Diagnos-hjälp

E

_Elin_

Någon som vet vad diagnosen "KA41911 Akut puerp.metrit" står för?

Min katthona (som fått ungar för en vecka sedan) blev dålig och åkte in
akut till Falu Djursjukhus i förrgår och min mamma fick då extremt dåligt
bemötande, hon fick åka hem med medicin utskriven men diagnosen sa
de inget om, så den enda "diagnosen" vi fick var den som skrevs på
fakturan.. :crazy:

/Elin

Sv: Diagnos-hjälp

Det verkar stå för akut juverinflammation i samband med förlossning.

Metrit verkar stå för juverinflammation och puerperal betyder i samband med förlossning.

Livmoderinflammation kan vara svår att behandla med bara antibiotika (jag antar att det var antibiotia du fick med hem) så håll koll på att hon verkligen blir bättre och se till att hon ultraljudas när hon medicinerats färdigt så att de ser att livmodern har återhämtat sig. Livmoderinflammation behöver man ofta behandla med både antibiotika och hormoner, om man inte väljer att kastrera istället.

Ja dom verkade ha missat lite.. Men det stod iallafall "mastit = juverinflammation" så dom hade nog skrivit lite fel bara.

Dom har dessutom kallat Hot Spots för en "hundinflammation" istället för "hudinflammation" :D:D

Haha, ja jag får nog börja välja mina källor mer noggrant. Jag har gått lantbruksskola, så mastit är ju inget nytt. Så här i efterhand :angel:

Ja dom verkade ha missat lite.. Men det stod iallafall "mastit = juverinflammation" så dom hade nog skrivit lite fel bara.

Dom har dessutom kallat Hot Spots för en "hundinflammation" istället för "hudinflammation" :D:D

:rofl: :rofl: :rofl:

Ja, man får lite black-out ibland... =)

Jag lyckas ju aldrig göra skillnad på dräktig och gravid...
Det låter lite konstigt när man berättar för folk att kusinen är dräktig... hihi

Till TS: Lycka till med kissen, hoppas hon blir frisk igen!

Akut puerperal metrit betyder en akut inflammation i livmodern i samband med puerperiet (dvs förlossningen och tiden närmast efter förlossningen). Det är samma sak som drabbade många kvinnor förr i tiden (och i u-länderna idag): barnsängsfeber. Det är ett allvarligt tillstånd som fordrar snabbt insatt antibiotikabehandling. Ibland kan det vara nödvändigt att ta bort livmodern också. Hoppas att din katt mår bättre nu.

Tack för alla, svar jag blev lite klokare på vad som hade hänt
och det var ju logiskt att det var det som skedde.
Jag kan även hälsa att hon blev frisk, och hon nu även är
kastrerad. :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 994
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 367
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras