Diagnosen kissing spines.

Sandruuuw

Trådstartare
För ca 3 veckor sen började min häst bråka när jag red (bockade) så hon fick stå i 2 veckor och första gången jag satte mig upp igen så fortsatte det. Åkte till vet i Fredags och hon fick då diagnosen kissing spines. Är det nån mer här som har en häst med kissing spines? Hur återhämtade dom sig efter behandling? Hon ska äta metacam nu i 20 dagar sen återbesök om det inte är förbättring så ska dom injecera kortison och ev operation. Jag köpte henne för 9 månader sen, oinriden. Har jag rätt att reklamera? Köpte henne från en privatperson.

Tacksam för svar!

Sv: Diagnosen kissing spines.

Kan vara svår att bevisa "dold fel".
Du för hör med din försäkringsbolog om hästen är tackt för KS.

Hur ställdes diagnosen?
Med röntgen som grund?

"Problemet" med kissing spines är att det främst är en radiologisk diagnos. Det man kan se på röngten har sedan en ganska dålig överensstämmelse med de kliniska symptomen. Det innebär att en häst med kraftiga avvikelser på röntgen inte har ett enda kliniskt symptom, någonsin, medan en häst som knappt har en antydan på röntgen uppvisar kraftiga ryggproblem.

Med detta i åtanke ska man låta ryggutredningar ta tid. Man ska undersöka flera parametrar och inte dra på alltför stora växlar baserat på röntgenfynden.
Att en häst som inte varit inriden särskilt länge börjar krångla kan ju ha flera orsaker, så se till att veterinären gått igenom alternativen ordentligt.

Instämmer med Luleå här ovan.
Min häst har en rätt ful kissing spines på rtg, men är troligtvis född med det enligt vet, för han har inte ont av det. Är fullt ridbar och tränas i dressyr.
Intilliggande tornutskott KAN dock vara smärtsamt, men som sagt, ryggsmärta kan orsakas av många faktorer.
Rätt ofta har en rygghäst ont någon annan stans i kroppen och ryggen är sekundärt ELLER så har den ryggont och får ont i tex ett ben som sekundärt problem.... Ja inte är det lätt inte.

Jag har en häst med ks, har haft honom i drygt 10 år nu.
Lite saker jag alltid måste tänka på:
* Variera träningen - tömkörning, ridning, promenader, löshoppning mm. Allt beroende på hans dagsform.
* Täckad nästan året runt - ryggen får aldrig bli kall vilket betyder täcke även sommartid vid regn.
* Max viloperiod är 3-4 dagar i rad. Blir ingen semester för någon av oss.
* Hälsokontroll på klinik minst 1 gång/år.
Det finns mer men det här är vad jag kommer på nu ;)

Sekundära skador på Opal är; Pålagringar båda framkotor och knäledsinfl. höger bak. (Milt på alla 3 ben som tur är!)

Det är mycket jobb men värt det ändå då jag har en häst med enorm livsglädje och arbetslust :)

Skicka gärna PM om du vill ha råd, pepp och stöd. Lycka till!!!

(Jag försökte reklamera men blev blåst av både advokat (Deckeman) och hästsäljare, blev en mycket dyr historia för mig.)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
815
Senast: Hästanna
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 134
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 207
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 765
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund