit nu sedan menopausen passerats.
Man skulle skriva hur det påverkar en också, kom jag på... Alla mina diagnoser var för sig kan medföra trötthet/brist på ork. Precis som man kan misstänka, så har jag problem med orken rent generellt. (utreddes för ME men vi kom gemensamt fram till att det nog inte handlade om det)
Jag äter en hög med mediciner för att lindra allergi och värkbesvär, för att alls kunna vara uppe och igång på dagarna. Har ätit värktabletter så länge så jag vet nog egentligen inte hur dåligt jag skulle funka utan dem, vet bara omfattningen av min funktion med tabletterna... Jag jobbar halvtid, för att jag inte orkar mer än så. Det händer att jag tar extrapass och det brukar köra slut på mig. (har ingen deltidssjukskrivning eller andra bidrag, utan kan jobba så mycket jag orkar, om jag har ork till det...)
Det enda jag inte direkt har problem, med är min stomi. Den stör mig inte nämnvärt...
 
ADHD
Generaliserat ångestsyndrom
Upprepade svåra depressioner med lite lagom psykotiska inslag

ADHD har jag lärt mig leva med, det är okej numera. Hanterar den bra utan medicin.
GAD är värre, oroar mig mycket över allt möjligt och det går ofta över styr så jag inte kan hantera oron. Förstorar upp saker i tanken. Har nästan konstant ångest som ofta inte är relaterad till något.
Depressionerna förstör mycket för mig. Väldigt mycket. Paranoian som jag får medicineras bort och det fungerar bra iaf.
 
Atypisk autism
ADD
Bipolär
Ångest
Depression
Epilepsi
Allergi mot gräs, hö, gråbo, katter, idioter
Har även en känslig mage som ena dagen inte tål vissa saker nästa dag är det nått annat och då går det utmärkt med det som inte funka dagen innan. Den är även känslig för väder, värme och kyla.
Spänningshuvudvärk och i perioder migrän

Skulle säga att alla diagnoserna påverkar mej negativt. Epn har jag dock inga besvär av längre då jag har varit anfallsfri tack vare medicin i snart 25 år. Allt annat påverkar mej dagligen och är bitvis tuffa att leva med. Jag får hela tiden anpassa mej efter dom och försöka hitta strategier för att få ihop ett drägligt liv. Har aldrig nån ork. Har sällan nån motivation. Och har jag motivation så är det ändå inte säkert att jag orkar eller kommer igång. Allergierna är bara irriterande och jobbiga. Huvudvärken är jättejobbig.
 

Liknande trådar

Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 869
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 366
Senast: Marita73
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 209
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp